آنالیز نهایی برای گزینش وزنه‌برداران اعزامی به عربستان

نبرد برای دوبنده جهانی در ریاض

رضا عباسپور
روزنامه نگار

رقابت‌های جهانی 2023 ریاض در کشور عربستان قرار است از اواسط شهریور ماه جاری با حضور برترین‌های وزنه‌برداری جهان برگزار شود. جدالی جذاب و مهیج که کسب مدال و امتیاز در آن برای مدعیان حضور در بازی‌های المپیک 2024 پاریس مهم و حیاتی است. این دوره از رقابت‌های جهانی برای وزنه‌برداران ملی‌پوش کشورمان (خصوصاً وزنه‌برداران جوانی که به دنبال ثبت رکورد ایده‌آل و قرارگرفتن در جمع مدعیان المپیکی هستند) نیز بسیار حایز اهمیت است. به همین دلیل سرمربی تیم ملی وزنه‌برداری در اردوی خارج از تهران وزنه‌برداران در بابلسر مازندران، همراه با دستیارانش، آنالیز نهایی خود را برای گزینش برترین‌های تیم ملی به ریاض عربستان آغاز کرده است. آنالیزی که قرار است ترکیب نهایی تیم ملی وزنه‌برداری از دل آن خارج شود.
اعزام به ریاض با ترکیب کامل
یکی از اتفاق‌های مهمی که در مورد آن مباحثی وجود داشت و مطرح می‌شد، موضوع اعزام ترکیب کامل یا ناقص تیم ملی وزنه‌برداری به رقابت‌های جهانی است.
موضوعی که نواب نصیرشلال، سرمربی تیم ملی وزنه‌برداری تقریباً با مشخص کردن شرایط و ترکیب اعزامی تیم با ترکیب کامل به رقابت‌های جهانی آن را قطعی و نهایی کرد. نصیرشلال در این خصوص تأکید کرد: «۱۰وزنه‌بردار به مسابقات جهانی ریاض و۷وزنه‌بردار هم به بازی‌های آسیایی هانگژو اعزام می‌شوند. نتایج البته قابل پیش‌بینی نیست. ولی تلاش می‌کنیم تا بهترین نتایج حاصل شود.» قطعاً تأکید سرمربی تیم ملی وزنه‌برداری بابت اعزام تیم ملی وزنه‌برداری به جهانی ریاض با ترکیب کامل، بیانگر حساسیت و مهم بودن این دوره از مسابقات جهانی است. زیرا رقابت‌های جهانی ریاض حکم گزینشی طلایی برای کسب سهمیه ورودی المپیک را دارد. بنابراین هر تیم و وزنه‌برداری که به دنبال کسب بهترین نتیجه و امتیاز برای تصاحب مجوز ورودی به المپیک است، چاره‌ای ندارد جز ثبت بهترین رکورد مجموع در اوزان المپیکی و به دست آوردن یکی از سکوهای سه‌گانه جهانی در ریاض. البته اگرچه قرار است طبق اعلام سرمربی تیم ملی 10 وزنه‌بردار به رقابت‌های جهانی 2023 ریاض اعزام شوند.
اما قطعاً با توجه به سنگینی و سطح بالای کیفی این دوره از مسابقات، خیلی نباید توقع مدال‌آوری یا معجزه از وزنه‌برداران در اوزان المپیکی یا غیر المپیکی داشت. مخصوصاً وزنه‌برداران جوانی که بیشتر به خاطر جمع‌آوری امتیاز تیمی قرار است در خدمت تیم و کادرفنی باشند. لیست اولیه نفرات برای اعزام به رقابت‌های جهانی و بازی‌های آسیایی 2023 ریاض و هانگژو به فدراسیون جهانی و کنفدراسیون وزنه‌برداری آسیا رد شده و تا حدود زیادی برای کادرفنی نفراتی که می‌توانند به درد تیم ملی وزنه‌برداری در این دو رویداد بخورند مشخص است. بنابراین باید منتظر ماند و دید که بعد از بازگشت تیم وزنه‌برداری از اردوی بابلسر، نصیرشلال و کادر او چه نفراتی را برای لیست نهایی اعزامی خود به رقابت‌های جهانی و بازی‌‌های آسیایی هانگژو مد نظر دارند.
 
اولویت با مدعیان المپیکی
حسین سلطانی در وزن ۸۱ کیلوگرم، میر مصطفی جوادی در وزن ۸۹ کیلوگرم، محمد زارعی، امیر حقوقی و علیرضا معینی در وزن ۹۶ کیلوگرم، رضا دهدار و رسول معتمدی در وزن ۱۰۲ کیلوگرم، پیمان جان، مهدی کرمی، امیر عزیزی و مسعود ممیوند در وزن ۱۰۹ کیلوگرم،علیرضا یوسفی، آیت شریفی و علی داودی در وزن ۱۰۹+ کیلو، ملی‌پوشان حاضر در اردوی آماده‌سازی بابلسر هستند. نفراتی که چکیده وزنه‌برداری ایران برای اعزام به 2 رویداد مهم پیش رو یعنی رقابت‌های جهانی ریاض و بازی‌های آسیایی هانگژو هستند. مسابقات جهانی وزنه‌برداری از۱۱تا۲۶ شهریور ماه در شهر ریاض عربستان و رقابت‌های وزنه‌برداری بازی‌های آسیایی نیز از ۸ تا ۱۵ مهر ماه در شهر هانگژو چین تدارک دیده شده است.
دو رقابتی که کسب موفقیت در آن برای کاروان وزنه‌برداری و کادرفنی تیم ملی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. اگرچه هر دو رویداد، تورنمنت‌هایی سنگین و ارزشمندی است، اما قطعاً اولویت کادرفنی برای اعزام نفرات به این رقابت‌ها، شرایط ایده‌آل وزنه‌برداران ملی‌پوش برای کسب امتیاز ورودی به المپیک و توان رکوردی آنها به جهت رقابت با برترین‌های وزنه‌برداری قاره آسیا و جهان است. به همین دلیل اینطور به نظر می‌رسد که اولویت کادرفنی در اعزام وزنه‌برداران به هر دو رویداد خصوصاً مسابقات جهانی ریاض ابتدا شرایط ایده‌آل وزنه‌برداران در اوزان المپیکی است، سپس وضعیت مطلوب پولادمردان در اوزان غیرالمپیکی برای کسب مدال و امتیاز عالی تیمی است.

ZOOM


هر چند حقیقتاً کسب مدال و رسیدن به سهمیه ورودی بازی‌های المپیک 2024 پاریس نه تنها برای ملی‌پوشان وزنه‌برداری ایران، بلکه برای تمام مدعیان وزنه‌برداری جهان سخت و دشوار است. اما با توجه به شرایطی که ملی‌پوشان وزنه‌برداری ایران در حال حاضر دارند، اینطور به نظر می‌رسد که بی‌تعارف کار برای ما در رقابت‌های معتبر بین‌المللی پیش رو خصوصاً رقابت‌های جهانی ریاض بسیار دشوارتر از قبل است. به همین دلیل و با توجه به وضعیت آمادگی و رکوردی ملی‌پوشان حال حاضر در اردوی تیم ملی، به نظر می‌رسد، چهره‌های باانگیزه‌تر و مدعی همچون حسین سلطانی، میرمصطفی جوادی، رضا دهدار، رسول معتمدی، علی داودی، علیرضا یوسفی و آیت شریفی که در اوزان المپیکی حضور دارند نزدیک‌تر از بقیه ملی‌پوشان به تفکرات فنی و برنامه‌ریزی‌ آنها برای رسیدن به سهمیه المپیک، کسب موفقیت و مدال‌آوری در مسیر پیش رو باشند.

جستجو
آرشیو تاریخی