صفحات
شماره هفت هزار و سیصد و پنجاه و پنج - ۲۸ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و پنجاه و پنج - ۲۸ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۲

تکرار دوباره‌ مکررات

از وعده قطع دست دلالان تا میانبر برای ورود VAR

دوره دانش‌افزایی پیش فصل داوران و کمک داوران برای بیست و سومین دوره لیگ برتر فوتبال کشور روز گذشته با حضور ٩١ داور و کمک داور آغاز شد. در مراسم افتتاحیه این دوره، مهدی تاج رئیس فدراسیون، منصور قنبرزاده نایب رئیس دوم، خداداد افشاریان، احمدرضا براتی، بهرام رضاییان و طهمورث حیدری (اعضای هیأت رئیسه) و محمدرضا کشوری‌فرد سرپرست سازمان لیگ حضور داشتند. این دوره تا روز جمعه (۳۰ تیر) ادامه خواهد داشت.
 
دو تغییر بزرگ امسال
منصور قنبرزاده، در سمینار پیش‌ فصل داوران لیگ برتر فوتبال، اظهار داشت: «از زحمات فصل قبل کلیه عزیزان تشکر می‌کنم. روزهای قبل با یک قاضی صحبت داشتم و می‌گفت کار داوران شما بسیار سخت است چون ما پس از بررسی آرا، رأی را صادر می‌کنیم اما داوران شما در صدم ثانیه باید تصمیم‌گیری کنند. حلقه‌های این زنجیره در برگزاری مسابقات و داوری و... همگی پیوسته هستند. امسال دو تغییر داشتیم. تصمیم شجاعانه‌ای که ریاست فدراسیون و اعضای هیأت رئیسه با شهامت ایستادند و قول تحول را اجرا کردند، واقعاً تعداد داوران زیاد بود و داوران باید مثل بازیکنان آماده باشند. حرکت رو به جلو بود. کیفیت قراردادها و کیفی کردن لیگ و باشگاه‌ها دیگر هدف بود که موارد مختلف رخ داده در بحث قراردادها با وجود مقاومت‌هایی که بود با همکاری باشگاه‌ها انجام شد.»

کارت فقط برای 33 نفر
نایب رئیس دوم فدراسیون تصریح کرد: «اتفاق خوب دیگری که کمتر به آن پرداخته شد، در خصوص تیم های پایه بود. ما در این زمینه آسیب‌شناسی کرده و متوجه شدیم تیم‌های پایه بالای ١١٠ نفر قرارداد می‌بندند اما تعداد کارت صادره به مراتب کمتر بود. در واقع امسال هیأت رئیسه مصمم شد که مثل همه دنیا تنها همان تعداد ٣٣ نفری که امکان صدور کارت را دارند برای‌شان قرارداد ثبت شود. از باشگاه‌هایی که در لیگ قهرمانان هستند نقطه نظرات را دریافت کردیم و۶-۵ نظر گرفتیم تا در خصوص سقف قرارداد برای سال آینده نیز مورد توجه قرار بگیرد .فصل گذشته هشت بازیکن حتی یک دقیقه نیز به میدان نرفته بودند. یا در بحث بازیکنان خارجی تقریباً حضور بازیکنان خارجی رو به اتمام است چراکه باتوجه به قوانین بازیکنان خارجی بی‌کیفیت وارد نشدند. برخی دلالان که خارج از کارگزاران رسمی هستند، بعضاً ۵٠-۴٠ بازیکن را تحت پوشش داشتند که آن را باید مدیریت کنیم. امسال حتی یک قرارداد یکساله دیگر بسته نشد. با چنین اقدامی چرخش دلالی غیر رسمی رو به پایین می‌آید.»
 
کیفیت داوران را بالا می‌بریم
وی افزود: «کمیته صدور مجوز حرفه‌ای ما ۶ مجوز بین‌المللی را صادر کرده است .چندین باشگاه هستند که بیش از ٣-٢ سال است حتی مجوز ملی دریافت نکرده بودند و روند رو به ورشکستی فوتبال بود. تغییرات مثبت فعلی علیرغم همه فشارها ان‌شاءالله تحول خوب مورد نظرمان را ایجاد خواهد کرد. این تصمیمات ملی بود و وزارت ورزش و نهادهای ذیربط همگی پای این تصمیمات بودند که قابل تقدیر است. امسال ۳ تغییر داریم که ممکن است با مقاومت همراه شود اما باید این عمل جراحی انجام می‌شد. هرچند در ابتدا دوران نقاهت دارد و ممکن است تغییرات با مقاومت همراه شود اما همه آنها با مطالعه بود. یک تغییر بحث کیفی کردن داوری است‌. تعدد داوران سبب شده یک داور هر ۵_۴ هفته یک بار سوت بزند و آمادگی لازم را نداشته باشد. مانند یک بازیکن که اگر ۵_۴ هفته بازی نکند، کیفیت خود را از دست می‌دهد. با این تصمیم شجاعانه، داوری کیفی شد.»
 
دست دلال‌ها را قطع خواهیم کرد
نایب رئیس دوم فدراسیون فوتبال خاطرنشان کرد: «تغییر دوم همین دستورالعمل ناظر بر قراردادها و سقف بودجه است. این موضوع نیز عملیاتی و فصل‌الخطاب شد .مصوبه هیأت رئیسه هم گرفته و ابلاغ شد. با این تغییر حتماً لیگ کیفی‌تر شده و ضمن احترام به کارگزاران رسمی نقل و انتقالات، افرادی که دلالی‌های نامشروع داشته، مالیات نمی‌دهند و دفتر و دستکی ندارند اما از فوتبال منفعت مالی زیادی می‌برند، بدون اینکه تأثیری داشته باشند، دست‌شان قطع شد. در مورد آیین‌نامه‌ها مفصل صحبت شد.»

محدودیت جدید در کارت بازی
وی ادامه داد: «بحث سوم که کمتر رسانه‌ای شد و در سایه ۲ تغییر دیگر قرار گرفت، ابلاغیه‌ای است که هیأت رئیسه برای تیم‌های پایه مصوب کرد‌. در سطح کشوری دیده شده که یک باشگاه ۱۰۰ تا ۱۲۰ قرارداد با بازیکنان رده پایه می‌بست در صورتی که فقط ۳۳ کارت بازی صادر می‌شد‌. از این کار جلوگیری کردیم و بخش عمده‌ بحث بازیکنانی که با قدرت مالی به رده پایه می‌آیند را با کمک رسانه‌ها متوجه شدیم‌. از این به بعد امضای قرارداد با بازیکنان در رده پایه بین ۳۳ تا ۳۵ نفر محدودیت دارد و دیگر خبری از قرارداد بستن با بالای ۱۲۰ بازیکن نیست.»

لیگ کیفی‌تر خواهد شد
نایب رئیس فدراسیون فوتبال در مورد اینکه پس از اعتراض سرمربیان تیم‌های حاضر در لیگ قهرمانان آسیا به محدودیت حضور تنها ۱۹ بازیکن در لیست خود، گفت احتمال دارد این بند از قانون نقل و انتقالات تغییر کند: «دستورالعمل به باشگاه‌ها ابلاغ شده و ۹۵ درصد نقل و انتقالات نیز مطابق همین دستورالعمل صورت گرفته است. در بحث بزرگسالان سال گذشته تعداد بازیکنان از ۲۰ به ۱۹ نفر رسیده و یک نفر بیشتر کم نشده است. این موضوع نیز بر اساس آمار و ارقام بوده است. بر این مبنا بسیاری از تیم‌های بالای جدول نفراتی داشتند که میانگین بازی‌ کردن‌شان صفر درصد بود یا زیر ۵ درصد بازی کرده بودند .الان لیگ کیفی‌تر شده است.»

نصیرزاده صحبت‌هایش را اصلاح کرد
عضو هیأت رئیسه فدراسیون در مورد اینکه امروز قرار بود با توجه به ابلاغیه سازمان بازرسی، چهار باشگاه تراکتور، پرسپولیس، استقلال و سپاهان قراردادهای خود را به سازمان لیگ ارائه بدهند و آیا این موضوع انجام شده است؛ هر چند هوشنگ نصیرزاده اعلام کرد باشگاه تراکتور قراردادهایش را به سازمان بازرسی نخواهد داد، گفت: «نصیرزاده صحبت خود را اصلاح کرد. باشگاه‌های خصوصی مثل تراکتور باید از دستورالعمل پیروی کنند. کمیته‌ای هم که چنین درخواستی داشته ناظر بر سازمان لیگ است و با توجه به اینکه دپارتمان مجوز حرفه‌ای هم عضو ناظر است، هر لحظه می‌تواند راستی‌آزمایی کند. این باشگاه‌ها در حال ارسال قراردادهای‌شان هستند و نهایت همکاری را انجام می‌دهند.»

پیگیر مطالبات تیم نوجوانان هستیم
وی در مورد اعتراض حسین عبدی نسبت به پرداخت نشدن حقوق اعضای کادرفنی تیم ملی نوجوانان به مدت ۹ ماه، عنوان کرد: «من هم چنین موضوعی را دیده‌ام. حتماً باید فدراسیون پیگیری کند و به عبدی و دستیارانش حق می‌دهم. او انسان شریف و بسیار مأخوذ به حیایی است .نباید این بحث را نادیده بگیریم و فدراسیون فوتبال نیز قطعاً پیگیری خواهد کرد.»

تاج: یک مسئول بگوید
 چرا VAR وارد نکردیم؟
مهدی تاج در سمینار پیش‌فصل داوران لیگ برتر فوتبال با بیان اینکه آغاز ماه محرم را خدمت همه عزیزان عرض تسلیت دارم، اظهار داشت: «از اینکه در جمع شما داوران زحمتکش و کم درآمدترین قشر فوتبال هستم خوشحالم. همواره در فوتبال داخلی، آسیا و جهانی مطرح هستید. در AFC همیشه یکی از موارد مورد اشاره مسأله داوری است و هیأت رئیسه فدراسیون نیز همواره توجه خاصی دارد. اهمیت این نشست باعث حضور مدیران فدراسیون و سازمان لیگ شده است و عدم حضور دیگر مدیران همگی دلایل خاصی داشته است. از پیشکسوتان و داوران عزیز و اصحاب رسانه تقدیر و تشکر می‌کنم.»
 
پذیرش اشتباه داوری
شجاعت می‌خواهد
رئیس فدراسیون فوتبال خاطرنشان کرد: «داوری تأثیرگذار است و روزانه شاهد آن هستیم. معتقدم آمار افشاریان که امروز مطرح کرد بسیار خوب بود و اینکه به سمت پذیرش اشتباه می‌رویم و به دنبال عدم تکرار آن باشیم شجاعت می‌خواهد که قابل تقدیر است. بدون شک به کمیته داوران و داوران پس از این پذیرش اشتباهات احترام بیشتری از سوی مردم گذاشته می‌شود. در واقع اشتباهات را تکذیب نمی‌کنیم و همین مسأله باعث می‌شود که بیش از پیش سهوی بودن اشتباهات داوری ثابت شود.»
 
اعتراض به داوری باید قانونی باشد
وی گفت: «چون داوران زیاد بودند امکان سوت زدن در فواصل زمانی کم را نداشتند و همین یکی از مسائل تأثیرگذار در عدم آمادگی داوران بود. همه باید به این سمت برویم که دفاع از داوری باید منطقی باشد. اگر بگوییم هیچ اشتباهی صورت نمی‌گیرد که اشتباه است، اینکه حفاظ داوری را برداریم هم اشتباه دیگر است. کمیته انضباطی باید یک حفاظ برای داوری ایجاد کند. اگر اعتراضی وجود دارد باید قانونی و از چهارچوب قانونی باشد.»
 
یک مسئول بگوید چرا VAR وارد نکردیم؟!
تاج اظهار داشت: «از نظرمن داور اصلاً حق مصاحبه ندارد و نباید در شبکه تلویزیونی حاضر شود و اولین پرسش نیز این است که آیا حق داوری را دریافت کردید؟ کسی این را می‌پرسد که خودش حق فوتبال را پرداخت نمی‌کند. در واقع مدعی ما، خودشان مقصران اصلی هستند که حق پخش را پرداخت نمی‌کنند. دریافتی ما از طریق AFC  نیز که محقق نمی‌شود، با وجود اینکه همه تلاش ما برگزاری همه برنامه‌ها است و همین الان ٣ تیم ما خارج از کشور است. تیم ملی امید در ترکیه است، فوتسال عازم کافا می‌شود و ساحلی نیز عازم روسیه است، این اقدامات با درآمد خیلی ناچیز است. یک مسئول در کشور پیدا شود و بپرسد چرا VAR را وارد نکردید تا مشکلات اصلی را بگوییم؟»

به دنبال راهی خاص
برای واردات VAR
رئیس فدراسیون فوتبال گفت: «تأکید می‌کنم که سیستم کمک داور ویدیویی وارد خواهد شد، اما از ۵ شرکت با ٣ شرکت امکان همکاری نداریم. از ٢ شرکت دیگر همه کارها انجام شده، اما بیش از ١٢ درصد ساخت تجهیزات ساخت امریکا است و امکان واردات نداریم. تلاش کردیم از طریق فیفا که جا دارد از اینفانتینو نیز تشکر کنم، شرایط مورد بررسی قرار گرفته و همین الان دبیر کل، رئیس بین‌الملل و خزانه‌دار در سوئیس هستند تا با روش خاصی VAR را وارد کنیم. با وجود تحریم‌های ظالمانه همین مجموعه در تلاش است که تجهیزات را وارد کنیم. توقع من از دولت این است که جلسه‌ای را برگزار کنند تا با همکاری در راستای رفع موانع پیش برویم. الان در بحث ورود بانوان همه دستگاه‌ها در تلاش و هماهنگی بسیار خوبی هستند تا این اقدام انجام شود، اما باید همین کار در بحث ورود تجهیزات کمک داور ویدیویی نیز صورت بگیرد. داوری ما علیرغم اشتباهات، شرافتمندانه است.»

ورود به حیطه دلالی
وی افزود: «داور در وسط زمین باید تصمیمی بگیرد که میلیون‌ها تماشاگر دارد و از چند زاویه قابل بررسی است. تازه در کارشناسی‌های داوری بعضاً از پنج کارشناس بازهم چند نظر متفاوت بیان می‌شود. پس چه انتظاری می‌توان از داوران داشت. همه باشگاه نیز مدعی هستند. چندین جلسه با کمیته‌های قضایی فدراسیون داشتیم و مطمئن باشید نتیجه آن را خواهید دید، چون از این مورد در بحث آینده‌ای ملی  نیز متضرر شدیم. هر کسی تحت هر شرایطی به داوری شکایت کند ورود خواهد شد. سقف قرارداد و تعداد بازیکنان تحت پوشش دلالان غیررسمی بحث مهم دیگری بود که به من گفتند ورود به این حیطه شاید با حواشی زیادی همراه باشد، اما این کار را کردیم.»
 
قانون جدید، خواست باشگاه‌هاست
تاج خاطرنشان کرد: «وقتی درآمد کم است باید کنترل هزینه کرد، باید مصارف را مدیریت کنیم و این یک اصل اقتصادی است. بنابراین سقف قرارداد را با توجه به متضرر بودن باشگاه‌ها که حتی نتوانستند مجوز حرفه‌ای بگیرند انجام دادیم، چرا بازیکن خارجی بیاید که حتی بازی نمی‌کند. خود باشگاه‌ها که از شرایط اقتصادی شکایت داشتند، ما فقط بر اساس شرایط آن را تبدیل به قانون کردیم.»

وعده افزایش دستمزد داورها
رئیس فدراسیون فوتبال ادامه داد: «در خصوص دستمزد داوری خوشبختانه همین پرداختی ناچیز را انجام دادیم، البته به غیر از لیگ دسته سوم و فوتسال، اما از اینکه این مبلغ واقعاً ناچیز است قبول داریم، اینکه آن را بخواهیم با دستمزدهای دلاری بین‌المللی مقایسه کنیم اشتباه است، اما تغییراتی در آن انجام خواهد شد. در حال حاضر 5 میلیون تومان است؛ البته تعداد داوران را کم کردیم و تعداد قضاوت‌ها بیشتر می‌شود. با این حال آن را افزایش خواهیم داد. از همه داوران تشکر می‌کنم، در زمین بازی باید بسیار متمرکز عمل کرد. مثلاً خود داور نباید در جشن قهرمانی یک تیم شرکت کند. دیروز یک تیتر زدند از قول من که ورود رونالدو و بنزما به ایران ممنوع است، از AFC پیگیری کردند که چرا اینطور است، توضیح دادم که منظور من این بود که با توجه به شرایط مورد نیاز نظیر اسپانسر و ... امکان حضورشان را نداریم. شک نکنید که امسال اتفاق متفاوت داوری خواهیم داشت. اشتباهات کمتر خواهد بود و با قابلیت‌هایی که دارید مؤثرتر قضاوت خواهید کرد.  VARنیز وارد خواهد شد. کمیته انضباطی نیز با قاطعیت شرایط را زیر ذره‌بین خواهد داشت.»

بنیادی‌فر: به اندازه خرید
 پول کفش دستمزد می‌گیریم!
موعود بنیادی‌فر، نفر اول لیست داوران الیت کشورمان پس از اسماعیل صفیری در مقابل تاج به گلایه از شرایط داوری پرداخت و گفت: «به ایران در داوری به چشم یک بچه سرراهی نگاه می‌کنند. باور کنید وقتی به خارج از کشور می‌رویم نمی‌توانیم به همکاران خود بگوییم برای هر بازی ۱۰۰ دلار می‌گیریم.»
وی افزود: «از افشاریان گلایه‌مند هستم که می‌گوید دستمزد داوران باید ۲ برابر شود‌. خارج از کشور روی‌مان نمی‌شود حتی بگوییم برای هر بازی ۲۰۰ دلار می‌گیریم. ببینید چه هجمه‌ها و فشارهایی به داوری وارد می‌شود. پول یک جفت کفش مناسب ۵ میلیون تومان است و با حقوق یک بازی ما برابر است. صحبت می‌شود یک بازیکن ۱۰۰ میلیارد می‌خواهد قرارداد ببندد اما حق‌الزحمه تمام داوران ۱۰ تا ۱۵ میلیارد نمی‌شود.»
داور بین‌المللی فوتبال ایران گفت: «در شأن این بچه‌ها نیست در یک بازی‌ که بازیکنانش میلیاردها تومان قیمت دارند، با ۵ میلیون تومان قضاوت کند. از تاج خواهش می‌کنم همان‌گونه که در دوره ریاست خودش در کمیته داوران اتفاقات خیلی خوبی برای داوری افتاد بازهم این رویه را تکرار کند. از ارکان قضایی فدراسیون و حسن‌زاده تشکر می‌کنم که از ما حمایت کردند اما خواهش می‌کنم بیشتر از ما حمایت کنند تا هجمه‌ها کمتر شود.» بنیادی‌فر تأکید کرد: «همه چیز را در گرو VAR نگذاریم و دست‌کم سیستم رادیویی به لیگ ما اضافه شود. در همین دربی اخیر دیدید چه اتفاقاتی درمورد سیستم رادیویی افتاد. ما هنوز امکانات اولیه را نداریم . اگر پول باشد، راهکار برای ورود تجهیزات وجود دارد.»
وی خاطرنشان کرد: «از حمایت‌ها و پیگیری‌های تاج درمورد VAR تشکر می‌کنم‌ اما خواهش دارم کمک کنید سریع‌تر بیاید. کشورهای درجه دو آسیا مثل عراق و تاجیکستان هم کار را شروع کرده‌اند اما ما هنوز اندر خم یک کوچه هستیم. اگر کمک می‌خواهید ما هم ارتباطاتی داریم تا این سیستم بیاید. اگر VAR نباشد دست‌کم از داوران بین‌المللی توقع نداشته باشید و رسانه‌ها نیز نگویند داوران ما بازی‌های بین‌المللی را سوت نمی‌زنند.»
داور بین‌المللی فوتبال ایران افزود: «باید VAR بیاید تا اشتباهات داوری از ۲۱ درصد کمتر شود و بار دیگر جامعه داوری گل سرسبد فوتبال ایران شود. در پایان از اعضای هیأت رئیسه تشکر می‌کنم‌ که در تلاش برای رفع مشکلات هستند.»

 

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی