صفحات
شماره هفت هزار و سیصد و پنجاه و پنج - ۲۸ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و پنجاه و پنج - ۲۸ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۵

به بهانه پیشنهاد میلان؛ 10 انتقال گران تاریخ فوتبال ایران

حمله طارمی به رکورد جهانبخش

امیر اسدی
روزنامه‌‌نگار

در تاریخ فوتبال ایران، بازیکنان بسیاری توانسته‌اند به لیگ‌های خارجی منتقل شوند و بازی در کشوری دیگر را تجربه کنند. انتقال بازیکنان اما به شکل‌های مختلف و با شرایط متفاوتی انجام شده است. مثلاً بازیکنی داشته‌ایم که پول رضایتنامه‌اش چنگی به دل نمی‌زد و از سوی دیگر ستاره‌ای هم وجود داشته که باشگاه خواهانش رکورد نقل و انتقالات را برای او شکسته و با این روش او را شکار کرده است. علیرضا جهانبخش نمونه‌ای از این دست بازیکنان است. برایتون برای جذب او بیشترین هزینه تاریخ خود تا آن مقطع - 19 میلیون یورو- را انجام داد تا از لسترسیتی سبقت بگیرد و ستاره ایرانی فاینورد را به ترکیب تیمش اضافه کند. دومین نقل و انتقال ارزشمند فوتبال ایران هم متعلق به سردار آزمون است. مهاجم شماره 20 تیم ملی که از روبین‌کازان جدا شد و با انتقالی 12 میلیون یورویی به زنیت رفت. حالا هم بحث انتقال رویایی طارمی به میلان وجود دارد. گفته می‌شود اگر این انتقال انجام شود، رقم آن حدود 15 تا 20 میلیون یورو است. یعنی طارمی می‌تواند از سردار آزمون پیشی بگیرد و به رکورد علیرضا جهانبخش حمله کند. با هم 10 انتقال ارزشمند تاریخ فوتبال ایران به لیگ‌های خارجی را بررسی می‌کنیم. هم خاطره‌ها زنده می‌شود و هم با گران‌ترین‌ها آشنا می‌شویم. هر چند این نکته را هم باید در نظر گرفت که مبلغ انتقال بازیکنان در دو دهه قبل به هیچ وجه با حالا قابل مقایسه نیست. آن زمان نهایت 20 میلیون دلار برای انتقال بهترین بازیکن جهان هزینه می‌شد اما حالا 200 میلیون یورو.

علیرضا جهانبخش
 (19 میلیون یورو)
بعد از درخشش با پیراهن آلکمار و کسب عنوان آقای گلی لیگ هلند، آن هم به عنوان یک بال کناری و نه سانترفوروارد، علیرضا جهانبخش با پیشنهادهایی از آلمان، اسپانیا، انگلیس و ایتالیا مواجه شد. در نهایت لسترسیتی و برایتون برای جذب او سرشاخ شدند و در نهایت این برایتون بود که توانست از قهرمان سابق لیگ برتر سبقت بگیرد و جهانبخش را شکار کند. هر چند دوران حضور جهانبخش در برایتون خیلی خوب پیش نرفت اما رقم انتقال او همچنان یک رکورد میان بازیکنان ایرانی محسوب می‌شود. علیرضا در بازگشت به هلند حالا یکی از بازیکنان کلیدی فاینورد است.

سردار آزمون
 (12 میلیون یورو)
عمده فعالیت سردار آزمون در بخش باشگاهی، به حضور حدود 10 ساله او در لیگ روسیه مربوط می‌شود. سردار در روسیه یک بار عنوان آقای گلی را کسب کرد، یک بار با بی‌عدالتی در رده دوم جدول برترین گلزنان قرار گرفت و البته رکورد بیشترین گل زده میان بازیکنان خارجی تمام ادوار لیگ روسیه را به دست آورد. او با سابقه بازی برای سه باشگاه روسی روبین‌کازان، روستوف و زنیت، یکی از بازیکنان تاریخ‌ساز لیگ روسیه محسوب می‌شود. انتقال او از روبین‌کازان به زنیت با رقم 12 میلیون یورو، دومین جابه‌جایی گرانقیمت فوتبال ایران است.
 
اشکان دژاگه
(6/3 میلیون یورو)
بدون شک درخشش اشکان دژاگه در بوندس‌لیگا و لیگ برتر انگلیس از خاطر هیچ یک از اهالی فوتبال پاک نمی‌شود. اشکان بعد از اینکه نام خود را در بوندس‌لیگا و پیراهن باشگاه‌هایی چون هرتابرلین و ولفسبورگ مطرح کرد و به بازیکن مهمی در تیم زیر 21 ساله‌های آلمان بدل شد به فولام رفت و در لیگ برتر هم درخشید. او بعد از یکی، دو فصل بازی برای فولام و در تصمیم عجیب راهی لیگ ستارگان قطر شد. مبلغ انتقال او در آن مقطع بالغ بر 6 میلیون یورو بود که یک رکورد را میان بازیکنان ایرانی ثبت کرد. دژاگه البته از زمانی که به قطر آمد، دوران افول خود را آغاز کرد و دیگر آن بازی‌های درخشان خود در بوندس‌لیگا و لیگ برتر را به نمایش نگذاشت.
 
کاوه رضایی (5 میلیون یورو)
فولاد، سایپا و استقلال باشگاه‌های کاوه رضایی قبل از سفر پرماجرا به اروپا بودند. او در فولاد مطرح شد، در سایپا به پختگی رسید و در استقلال هم به یک ستاره بدل گردید. بعد از درخشش با پیراهن استقلال راهی بلژیک شد تا شاید بتواند به لژیونری مهم برای فوتبال ایران تبدیل شود. او در شارلروا گل‌های مهمی به ثمر رساند تا در نقل و انتقالات فصل 2019-2018 به بروژ برود. مبلغ انتقال هم رویایی بود، 5 میلیون یورو. کاوه اما در ادامه دیگر به آن بازیکن سابق تبدیل نشد و به همین دلیل و بعد از طی مصدومیت‌هایی متعدد به ایران برگشت، مدتی برای تراکتور بازی کرد و حالا هم پیراهن سپاهان را پوشیده است.
 
مهدی طارمی
 (4/73 میلیون یورو)
بعد از درخشش با پیراهن پرسپولیس و کسب عنوان آقای گلی لیگ ایران، مهدی طارمی به قطر رفت تا برای الغرافه بازی کند. او در قطر هم سطح بالایی از فوتبال خود را ارائه داد و در نهایت به ریوآوه رفت تا نخستین تجربه بازی در اروپا را به دست بیاورد. در ریوآوه مهدی به قدری درخشان عمل کرد که خیلی زود پورتو برای شکار او دست به کار شد. مسئولان پورتو در رقابت با بنفیکا و اسپورتینگ لیسبون، طارمی را با مبلغ 4 میلیون و 730 هزار یورو جذب کردند. انتقالی که امروز پنجمین جابه‌جایی گرانقیمت فوتبال ایران محسوب می‌شود.
 
اللهیار صیادمنش
 (4/5 میلیون یورو)
برای ستاره جوانی مثل اللهیار صیادمنش، حضور در فوتبال اروپا به خودی خود رویایی بود. با این حال از انتقال این ستاره جوان استقلال به فنرباهچه سود زیادی عاید استقلال شد. اللهیار البته در فنرباهچه فرصت عرض اندام به دست نیاورد اما در ادامه به لیگ اوکراین رفت و با قراردادی قرضی پیراهن زوریا را بر تن کرد. درخشش در زوریا و گلزنی در لیگ اروپا مقابل لسترسیتی باعث شد تا هال سیتی به جذب او علاقه نشان بدهد.  بعد از یک دوره قرضی، هال سیتی در نهایت الماس جوان ایرانی را با مبلغ 5/4 میلیون یورو جذب کرد. یک سرمایه‌گذاری خوب و منطقی.
 
سامان قدوس
(4 میلیون یورو)
یکی، دو ماه بعد از پایان جام جهانی 2018، سامان قدوس که در تیم ملی فرصت بازی به دست نیاورد، به واسطه درخشش با اوسترسوند سوئد در لیگ اروپا با پیشنهادهای متعددی مواجه شد. ابتدا او با هوئسکا در لالیگا توافق کرد اما باشگاه اوسترسوند در جریان آن نبود و به همین دلیل قرارداد منتفی شد. در این مقطع بود که باشگاه امی‌ین در لوشامپیونا برای جذب قدوس وارد عمل شد و این هافبک- مهاجم ایرانی را با رقم 4 میلیون یورو شکار کرد. قدوس بعد از بازی در لیگ فرانسه و پشت سر گذاشتن یک محرومیت چند ماهه به برنتفورد رفت و حالا هم بعد از جدایی از این تیم، فعلاً با باشگاهی قرارداد ندارد.
 
مسعود شجاعی
(3/5 میلیون یورو)
مسعود شجاعی یکی از بهترین دوران فوتبال خود را در اوساسونا سپری کرد. او ابتدا در نفت‌ آبادان و سایپا چهره شد و به پیراهن تیم ملی در جام جهانی 2006 رسید. او در آلمان فرصت بازی برای تیم ملی را به دست آورد و سپس در نقل و انتقالات تابستانی به لیگ امارات رفت. او فصل 2009-2008 و به واسطه درخشش جواد نکونام در اوساسونا، پیراهن این تیم را در لالیگا پوشید. رقم انتقال شجاعی به اوساسونا هم جالب بود. 5/3 میلیون یورو. مسعود بعد از سال‌ها بازی برای اوساسونا به خلیج‌فارس برگشت و حالا مدتی است در لیگ ایران فعالیت دارد. او در اروپا و به جز اوساسونا، سابقه بازی برای لاس پالماس را هم در کارنامه دارد.

علی دایی (2/7 میلیون یورو)
در دهه 90 میلادی علی دایی جزو نوابغ فوتبال آسیا محسوب می‌شد که عنوان گران‌ترین بازیکن را نیز در اختیار داشت. او بعد از درخشش در مقدماتی جام جهانی 1998 و البته جام ملت‌های آسیا در سال 1996، به فوتبال آلمان مهاجرت کرد و پیراهن آرمینیا بیلفلد را پوشید. او در بیلفلد به قدری درخشید که خیلی زود مسئولان بایرن‌مونیخ برای جذب او وارد عمل شدند. بعد از یک فصل بازی برای بایرن، هرتابرلین مشتری دایی شد و او را با رقم 7/2 میلیون یورو جذب کرد. انتقالی که تا سال‌ها رکورددار جابه‌جایی بازیکنان ایرانی و حتی آسیایی بود.
 
علی دایی (2/5 میلیون یورو)
در بیلفلد دایی به همراه کریم باقری تبدیل به بازیکنان کلیدی این تیم شدند. آنها درخشش ویژه‌ای ارائه دادند و همین مسأله باعث شد تا فرانتس بکن‌باوئر به تمجید از شهریار بپردازد و برای جذب او اقدام کند. بایرن مونیخ که از دیرباز تمام بازیکنان موفق فوتبال آلمان را شکار می‌کرد، این بار دست روی علی دایی گذاشت و او را با مبلغ 5/2 میلیون یورو به خدمت گرفت. دایی در بایرن هم گل‌های مهمی به ثمر رساند اما همیشه زیر سایه کارستن یانکر قرار داشت. دایی با بایرن عنوان نایب‌قهرمانی جام باشگاه‌های اروپا را به دست آورد.

توافق سه ساله مهدی با روسونری
حقوق طارمی در میلان: سالی 150 میلیارد

گمانه‌زنی‌ها در خصوص انتقال ستاره تیم ملی ایران به اوج خود رسیده است و در تازه‌ترین خبر، اسپورت مدیاست اعلام کرده که مونکادا و فورلانی، تیم مدیریتی جدید میلان، در پیشنهادی رسمی خواستار به خدمت گرفتن طارمی در ازای پرداخت ۱۳ میلیون یورو به پورتو شده‌اند. با این حال سران اسب‌های آبی مبلغ پیشنهادی میلان را کافی ندانسته‌اند و علی‌رغم اینکه تنها یک سال از قرارداد طارمی با این باشگاه مانده است، تقاضای دریافت مبلغی بین ۲۰ الی ۲۵ میلیون یورو را در ازای فروش مهدی طارمی دارند. در صورت انتقال ستاره بوشهری به میلان، تنها سهمیه غیراروپایی روسونری به او اختصاص خواهد یافت و این باشگاه مجبور خواهد شد که قید خرید ساموئل چوکوئزه وینگر نیجریه‌ای ویارئال را بزند. لازم به ذکر است که تقاضای مالی بالای ویارئال برای فروش چوکوئزه باعث شده است که روسونری به‌صورت جدی‌تر نسبت به گذشته به جذب طارمی فکر کند و در این بین در خبری که به تازگی اعلام شده است ژرژ مندس، بهترین مدیر برنامه حال حاضر دنیای فوتبال، به عنوان واسطه مسئولین میلان قرار است که با سران پورتو در خصوص انتقال ستاره تیم ملی مذاکره کند. مذاکرات بین میلان و پورتو از طریق ژرژ مندس در این روزها پیگیری خواهد شد و به نظر می‌رسد که روسونری بزودی با پیشنهادی نزدیک به ۲۰ میلیون یورو مجدداً برای جذب مهدی طارمی اقدام نماید و احتمالاً مدیران پورتو به این پیشنهاد پاسخ مثبت خواهند داد‌. طبق خبرهای اعلام شده میلان و طارمی به توافق سه ساله دست یافته‌اند که طبق این توافق، طارمی به ازای هر سال به طور خالص مبلغ سه میلیون یورو (150 میلیارد تومان) از میلان دریافت خواهد کرد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی