صفحات
شماره هفت هزار و سیصد و پنجاه و هشت - ۰۱ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و پنجاه و هشت - ۰۱ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۱۱

رجب‌زاده: جزو گزینه‌های ذوب بودم اما با فجر تمدید کردم

می‌خواهیم آن اتفاق خوب امسال بیفتد

سمیرا شیرمردی
روزنامه نگار
فجرسپاسی شیراز فصل گذشته توانست نمایش خوبی داشته باشد و در جمع مدعیان صعود به لیگ برتر قرار بگیرد. فجری‌ها اگر بدشانس نبودند و در بازی مهم مقابل استقلال ملاثانی امتیاز از دست نمی‌دادند، بدون شک الان در لیگ برتر حضور داشتند اما بدشانسی و هدر رفتن موقعیت‌ها باعث شد آنها حالا با انگیزه بیشتری به‌دنبال صعود به لیگ برتر باشند. مهدی رجب‌زاده سرمربی جوان فجر سپاسی که عرق خاصی به این تیم دارد، با وجود اینکه امسال در بین گزینه‌های سرمربیگری تیم لیگ برتری ذوب‌آهن حضور داشت اما در شیراز ماند تا تیم را به هدف بزرگ خود که بازگشت به لیگ برتر است، برساند. رجب‌زاده در رابطه با شرایط تیم، بودن در بین گزینه‌های سرمربیگری ذوب‌آهن، وضعیت این تیم اصفهانی و... صحبت‌های جالبی دارد.

چه خبر از وضعیت فجرسپاسی؟
- خدا را شکر تمرینات را خوب و بموقع شروع کردیم. دوشنبه ۱۹ تیر تمرینات را استارت زدیم و بعد از ۴ روز یعنی از ۲۲ تیر کار به‌صورت جدی‌تر دنبال شد. تمرینات را پیش می‌بریم و هفته سنگینی داشتیم. پنجشنبه هم یک بازی تدارکاتی انجام دادیم. در کل شرایط خوب است. یکسری بازیکن اضافه و یکسری جدا شدند. ۲، ۳ بازیکن به لیگ برتر رفتند و ۲، ۳ بازیکن دیگر هم به تیم‌های لیگ یکی. از بین این نفرات یکی، دو بازیکن مد نظر داشتیم که به لیگ برتر رفتند. مثلاً حسین مهربان و احمد زنده‌روح که راهی لیگ برتر شدند و برای آنها آرزوی موفقیت می‌کنم. البته بازیکنانی که به تیم‌های دیگر لیگ یک هم رفتند بازیکنان خوبی بودند که امیدوارم آنها هم موفق باشند. به هر حال بازیکنان موردنیاز جذب شدند و در حال بدنسازی هستیم. شرایط بد نیست و امسال سعی می‌کنیم منسجم‌تر، قوی‌تر، باهوش‌تر و قوی‌تر از سال قبل باشیم.
فجرسپاسی فصل گذشته شرایط خیلی خوبی داشت و تا نیم فصل مدعی اصلی صعود به لیگ برتر بود اما ناگهان همه چیز عوض شد...
- ما نیم فصل دوم هم خوب بودیم و تا روز آخر جزو مدعیان قرار داشتیم. فکر می‌کنم کمی بدشانس بودیم. ما موقعیت‌های خیلی زیادی داشتیم اما توی گل نمی‌رفت. بعضی وقت‌ها هم اشتباهات فردی گریبان تیم را می‌گرفت و همین اشتباهات منجر به گل می‌شد. این اتفاقات به تیم لطمه زد. در کل از عملکرد بچه‌ها راضی بودم چون مرد و مردانه جنگیدند و تا لحظه آخر مبارزه کردند. باید این را در نظر بگیریم تیم ما فصل قبل از لیگ برتر به لیگ یک سقوط کرده بود. تیمی که سقوط می‌کند بار روانی سنگینی را تحمل می‌کند. ۱۰ تا بازیکن تغییر دادیم و ۹۰ درصد شاکله تیم تغییر کرد. با توجه به تغییرات، اول باید تیم را به لحاظ روانی به شرایط لازم می‌رساندیم و حواشی و مشکلات را کم می‌کردیم. به نظر من با توجه به اینکه سال اول بعد از سقوط بود، عملکرد فوق‌العاده‌ای داشتیم و نشان دادیم می‌توانیم در کورس صعود باشیم. استحقاق صعود هم داشتیم اما در بازی با خوشه‌طلایی، آستارا و ملاثانی با وجود اینکه بازی ۹۰ دقیقه در اختیار ما بود، توپ‌هایمان توی گل نرفت و امتیازات لازم را نگرفتیم وگرنه صعود می‌کردیم. حالا هم دست از تلاش برنمی‌داریم و اگر پارسال نشد، امسال باهوش‌تر و منسجم‌تر از قبل تلاش می‌کنیم که نتیجه لازم را بگیریم. همه جوره تلاش و تمرکز را باید بیشتر از پارسال کنیم تا آن اتفاق خوب بیفتد.
به نظر می‌رسد این فصل هم با توجه به زیاد شدن مدعیان شرایط سختی برای صعود دارید.
- با توجه به اینکه ۲ تیم به تازگی سقوط کردند و البته اینکه سهمیه بزرگسالان کم شده، یکسری بازیکن ریزش داشته و به لیگ یک آمدند. تیم‌های مس کرمان، خیبر، نفت مسجدسلیمان، سایپا و... توانستند از این مسأله بهره ببرند چون به لحاظ مالی قوی‌تر هستند. با توجه به اضافه شدن بازیکنان باکیفیت، امسال رقابت سخت‌تر از پارسال است. ما هم با توجه به شرایط مالی توانستیم بازیکنان موردنیاز را جذب کنیم تا بتوانیم رقابت خوبی داشته باشیم و امسال محکم‌تر و قوی‌تر از پارسال وارد مسابقات شویم.
پس امیدوار به صعود هستید...
- مهمتر از مسائل مالی و هزینه، انسجام و نظم تیمی است که می‌تواند کارساز باشد. با توجه به اینکه بودجه تیم‌های صنعتی خیلی متفاوت است، جنگ نابرابر می‌شود. این مسأله در لیگ برتر هم وجود دارد و تیم‌های صنعتی، شرایط، مصوبه و بودجه متفاوتی دارند. برای ما کار کمی سخت‌تر می‌شود اما با تلاش و همت سعی می‌کنیم این مسأله را جبران کنیم.
فجرسپاسی همیشه با مشکل بودجه مواجه بوده. این فصل هم این مشکل وجود دارد یا اینکه بهتر شده.
- به هر صورت بودجه فجر شهید سپاسی زیر نظر سپاه است و ردیف بودجه مشخصی دارد و از آنجا ارتزاق می‌کند. اینکه از سپاه مستقیم به تیم پول برسد، به این شکل نیست. به هر حال اینکه از سیستم نظامی پول بیاید سخت‌تر است. در حالی که در تیم‌های صنعتی بودجه مشخص است و می‌دانند چقدر باید هزینه کنند چون بودجه قهرمانی و همگانی مشخصی دارند. در هر صورت سردار بوعلی و مدیرعامل باشگاه همیشه پیگیر هستند و سپاه استان هم کمک می‌کند. اتفاقاً سردار بوعلی همیشه در تمرینات حضور پیدا می‌کند و به تیم امید و انگیزه می‌دهد و می‌گوید نگران هیچ‌چیز نباشید. پارسال خدا را شکر تقریباً پرداخت‌ها بموقع انجام شد و فقط بخش کمی مانده که آن هم پرداخت می‌شود. درست است که بودجه ما کم است و به صنعتی‌ها نمی‌رسد اما باید بهترین بهره را ببریم.
البته فجر یک تفاوت اصلی با دیگر تیم‌ها دارد و آن هم اینکه می‌تواند بازیکن سرباز بگیرد.
- بله، ما می‌توانیم بازیکن سرباز جذب کنیم و این یک پوئن مثبت است. البته بازیکنان خوب به لیگ برتر و ملوان می‌روند اما ما فرصت داریم که بازیکنان دیگر را جذب کنیم. هر چند با قانونی که فدراسیون فوتبال گذاشته و بازیکنان می‌توانند تا ۲۸ سالگی بازی کنند، وضعیت سخت‌تر شده اما با این حال بازیکنان خوبی جذب کردیم.
تا چندی پیش صحبت این بود که شما یکی از گزینه‌های اصلی سرمربیگری ذوب‌آهن اصفهان هستید، این مسأله درست بود؟
- راستش را بخواهید از باشگاه یکی، دو بار با من تماس گرفته شد، البته نه از سوی مسئولان رده بالا. به هر حال شایعه و خبر می‌پیچد و یک ماه پیش گفته بودند این هفته قرار است تماس بگیرند با من مذاکره کنند. در همان زمان، من قراردادم را با فجر تمدید کردم چون احساس کردم مسئولیتی که گرفتم نیمه‌تمام مانده و باید آن را به پایان ببرم. در واقع از نیم‌فصل پارسال با من برای فصل بعد صحبت کردند و گفتند اگر مشکلی پیش نیاید در کنار هم خواهیم بود. اینجا آرامش پیدا کردم و تیمی که تا روز آخر مدعی صعود بود و همه چیز را برایم فراهم کردند را نمی‌توانستم تنها بگذارم. من هم همان زمان گفتم اگر مشکلی پیش نیاید می‌مانم که طبق قول و قرارهایی که داشتیم، تمدید کردم. بحث اینکه در ذوب‌آهن گزینه هستم بوده اما صحبت مستقیم از سوی هیأت مدیره با من نشده بود و وقتی با فجر تمدید کردم و اعلام شد، ذوب‌آهن منتفی شد.
ذوب‌آهن این فصل تغییر و تحولات زیادی داشت. به نظر شما با این اتفاقات، تیم می‌تواند نتیجه لازم را بگیرد؟
 ذوب‌آهن چند سالی است که تغییر و تحولات زیادی داشته و به نتیجه دلخواه نرسیده. از سال ۹۷ که آقای نمازی آمد و ما تا نیم فصل بودیم، بعد از آن، تیم دچار چالش شد. تیمی که همیشه فنی خوب بود و سهمیه می‌گرفت، به جایی رسید که به‌صورت معجزه‌آسا در لیگ برتر ماند. نمی‌دانم خدا به دل چه کسی نگاه کرد اما هفته آخر همه باختند و ذوب هم نتیجه نگرفت اما با خوش‌شانسی در لیگ برتر ماند. در کل مسیر رو به افولی را طی کرد. هنوز هم تیم پا نگرفته و هفتم، هشتم و ششم هم شده. ذوب‌آهن با توجه به شرایط، امکانات و سابقه‌ای که دارد باید بالاتر از این رده‌ها قرار بگیرد. امیدوارم امسال به آن شخصیت مدنظر که سال‌ها آن را درک کردیم و دیدیم، برسد. البته هواداران از مدیریت باشگاه راضی نیستند و مخالفت خود را اعلام کردند. شاید به خاطر اینکه تصمیمات از تهران گرفته می‌شود. به هر حال این اتفاق افتاده و نمی‌شود کاری کرد. حالا باید با آرامش کار دنبال شود که باید دید با توجه به تغییرات، تیم به نتیجه می‌رسد یا نه. آن موقع می‌توانند اعتراض کنند. تا الان خیلی‌ها اعتراض کردند چون من این مسائل را پیگیری می‌کنم و می‌بینم. امیدوارم هر اتفاقی می‌افتد خیر باشد و ذوب‌آهن در بالاترین سطح و حتی در آسیا، بدرخشد. به نظر من باید از نیروهای باشگاه استفاده شود. باشگاه پیشکسوتانی دارد که لیاقت دارند و سال‌ها زحمت کشیدند. باید از آنها بهره برد چون هیچ‌کس به جز این نفرات شرایط را درک نمی‌کند و نمی‌داند این باشگاه چه روزهایی را گذراند و چه اهدافی دارد.

جستجو
آرشیو تاریخی