صفحات
شماره هفت هزار و سیصد و پنجاه و هشت - ۰۱ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و پنجاه و هشت - ۰۱ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۱۳

چهار بازی بدون گل خورده؛ یحیی دنبال فرمول تکراری برای موفقیت

زوج مرکز خط دفاع مهمترین سؤال ترکیب پرسپولیس

مرتضی طهوری
روزنامه‌نگار
شمس‌آذر قزوین، استقلال خوزستان، پیکان و صنعت نفت آبادان چهار تیمی بودند که در بازی‌های تدارکاتی رودرروی پرسپولیس قرار گرفتند. با متد جدید تمرینی و البته با احتساب اینکه تمرینات تیم قهرمان فصل قبل دیر شروع شده و بیشتر از یک هفته زمان از دست رفته بود تمرینات بدنی به موازات کار با توپ و فوتبال تدارکاتی پیش می‌رود تا تیم از کمترین زمان ممکن بیشترین استفاده را ببرد.

یک آمار درخشان در بازی‌های تدارکاتی
پرسپولیس می‌خواست 7 تیر تمریناتش را آغاز کند اما این برنامه یک هفته عقب افتاد و یحیی و تیمش کلاً یک ماه فرصت داشتند تا برای فصل تازه آماده شوند. از این زمان چیزی حدود 20 روز گذشته و یازده روز تا نخستین بازی فصل باقیمانده است. با وجود تمرینات فشرده بدنی و فرصت کوتاهی که پرسپولیس در اختیار داشت، سرخ‌ها در بازی‌های دوستانه هم کیفیت قابل قبولی ارائه دادند هم نتایج خوبی گرفتند. البته که در بازی‌های تدارکاتی نتیجه اصلاً مهم نیست و بعضاً این نتایج تحت تأثیر مسائل بدنی و مسائل دیگر قرار می‌گیرد اما در چهار بازی اخیر پرسپولیس یک نکته بیشتر از هر چیزی به چشم آمده است؛ اینکه تیم یحیی در این بازی‌ها گل نخورده و البته موقعیت‌های گل کمی به حریفانش داده است.
هر چند چهار حریف پرسپولیس جزو تیم‌های پایین جدولی و بی‌ستاره لیگ برتر به حساب می‌آیند اما آمار خط دفاعی سرخ‌ها قابل قبول و جالب است. این آمار بار دیگر ثابت می‌کند یحیی دوباره ساختن تیمش را از عقب شروع کرده و می‌خواهد همان دژ دفاعی مستحکم فصل قبل را در فصل پیش رو هم داشته باشد.

نقشه تکراری برای قهرمانی
پرسپولیس فصل قبل در 30 بازی 13 گل خورد که این آمار حاصل بهره بردن از یک دروازه‌بان ایده‌آل، یک خط دفاعی قدرتند و یک سازمان دفاعی کم‌نقص بود. در خط دفاع و در مرکز پورعلی‌گنجی و گولسیانی عالی کار کردند و در کناره‌ها نعمتی و دانیال هم نمایش خوبی داشتند. پشت سر آنها نیز بیرانوند در بازگشت به پرسپولیس درخشید تا این تیم با اتکا به بهترین خط دفاع قهرمان لیگ برتر شود و ضعف فصل قبل‌تر خود را جبران کند.
دو فصل قبل استقلال نیز با اتکا به همین خصوصیت قهرمان شد و به نظر می‌رسد جدی‌ترین بخش فرمول قهرمانی داشتن یک خط دفاع فوق‌العاده و یک دروازه‌بان ایده‌آل است.
امسال اما اتفاق عجیبی در پرسپولیس افتاده و یحیی باز هم مدافع میانی شاخص جذب کرده تا شاید با همین فرمول در لیگ قهرمانان هم مقابل تیم‌هایی با مهاجمان شاخص کیفیت قابل قبولی ارائه دهد و تا مراحل بالاتر صعود کند.
با توجه به مصدومیت علی نعمتی و حضور وحدت هنانوف در دفاع راست، یحیی در چهار بازی تدارکاتی تیمش از فرشاد فرجی، مرتضی پورعلی‌گنجی، گئورگی گولسیانی و محمدحسین کنعانی‌زادگان بتدریج در قلب دفاع استفاده کرده است. او در این چهار بازی با این نفرات زوج‌های متفاوتی ساخته و همه این بازیکنان را کنار یکدیگر تست کرده است.

شروع فصل با کدام زوج؟
با وجود این سؤال بزرگ در مورد خط دفاع پرسپولیس این است که یحیی فصل تازه را با کدام زوج در مرکز خط دفاع آغاز خواهد کرد؟ آیا یحیی درصد ریسک را به پایین‌ترین حد ممکن خواهد رساند و با همان زوج موفق فصل قبل یعنی پورعلی گنجی – گولسیانی کار را شروع خواهد کرد یا کنعانی‌زادگان را جای یکی از این نفرات میدان می‌دهد؟ این سؤالی است که بعد از چهار بازی تدارکاتی انجام شده نمی‌توان به آن پاسخ داد چرا که ترکیب دفاع میانی تیم در هر بازی و هر نیمه چرخشی بوده است و شاید تا رونمایی از ترکیب اولین بازی مقابل آلومینیوم اراک باید منتظر ماند.

جستجو
آرشیو تاریخی