بررسی خریدهای مهم تابستانی اروپا

سوبوسلای؛ عشق جدید کلوپ؟

قسمت 10

رسول مجیدی
روزنامه نگار
فصل نقل و انتقالات به نیمه رسیده و ما سعی می‌کنیم هر روز یکی از خریدهای مهم چند هفته گذشته را بررسی کنیم. امروز نوبت دومونیک سوبوسلای است که لیورپولی‌ها حسابی به او و سبک بازی‌اش دل بسته‌اند تا امسال لیورپول دچار مشکلات سال قبل نشود. سوبوسلای  2 جولای در انتقالی به ارزش 70 میلیون یورو از لایپزیگ به لیورپول پیوست. این خرید حتماً پیامدهای متفاوتی برای سه طرف ماجرا دارد؛ فروشنده، خریدار و خود بازیکن.
 
زاویه لایپزیگ
بدون شک احساسات متفاوت و گاهی متناقضی در مورد فروش این بازیکن وجود دارد. تیم با استعدادی که به تازگی برای دومین بار پیاپی قهرمان جام حذفی آلمان شده و فصل بعد هم دوباره در لیگ قهرمانان خواهد بود، اکنون در خطر از هم پاشیدگی است. کریستوفر انکونکو قبلاً به چلسی رفته بود، گواردیول در حال ترک باشگاه است و حالا سوبوسلای هم که از این تیم رفته.
 با تمام اینها این دقیقاً مدل کسب و کار ردبول است. استراتژی‌شان است و اصلاً از اول همین را می‌خواستند.
ردبول هافبک مجارستانی را در سال 2021 با مبلغ 20 میلیون یورو از سالزبورگ، دیگر تیم کمپانی ردوبخول خریده بودند و حالا رکورد گران‌ترین فروش‌شان در همه این سال‌ها را با گرفتن 70 میلیون یورو برای او ثبت کردند. هیچ‌کس شک ندارد آنها از این پول هنگفت استفاده خوبی خواهند کرد و چندین انکونکو و سوبوسلای جدید جذب خواهند کرد. آنها بارها و بارها ثابت کرده‌اند که یکی از بهترین باشگاه‌های جهان در زمینه شناسایی و پرورش استعدادهای جوان هستند و سوبوسلای آخرین مثال از این واقعیت بود.
 
زاویه لیورپول
این خرید یک قدم دیگر در این جهت بود که لیورپول فصل بعد به جمع مدعیان بپیوندد و تیمی رقابتی‌تر شود. یکی از مشکلات فصل قبل آنها خط هافبک بود و حالا با خرید مک‌آلیستر و بعد سوبوسلای در حال رفع بلا هستند. آنها این دو بازیکن را نسبتاً با همان پولی که قرار بود برای آوردن بیلینگهام هزینه کنند به دست آوردند. 35 تا برای فعال کردن بند آزادسازی مک‌آلیستر هزینه کردند و 70 میلیون برای سوبوسلای. بازیکن مجارستانی پای آنها ارزان نیفتاد. لیورپول یک بار دیگر هم بازیکنی گران را از لایپزیگ خریده بود و حسابی ضرر کرد. برخی آن خرید را بدترین خرید کل تاریخ لیورپول می‌دانند؛ نبی کیتا. ولی حالا آنها بازیکنی را گرفتند که نیوکاسل هم او را می‌خواست. بازیکنی که پاس می‌دهد، شوت می‌زند و دریبل می‌کند. او می‌تواند کل روز را بدود و به نظر می‌رسد از نظر فیزیکی و تکنیکی آماده بازی در سیستم سختگیرانه یورگن کلوپ است.
 
زاویه سوبوسلای
یک فرصت عالی برای تبدیل او به یکی از بهترین هافبک تهاجمی‌های دنیا. محیط پر فشار آنفیلد می‌تواند او را مثل فولاد آبدیده کند ولی شاید قیمت بالایی که برای خرید این هافبک مجارستانی صرف شده کمی فشار اضافه روی دوشش بیندازد.
ولی این هافبک 22 ساله در چند سال گذشته هر وقت برای باشگاه و تیم ملی کشورش به میدان رفته، با خونسردی و سهولت خاصی کیفیت خیره کننده‌اش را به همگان نشان داده. جسی مارش، سرمربی سابق لایپزیگ همیشه می‌گفت سوبوسلای استعدادی در حد ارلینگ هالند دارد ولی به اندازه او دیده نمی‌شود. به نظر می‌رسد فصل بعد به خوبی نشان خواهد داد که آیا حق با مارش بود یا نه.

 

جستجو
آرشیو تاریخی