صفحات
شماره هفت هزار و سیصد و پنجاه و هفت - ۳۱ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و پنجاه و هفت - ۳۱ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۶

شروع طوفانی کاراته‌ در مالزی با 2طلا و3 برنز

دهقان خط‌شکن شد گلشادنژاد طلسم شکست

رضا عباسپور
روزنامه نگار

 نوزدهمین دوره رقابت‌های کاراته قهرمانی مردان و زنان آسیا از دیروز رسماً با جدال برترین‌های کاراته قاره کهن در شهر ملاکا مالزی آغاز شد. رقابتی مهیج و ارزشمند برای تمام مدعیان کاراته آسیا، خصوصاً ملی‌پوشان کاراته ایران که بعد از تحمل ناملایمات و حواشی که پیرامون این رشته در عرصه‌های مختلف بین‌المللی وجود داشت، تمام و کمال مهیای عبور از ناکامی‌ها با درخشش در این دوره از رقابت‌ها هستند. همین شرایط روحی و بدنی ایده‌آلی که کاراته‌کاهای اعزامی کشورمان به مالزی دارند موجب شد تا ملی‌پوشان کشورمان در هر دو بخش مردان و زنان شروعی طوفانی را با کسب 2 نشان طلا و 3 برنز داشته باشند. بهنام دهقان‌زاده در بخش مردان موفق شد در دسته وزنی 55- کیلوگرم خط‌شکن کاروان کاراته ایران باشد و با کسب طلای خوشرنگ و مرغوب خط‌شکن مدالی کاراته ایران لقب بگیرد. پس از او نیز دختر شایسته تیم ملی کاراته بانوان کشورمان آتوسا گلشادنژاد در وزن 61- کیلوگرم، با درخشش خیره‌کننده خود موفق شد طلسم طلایی نشدن بانوان کاراته ایران در میادین بین‌المللی گذشته را پاک کرده و با دشت نشان طلای مرغوب خود در ملاکا مالزی طلسم‌شکن باشد.

طلای دهقان‌زاده در قدم اول
بهنام دهقان‌‌زاده، نماینده سبک وزن کاراته کشورمان نخستین نماینده ملی‌پوش ایران بود که موفق شد با درخشش خود در اولین قدم کاروان کاراته ایران را طلایی کند. دهقان‌زاده موفق شد در رقابت‌های آسیایی مالزی با پیروزی مقابل حریفی از اردن به مدال طلای قهرمانی آسیا بوسه بزند. دهقان‌زاده نماینده وزن 55- کاراته کشورمان با برتری 6 بر 4 مقابل عمر شقرا از اردن خط‌شکن طلایی کاروان کاراته ایران شد. ملی‌پوش کشورمان در این مسابقات، ابتدا با نتیجه 5 بر 2 ارزوف سویت‌گلیف از ترکمنستان را شکست داد و در ادامه با نتیجه 8 بر صفر مقتدرانه نماینده سریلانکا را پشت سر گذاشت تا راهی دیدار نیمه نهایی شود‌. نماینده وزن 55- کیلوگرم آقایان کشورمان در دیدار نیمه نهایی با نتیجه 14 بر 5 مقابل نماینده میزبان به پیروزی رسید و با اقتدار راهی فینال مسابقات قهرمانی آسیا شد. دومین‌ دوره مسابقات پاراکاراته و نوزدهمین دوره رقابت‌های قهرمانی آسیا 2023، از دیروز (جمعه 30 تیر) در ملاکا مالزی آغاز شده است و تا روز یکشنبه اول مرداد ماه ادامه دارد.
 
گلشادنژاد طلسم‌شکنی کرد
روز نخست نوزدهمین دوره مسابقات کاراته قهرمانی آسیا علاوه بر مدال طلای خوشرنگ دهقان‌زاده در بخش کومیته مردان، در حالی به پایان رسید که در بخش بانوان نیز توانستیم طلسم طلا نگرفتن بانوان در قاره آسیا را شکسته و دومین مدال ارزشمند طلایی‌رنگ خود را توسط آتوسا گلشاد‌نژاد بانوی ملی‌پوش دسته وزنی 61- کیلوگرم دشت کنیم. آتوسا گلشادنژاد در حالی با برتری در دیدار نهایی وزن 61- کیلوگرم به مدال طلا دست یافت که کاراته بانوان ایران در دوره آخر مسابقات در قزاقستان و ازبکستان موفق به کسب مدال طلا نشده بود و با این مدال طلا موفق به شکستن این طلسم شد. از طرفی کاراته بانوان ایران در 18 دوره گذشته مسابقات کاراته قهرمانی آسیا، هیچ وقت موفق به کسب مدال طلا در وزن 61- کیلوگرم بانوان نشده بود و گلشادنژاد با این مدال طلا طلسم یادشده را هم برای کاراته ایران شکست. لیلا برجعلی نماینده وزن 68+ کیلوگرم کشورمان در دور نخست با نتیجه یک بر صفر از سد نماینده مالزی گذشت، اما در ادامه با شکست 2 بر یک مقابل نماینده اندونزی از دور مسابقات کنار رفت.
 
چهارمین مدال آسیایی مهدی‌زاده
پس از کسب 2 نشان ارزشمند طلایی‌رنگ دهقان‌زاده و گلشادنژاد در کومیته مردان و زنان قهرمانی آسیا، 3 ملی‌پوش دیگر کاروان اعزامی کاراته به ملاکای مالزی نیز موفق شدند به 3 نشان برنز آسیا دست پیدا کنند. در رقابت‌های وزن 67- کیلوگرم (اگرچه برای مهدی‌زاده به واسطه تجربه و توانمندی‌هایی که دارد مدال طلای آسیایی ملاکا را کنار گذاشته بودیم) اما امیر مهدی‌زاده ملی‌پوش باسابقه کاراته‌ کشورمان موفق شد با سه پیروزی و یک شکست تنها به مدال برنز آسیا که چهارمین مدال آسیایی او نیز بود بسنده کند. مهدی‌زاده ابتدا در نخستین دیدار با نتیجه 6 بر 3 مقابل نولانبر کالیسبک از قرقیزستان به برتری دست یافت، اما در دور دوم در دیداری نزدیک با نتیجه 6 بر 5 مقابل امیرعلی از قزاقستان شکست خورد. با صعود کاراته‌‌کا قزاقستانی به دیدار نهایی، مهدی‌زاده فرصت حضور در جدول شانس مجدد را پیدا کرد. نماینده وزن 67- آقایان کشورمان در دیدار شانس مجدد موفق شد با نتیجه 2 بر صفر محمود دیفلاح از فلسطین را شکست دهد و راهی دیدار رده‌بندی شود. کاراته‌کای باسابقه کشورمان که دو مدال طلا و یک برنز قهرمانی آسیا را در کارنامه دارد، در دیدار رده‌بندی با نتیجه 3 بر 2 محمد التیبی از کویت را شکست داد و صاحب مدال برنز شد.
 
برنز کاتای بانوان برای صادقی
کاروان کشورمان سوای مدال‌آوری و درخشش نماینده‌های ایران در بخش کومیته (مبارزه رو در رو) در بخش کاتای انفرادی (نمایشی) نیز درخشید. در رقابت‌های کاتای بانوان، فاطمه صادقی موفق شد با ارائه یک فرم قابل قبول در بخش کاتای انفرادی بانوان به نشان برنز دست پیدا کند. فاطمه صادقی نماینده کاتای انفرادی بانوان کشورمان در دور اول با کسب 39.6 امتیاز در رده چهارم قرار گرفت و پس از کاتاروهای هنگ‌کنگ، ویتنام و اندونزی راهی مرحله بعدی مسابقات شد. صادقی با کسب 41.3 امتیاز در رده دوم قرار گرفت و راهی دیدار رده‌بندی شد. صادقی در دیدار رده‌بندی مقابل ساکورا آلفورته از فیلیپین قرار گرفت و با کسب امتیاز 41.6 مقابل 42.2 امتیاز نماینده فیلیپین به برتری رسید و سومین مدال برنز خود در رقابت‌های قهرمانی آسیا را کسب کرد.
 
شهرجردی روی سکوی برنزی
همچنین در بخش کاتای انفرادی مردان نیز ابوالفضل شهرجردی کاتاروی کشورمان موفق شد ابتدا در دور اول با کسب 39.3 امتیاز در جایگاه چهارم قرار بگیرد. او  پس از کاتاروهای کویت، کره جنوبی و هنگ‌کنگ راهی مرحله بعدی مسابقات شد. شهرجردی در دومین دور اجرای کاتا با کسب 40.1 امتیاز در جایگاه سوم ایستاد و راهی دیدار رده‌بندی شد. نماینده کاتای مردان کشورمان در دیدار رده‌بندی با امتیاز 40.7 مقابل چائو از چین تایپه که امتیاز 40.1 را به دست آورده بود، به پیروزی رسید و دومین مدال برنز انفرادی خود در مسابقات قهرمانی آسیا 2023 مالزی را کسب کرد. شهرجردی همراه با تیم کاتای کشورمان نیز موفق به کسب دو مدال نقره و دو برنز آسیا شده است.

ZOOM

رقابت‌های قهرمانی کاراته آسیا تا روز یکشنبه در ملاکای مالزی برقرار است و قطعاً باید در 2روز باقیمانده نیز منتظر درخشش و یکه‌تازی ستاره‌های باقیمانده کاراته مردان و زنان کشورمان در این پیکارها باشیم. ستاره‌های نامداری همچون سجاد گنج‌زاده، ذبیح‌الله پورشیب و...، که همگی جزو مدعیان اصلی کسب سکوی قهرمانی آسیا در اوزان خود هستند. امروز شنبه ۳۱ تیر ماه و در دومین روز از مسابقات، سارا بهمنیار در وزن‌۵۰-، بهمن عسگری در وزن ۷۵-، ذبیح‌الله پورشیب در وزن ۸۴- از ساعت ۴ صبح به وقت ایران‌ مسابقات خود را آغاز کردند. مبینا حیدری در وزن ۶۸- کیلوگرم از ساعت ۶ صبح، فاطمه سعادتی در وزن ۵۵- کیلوگرم از ساعت ۶:۲۰، پوریا اقدسی در وزن ۶۰- کیلوگرم آقایان از ساعت ۷:۴۰ و سجاد گنج‌زاده نیز از ساعت ۸ صبح به مصاف رقبا می‌روند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی