صفحات
شماره هفت هزار و سیصد و پنجاه و پنج - ۲۸ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و پنجاه و پنج - ۲۸ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۳

تیم‌های لیگ برتری‌ از افزایش سهمیه خارجی‌ها استقبال نکردند

طرح شکست‌خورده

آرمن ساروخانیان
@armen9971

یکی از بندهای آیین‌نامه جدید نقل و انتقالات افزایش سهمیه بازیکنان خارجی لیگ برتر است. سازمان لیگ این بند را به تبعیت از کنفدراسیون فوتبال آسیا در نظر گرفت که طرحی تدریجی برای افزایش سهمیه خارجی‌ها در لیگ قهرمانان دارد. تعداد بازیکنان خارجی باشگاه‌های عربی در سال‌های گذشته هم گاهی بیشتر از سهمیه مجاز (1+3) بود و مجبور بودند تعدادی از آنها را از فهرست بازی کنار بگذارند. نرمش کنفدراسیون فوتبال آسیا هم تحت تأثیر فشار همین تیم‌ها بوده است. افزایش بازیکنان خارجی کمک می‌کند که کیفیت مسابقات لیگ قهرمانان بالاتر برود و حضور ستارگانی که تابستان امسال به لیگ عربستان سرازیر شده‌اند، می‌تواند روی درآمد این مسابقات هم تأثیر بگذارد.
سازمان لیگ ایران اما با هدف متفاوتی تصمیم به افزایش سهمیه گرفت. مدیران فدراسیون و سازمان لیگ در مصاحبه‌های مختلف مدعی شدند که یکی از دلایل بالا رفتن قیمت بازیکنان ایرانی تقاضای بالای باشگاه‌هاست و باز شدن راه ورود خارجی‌ها می‌تواند تعادل جدیدی بوجود آورد. آنها تأکید داشتند که افزایش سهمیه از 1+3 به 1+5 دست باشگاه‌ها را باز می‌گذارد تا در پست‌های مختلف حق انتخاب بیشتری داشته باشند و حباب قیمت بازیکنان ایرانی تا حدودی تخلیه می‌شود.
با این حال باشگاه‌های لیگ برتری تا امروز از این طرح استقبال نکرده‌اند. بالا رفتن قیمت دلار و مشکلات انتقال پول و پیامدهایی مثل بسته شدن پنجره نقل و انتقالات مهم‌ترین دلایلی است که آنها قید بازیکنان خارجی را بزنند. تنها بازیکنان خارجی که فعلاً وارد چرخه لیگ برتر شده‌اند، علی عدنان کاظم عراقی در  مس رفسنجان و خایمه رومرو گومز و آلوارو خیمنز در تراکتور هستند. با وجود بالا رفتن سهمیه بازیکنان خارجی، اکثر باشگاه‌های لیگ برتری ترجیح داده‌اند تعداد خارجی‌های‌شان را کمتر کنند.

ریزش بازیکنان خارجی مدعیان

پرسپولیس قرارداد لئاندو پریرای برزیلی را فسخ کرد و قرارداد شیخ دیاباته، مهاجم اهل مالی را هم تمدید نکرد. مدافع عنوان قهرمانی فعلاً فقط دو خارجی دارد؛ گئورگی گولسیانی و وحدت هنانوف. گولسیانی یکی از بازیکنان کلیدی در راه قهرمانی بود و رقم قرارداد هنانوف هم خیلی بالا نیست و فشار زیادی به باشگاه وارد نمی‌کند.
رافائل سیلوا، مدافع برزیلی استقلال در پایان فصل تصمیم به جدایی گرفت، ولی باشگاه برای جانشینی این مدافع مطمئن ترجیح داد سراغ گزینه‌های ایرانی برود و آرمین سهرابیان و ایمان سلیمی را گرفته. کوین یامگا که در دو فصل گذشته یکی از بهترین‌های استقلال بوده، فعلاً تنها خارجی این تیم است. البته ممکن است نکونام مجبور شود برای جایگزینی محبی و قایدی سراغ گزینه‌های خارجی و احتمالاً مهاجمان اسپانیایی برود.
سپاهان لیگ بیست و دوم را با خارجی‌های زیادی شروع کرد، ولی تعداد آنها به تدریج کمتر شد. رناتو داسیلویرا، مدافع برزیلی در میانه فصل جدا شد و مانوئل فرناندز، هافبک مشهور پرتغالی و الویس کامسوبا، بال ناموفق استرالیایی در پایان فصل از این تیم رفتند.
 سپاهان در حال حاضر فقط نیلسون جونیور، مدافع برزیلی را به عنوان بازیکن خارجی در اختیار دارد و برای تقویت تیمش سراغ بازیکنان مطرح ایرانی مثل رضا اسدی، رضا شکاری، عیسی آل‌کثیر و احسان پهلوان رفته است.

تراکتور و فولاد استثنا هستند

اگر از سه مدعی فصل گذشته بگذریم، تیم‌های کمی در لیگ برتر توان استخدام بازیکن خارجی دارند. تراکتور یکی از این تیم‌هاست که موفق شد بازیکنان خارجی مؤثر فصل قبل را در تیمش حفظ کند. صفا هادی عراقی و ریکاردو آلوز پرتغالی، دو هافبک کلیدی تراکتور همچنان در ترکیب خمس حاضر خواهند بود. گوستاوو واگنین، بال برزیلی تراکتور هم به حضورش در این تیم ادامه می‌دهد.
تیم تبریزی که این فصل در لیگ قهرمانان هم حاضر است، دو بازیکن اسپانیایی را هم به خط حمله‌اش اضافه کرده. خایمه رومرو گومز و آلوارو خیمنز، خارجی‌های جدید تراکتور هستند. طبق قانون عجیب سازمان لیگ شجاع خلیل‌زاده هم که لژیونر بوده جزو سهمیه خارجی‌های تراکتور محسوب می‌شود، ولی حتی بدون در نظر گرفتن این مدافع هم تراکتور پنج خارجی دارد که یک رکورد است.
فولاد هم برای فصل آینده موسی کولیبالی را برگردانده و جفرسون باهیا را هم از مس رفسنجان به خط دفاع اضافه کرده. گادوین منشا هم در ادامه ماجراجویی‌اش در تیم‌های مختلف لیگ برتری به تیم اهوازی پیوسته. کریستوفر کنت، دروازه‌بان اتریشی چهارمین خارجی فولاد است. روبرتو تورس و آلکساندر آلگریا، دو مهاجم اسپانیایی و یوکیا سوگیتای ژاپنی سه خارجی جدا شده فولاد هستند.

قحطی خارجی در 11 تیم

بقیه تیم‌های لیگ برتر خارجی‌های محدودی دارند یا اصلاً خارجی ندارند. گل‌گهر فصل گذشته سه بازیکن خارجی داشت، ولی اوزونیدیس یونانی فقط یکی از آنها را نگه داشته. کی‌روش استنلی و وسلی گومز برزیلی از گل‌گهر جدا شده‌اند و اریک بانیامای گابنی تنها خارجی این تیم سیرجانی در فصل آینده است. مس رفسنجان فصل گذشته جفرسون باهیا را در خط دفاع و لوسیانو پریرا و گادوین منشا را در خط حمله داشت، ولی هر سه بازیکن از این تیم جدا شده‌اند و علی عدنان کاظم عراقی تنها خارجی این فصل آنهاست.
آلومینیوم اراک فصل گذشته دو مهاجم خارجی به نام هانسل زاپاتا و والنتینو یوئل داشت که از آنها خبری نیست. انتظار می‌رفت که زاپاتا مورد توجه تیم‌های مدعی قرار بگیرد، ولی این اتفاق رخ نداد. نفت آبادان هم فصل گذشته سه خارجی کم‌ثمر به نام سباستین گراردو، شیرالدین بابایوف و شاروف موخیدینوف داشت که با این تیم خداحافظی کرده‌اند. نساجی فصل گذشته یک مهاجم خارجی به نام آداما نیانه داشت، ولی او هم جزو بازیکنانی بود که مورد نظر رحمتی قرار نگرفت و قراردادش فسخ شد. پیکان فصل گذشته دو مهاجم خارجی داشت که این فصل خبری از آنها نیست. شرزود تمیروف و تیتو اوکلو فصل گذشته انتظارات را برآورده نکردند و امسال در تیم رسول خطیبی حضور ندارند.
ذوب‌آهن فصل گذشته تیمی کاملاً ایرانی بود و این فصل هم با آمدن محمد ربیعی فعلاً خبری از بازیکن خارجی در این تیم نیست. ملوان هم وضعیت مشابهی با ذوب‌آهن دارد. اسکلت تیم شهر انزلی فصل گذشته بیشتر از بازیکنان بومی تشکیل شده بود و در این فصل هم خبری از بازیکن خارجی نیست. هوادار محمود فکری هم علاقه‌ای به جذب بازیکنان خارجی ندارد. این موضوع درباره استقلال خوزستان و شمس آذر قزوین، دو تیم تازه‌وارد لیگ برتر هم صدق می‌کند.

 

 

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی