صفحات
شماره هفت هزار و سیصد و پنجاه و هفت - ۳۱ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و پنجاه و هفت - ۳۱ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۵

رد پای قایدی، محبی و سیلوا روی 39 گل استقلال

فرارگلزن‌ها از چنگ نکونام

حمیدرضا عرب
روزنامه‌نگار

استقلال فصل بعد در خط آتش چه وضعیتی خواهد داشت؟ آیا مهاجمان باقی مانده توان گلزنی در خط حمله را خواهند داشت؟ از میان بازیکنانی که فصل قبل با گلزنی‌های خود بار زیادی را به دوش کشیدند تنها کوین یامگا در استقلال باقی مانده است و بازیکنانی که سهم بسیاری در موفقیت‌های استقلال داشتند و گل‌های پرشماری را برای آبی‌ها به ثمر رساندند،  جایی در ترکیب استقلال فصل بعد ندارند و مشخص نیست که استقلال در غیاب آنها چه حال و هوایی در بخش هجومی خواهد داشت.
مهدی قایدی که این روزها میان استقلال و شباب الاهلی معلق مانده و مشخص نیست فصل بعد در استقلال باشد یا خیر،  فصل پیش در بازی‌های لیگ برتر،  جام حذفی و تک بازی سوپرجام؛ مجموعاً 12 بار برای استقلال گل زد. قایدی 10 بار نیز برای استقلال گلسازی کرد تا عملاً موفق‌ترین بازیکن تیمش در خط حمله باشد؛ 12 گل و 10 پاس گل. این آمار برای یک مهاجم قابل تقدیر است و نشان از عمق تأثیرگذاری او در ترکیب تیمش دارد. آماری کاملاً قابل دفاع.
درکنار مهدی قایدی اما باید یادی کرد از محمد محبی. او نیز در مجموع سه جامی که استقلال با آن درگیر بود مجموعاً 10 گل برای استقلال به ثمر رساند. درکنار این تعداد گلزنی 6 پاس گل نیز از محمد محبی به ثبت رسیده که بسیار جالب توجه است. درواقع محبی بعد از قایدی دومین بازیکن تأثیرگذار استقلال محسوب می‌شود که عملاً در 16 گل تیمش اثر داشته است. یا گل زده و یا اینکه سازنده گل بوده است.
 رافائل سیلوا دیگر بازیکنی است که از استقلال جدا شده است. این مدافع برزیلی هم زننده یکی از گل‌های استقلال بوده که بسیار جالب توجه است. مدافعی که علاوه بر دفاع از دروازه تیمش تبحر بالایی در گلزنی دارد و برای هر تیمی یک موهبت بزرگ محسوب می‌شود و او خود را به عنوان یک یارکوب قدرتمند و البته گلزن درترکیب تیمش نمایان کرد. حال اگر سیلوا را در بخش گلزنی استقلال چندان اثرگذار ندانیم اما تردیدی نباید داشت که تداوم حضور این بازیکن نیز خیال سرمربی آبی‌ها را بابت داشتن مدافعی با عیار بالای دفاعی و همچنین گلزنی،  آسوده می‌کرد.
 اینکه جواد نکونام چند روز قبل در مصاحبه‌ای صراحتاً اعلام کرد برایش کاری انجام نشده را باید ریشه در همین مسائل فنی دانست. نکونام آمار فصل پیش بازیکنان را رؤیت کرده و او نیز به این باور رسیده که جدایی این قبیل بازیکنان تا چه اندازه در کیفیت کار استقلال اثرگذار خواهد بود. استقلالی که با داشتن این سه بازیکن حتی به جام قهرمانی حذفی هم نرسید و حال که این سه بازیکن تأثیرگذار از استقلال رفته‌اند و به جای آنها بازیکنان شاخصی به استقلال ملحق نشده‌اند،  روشن نیست که چه وضعی در بخش هجومی استقلال به وجود خواهد آمد و آیا سرمربی استقلال قادر به طی مسیر سنگلاخی لیگ برتر در فصل بیست و سوم خواهد بود یا خیر؟!
نگرانی سرمربی استقلال در حقیقت نشأت گرفته از جدایی ستاره‌هایی است که هر یک برای تیمش یک مهره مهم در فصل جدید محسوب می‌شدند اما باشگاه استقلال در راستای حفظ این بازیکنان اقدامی انجام نداده است و روشن نیست که درآینده آیا بازیکنی همچون قایدی که معطل استقلال مانده،  به این تیم بازخواهد گشت تا لااقل یکی از ستاره‌های جدا شده دوباره در تیم بازی می‌کند تا خیال سرمربی راحت شود.
مسأله امروز استقلال درواقع فنی هم هست و در کنار حواشی که بابت کمبود بودجه مالی ایجاد شده و نکونام و خطیر رابطه سردی با هم دارند،  باید به این موارد مهم نیز توجه ویژه داشت و با نگاهی عمیق و البته دلسوزانه به ماجرای جدایی ستاره‌های فصل‌پیش نگریست.

نکته:
آمار اشتباه نمی‌‌کند. بی‌تفاوتی در مقابل بازیکنانی که در مجموع روی 39 گل تیم خود اثر گذاشته‌اند (یا گل زدند،  یا پاس گل دادند) موضوعی دم دستی و ساده نیست.

جستجو
آرشیو تاریخی