صفحات
شماره هفت هزار و سیصد و پنجاه و هفت - ۳۱ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و پنجاه و هفت - ۳۱ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۱

بودجه لیگ برتر و لیگ یک همخوانی ندارد

مهاجری: مربیگری در لیــــــگ برتر رابطه می خواهد

سمیرا شیرمردی
روزنامه نگار

خیبر خرم‌آباد با مدیریت فراز کمالوند و سرمربیگری رضا مهاجری قرار است یکی از مدعیان اصلی صعود به لیگ برتر در این فصل لیگ یک باشد. خیبری‌ها خیلی زود کارشان را شروع کردند و در آرامش برای رقابت‌ها آماده می‌شوند. رضا مهاجری سرمربی باتجربه خیبر خرم‌آباد درباره شرایط این تیم، همکاری با کمالوند و... صحبت‌های جالبی دارد.

چطور شد که دیگر در لیگ برتر حضور ندارید و تیم لیگ یکی خیبر خرم‌آباد را انتخاب کردید؟
من با احترام به همه همکارانم باید بگویم فوتبال به رابطه نیاز دارد. من هم این رابطه را ندارم. من ۲ سال قبل به نفت مسجدسلیمان رفتم و تیمی که آخر جدول بود را از سقوط نجات دادم. از ۷ بازی، فقط یک باخت مقابل گل‌گهر در سیرجان داشتیم. در بقیه بازی‌ها، مثلاً بازی با استقلال که در آزادی برگزار شد و حریف جشن قهرمانی گرفت، ما تساوی کردیم. ذوب‌آهن را در فولادشهر بردیم، با تراکتور مساوی کردیم. در کل می‌خواهم بگویم تیم را با اقتدار نگه داشتیم. بعد از آن انتظار داشتیم با ما بهتر رفتار شود اما اینطور نشد. کار فوتبال مشخص است و همه نقاط قوت و ضعف دارند که باید روی آنها کار کنیم. به هر حال، من خیبر خرم‌آباد را انتخاب کردم چون به لحاظ سخت‌افزاری درست است. همه انگیزه دارند؛ از دکتر عبدی مالک باشگاه تا آقای کمالوند مدیریت و همه اعضای دیگر به دنبال صعود هستیم. البته صحبت از صعود راحت است اما کار سختی داریم. مالک و مدیریت باشگاه یک بحث است اما آیتم‌های مختلف برای صعود یک تیم به لیگ برتر لازم خواهد بود که اکثر آنها را داریم. به هر حال ما در لیگ یک باید با تیم‌هایی که سابقه قهرمانی در لیگ برتر، سابقه بازی در آسیا و... را دارند، بجنگیم. ۹ تیم برای قهرمان شدن می‌جنگند و بقیه تیم‌ها هم دست و پا بسته نیستند. البته همیشه لیگ یک پدیده و سورپرایز هم دارد اما ما اگر خوب کار کنیم و زحمت بکشیم به خواسته‌مان می‌رسیم.
الان بازیکنانی که مد نظر داشتید، باشگاه خیبر برای‌تان گرفت؟
بحث گرفتن نیست. یکسری بازیکنان شرایط‌شان جوری است که نمی‌شود آنها را جذب کرد. باشگاه هم محدودیت‌هایی دارد. پس باید همدیگر را درک کنیم. در کل به جز یکی، دو بازیکن، همه بازیکنان مورد نیاز گرفته شد.
شرایط بودجه‌ای باشگاه هم به نظر باید خوب باشد.
بودجه مشخص است. در واقع فدراسیون بودجه را مشخص کرده و سقف ۳۵ میلیاردی گذاشته که شرایط را باید قبول کرد.
فکر می‌کنید تعیین سقف برای باشگاه‌ها درست است؟
ببینید امسال ۲ تیم باید از لیگ یک به لیگ برتر صعود کنند. سقف بودجه تیم‌های لیگ برتری ۳۵۰ میلیارد است و لیگ یک ۳۵ میلیارد. یعنی ۱۰ به یک. این اختلاف خیلی زیاد است و نباید بین لیگ برتر و لیگ یک اختلاف مالی تا این حد زیاد باشد. حالا در نظر بگیرید مثلاً تیم ما به لیگ برتر صعود کند، نمی‌خواهیم شاکله تیم بهم بریزد. با این شرایط هم باید با تیم‌های ۳۵۰ میلیاردی بجنگیم. معلوم است این جنگ نابرابر خواهد بود. بازیکنی که زحمت کشیده و کمک کرده تیم را از لیگ یک به لیگ برتر بیاوریم را نمی‌توانیم کنار بگذاریم. آنها باید مزد زحمت‌شان را بگیرند. پس شرایط باید طوری باشد که اختلاف‌ها زیاد نباشد. ما راه‌های دیگری داریم که باشگاه فیرپلی مالی را رعایت کنند. مثلاً بگوییم باشگاه‌های بدهکار تا زمانی که بدهی‌شان را صاف نکنند نمی‌توانند تا این حد هزینه کنند. همه را نباید با یک چوب زد و شرایط باشگاه خوش‌حساب و بدحساب نباید برابر و در مبلغ یکی باشد. کارشناسان در فدراسیون تصمیماتی که می‌گیرند باید با هم همخوانی داشته باشد. الان سهمیه بازیکن بزرگسال را از ۲۱ به ۱۹ رساندند. سهمیه زیر ۲۵ سال هم برداشته شد. این اتفاق کار را خراب می‌کند و به ما فشار ناگهانی می‌آید. ما الان ۴ بازیکن ضرر کردیم. ۲ تا زیر ۲۵ سال داشتیم که بزرگسال شدند و ۲ تا هم از سهمیه بزرگسال کم شد که جمعاً ۴ تا ضرر کردیم. بهتر بود به جای این تصمیم، ۳ تا مرحله بگذارند. مثلاً سال اول این تعداد، سال بعد آن تعداد و... اینطور تیم‌ها ضرر نمی‌کنند.
اینکه آقای کمالوند خودش سرمربی فوتبال است و حالا به عنوان مدیرعامل باشگاه در خیبر حضور دارد، کار شما را سخت نمی‌کند؟
نه، تا الان که تعامل خوبی با هم داشتیم چون شناخت خوبی از یکدیگر داریم. به هر حال این مسأله یک جایی کار را سخت‌تر می‌کند و یک جا راحت‌تر. دقت فنی بیشتر و یارگیری بهتر از این موارد است. مدیرعامل فوتبالی با غیرفوتبالی خیلی فرق دارد. حالا که آقای کمالوند مدیرعامل است، می‌دانیم باید دقت بیشتری کنیم. از آنطرف چون خودش دغدغه‌ها را می‌شناسد و می‌داند چه عواملی می‌تواند تیم را به سر منزل مقصود برساند، خیلی خوب است. در کل مجموعه خوبی داریم. دکتر عبدی، مهندس ناصر رئیس هیأت مدیره و آقای کمالوند مدیرعامل باشگاه، همه تلاش‌شان کمک به تیم برای صعود است.
فصل گذشته آقای کمالوند به زمین ورزشگاه خرم‌آباد خیلی ایراد گرفت. شرایط به همان شکل قبل است یا اینکه ایرادها برطرف شده؟
بحث پارسال را نمی‌دانیم اما ما یک کمپ تمرینی خوب داریم و بازی دوستانه‌ای هم با تیم منتخب بروجرد داشتیم. به نظر می‌رسد با تلاش دکتر عبدی، بازسازی شده است.
همچنان بحث فروش امتیاز در لیگ یک وجود دارد. این مسأله کار را سخت نمی‌کند؟
متأسفانه هنوز هم داریم می‌بینیم امتیاز تیم‌ها خرید و فروش می‌شوند و تیم‌ها از یک استان به استان دیگر می‌روند. این کار عجیب است و کار را سخت می‌کند.

ZOOM

امسال ۲ تیم باید از لیگ یک به لیگ برتر صعود کنند. سقف بودجه تیم‌های لیگ برتری ۳۵۰ میلیارد است و لیگ یک ۳۵ میلیارد. یعنی ۱۰ به یک. این اختلاف خیلی زیاد است و نباید بین لیگ برتر و لیگ یک اختلاف مالی تا این حد زیاد باشد. حالا در نظر بگیرید مثلاً تیم ما به لیگ برتر صعود کند، نمی‌خواهیم شاکله تیم بهم بریزد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی