صفحات
شماره هفت هزار و سیصد و پنجاه و شش - ۲۹ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و پنجاه و شش - ۲۹ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۵

از مربیگری در بوندس‌لیگا تا کارشناسی در تلویزیون

نوری در تاریکی

 

امیر اسدی
خبرنگار
الکساندر نوری یکی از مربیان ایرانی ساکن در آلمان بود که نامش از چند سال قبل و با حضور روی نیمکت وردربرمن سر زبان‌ها افتاد. نوری که در تیم دوم وردربرمن مشغول فعالیت بود، از تیم اول پیشنهاد همکاری دریافت کرد و روی نیمکتی نشست که پیش از او در اختیار ویکتور اسکریپنیک و دیتر آیلتس بود. نوری برمن را نه تنها در بوندس‌لیگا حفظ کرد بلکه این تیم را تا آستانه کسب سهمیه لیگ اروپا هم رساند. قرارداد او با این نتایج فوق‌العاده تمدید شد اما فصل بعد دیگر خبری از درخشش وردربرمن در بوندس‌لیگا نشد و مسئولان این باشگاه هم تصمیم به قطع همکاری با نوری جوان گرفتند.
انتخاب بعدی نوری، یک انتخاب غیرمنتظره بود. او به لیگ یک آلمان رفت و روی نیمکت اینگولشتات نشست. یک بازگشت به عقب عجیب که تا همین امروز باعث شده تا الکس پیشنهادی جذاب به دست نیاورد. او بعد از اینگولشتات دستیار یورگن کلینزمن در هرتابرلین شد و البته در مقطعی کوتاه هم سرمربیگری این تیم را بر عهده داشت. او می‌رفت تا در بوندس‌لیگا دوباره به چهره‌ای جذاب و یک مربی مدرن تبدیل شود که تصمیم عجیب دیگری اتخاذ کرد. حضور در کاوالا در لیگ دو ینان، هر چند با کسب نتایج درخشانی از سوی او همراه شد اما نوری را به یک مربی معمولی تبدیل کرد.
الکس که چندین بار از استقلال پیشنهاد همکاری دریافت کرد اما هیچگاه به آن پاسخ مثبت نداد، با انتخاب کاوالا کاری کرد تا حتی باشگاه‌های ایرانی هم دیگر سراغ او نیایند و به عنوان گزینه مطلوب نامی از او نبرند. نوری هم این روزها به جای اینکه روی نیمکت باشگاهی معتبر بنشیند، وقت خود را با مینو و آریان- دختر و پسرش – می‌گذراند و پیشنهادی جذاب هم برای مربیگری در جیب ندارد.
شاید اگر نوری، اینگولشتات و کاوالا را در رزومه مربیگری خود نداشت و به جای حضور در این دو تیم، استراحت می‌کرد حالا یکی از گزینه‌های در دسترس و متفاوت باشگاه ایرانی و آلمانی بود. حتی نوری می‌توانست یک گزینه بالقوه برای نیمکت تیم ملی ایران باشد. همان اتفاقی که او همیشه آرزوی برآورده شدن آن را داشت اما به نظر می‌رسد او دیگر هیچگاه در موقعیت مورد نظر قرار نگیرد.
تنها کاری که الکس نوری این روزها انجام می‌دهد، حضور نصف و نیمه در برخی برنامه‌های ورزشی تلویزیون آلمان است. او به عنوان کارشناس، این فعالیت حداقلی را انجام می‌دهد و البته امیدوار است پسر 16 ساله‌اش آریا به فوتبالیست بزرگی تبدیل شود. آریا در رده‌های پایه بازی می‌کند و نوری هم تمام تلاش خود را انجام می‌دهد تا او بتواند پله‌های ترقی را طی کند و در مسیری درست قرار بگیرد.
نوری در تاریکی. این بهترین جمله‌ای است که می‌توان درباره الکساندر نوری به کار برد. مربی 43 ساله‌ای که البته قبل از جام جهانی 2022 برای تنها یک اردو به تیم ملی امریکا رفت اما مسیر او خیلی زود از گرگ برهالتر جدا شد و نتوانست در قطر آنها را همراهی کند. نوری در این مدت یک پیشنهاد نه چندان دلچسب هم از لیگ دو سوئیس دریافت کرد که البته به سرانجام نرسید. او که زمانی از تراکتور و استقلال پیشنهاد همکاری داشت، باید به دنبال راهی باشد تا به چرخه مربیگری برگردد و به جای کارشناسی، حضور روی نیمکت را تجربه کند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی