صفحات
شماره هفت هزار و سیصد و پنجاه و پنج - ۲۸ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و پنجاه و پنج - ۲۸ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۴

اردوهایی که آب رفت

کفگیرهایی که ته دیگ خورد

 

امیررضا همایون
خبرنگار
کمتر از 20 روز تا آغاز بیست و سومین دوره لیگ برتر فوتبال ایران باقی مانده. در فصل‌های گذشته در این مقطع بسیاری از تیم‌های حاضر در لیگ برتر فوتبال برای برگزاری اردوی آماده‌سازی به خارج از ایران رفته بودند. اتفاقی که امسال تنها دو تیم متمول سپاهان و تراکتور آن را انجام دادند که مشکل مالی ندارند و در ادامه نساجی و مس رفسنجان هم به آنها اضافه شدند تا تنها ۴ تیم لیگ برتری اردوی خارجی داشته باشند.. آنچه نشان می‌دهد کفگیر بسیاری از تیم‌ها از جهت توافق کردن با یک اسپانسر برای برگزاری اردوی پیش فصل در یکی از کشورهای خارجی از جمله ترکیه ناکام مانده. به همین بهانه روند اردوهای خارجی تیم‌های حاضر در مهم‌ترین تورنمنت فوتبال ایران در سال‌های گذشته نسبت به امسال را بررسی می‌کنیم.

سپاهان
سپاهان یکی از معدود تیم‌هایی است که هر ساله برای پیش بردن روند آماده‌سازی خودش برای حضور در فصل جدید فوتبال ایران به اردوی خارجی می‌رود. اتفاقی که فصل گذشته هم برای آنها رخ داد و زردپوشان اصفهانی با ژوزه مورایس پرتغالی به ترکیه رفتند. سپاهان هم مانند دیگر تیم‌های ایرانی در اردوی ترکیه چند بازی تدارکاتی برگزار کرد و با توجه به نتایج یکی از بهترین عملکرد‌ها را در میان تیم‌های ایرانی داشت.

تراکتور
سفر تیم فوتبال تراکتور برای برگزاری اردوی تدارکاتی پیش فصل به کشور ترکیه با توجه به روابطی که محمدرضا زنوزی در آن کشور دارد، تبدیل به یک امر همیشگی شده. اتفاقی که شاگردان بردیف آن را هم در تابستان رقم زدند و هم در زمستان. زمانی که جام جهانی 2022 به میزبانی قطر در حال برگزاری بود، به این کشور رفتند و جزو معدود تیم‌های ایرانی بودند که در زمستان هم به اردوی خارجی رفتند.

نساجی و هوادار
در فصل آماده‌سازی گذشته دو تیم نساجی و هوادار که در آن مقطع هدایت‌شان بر عهده حمید مطهری و ساکت الهامی بود برای برگزار کردن اردوی پیش فصل به ترکیه سفر کرده بودند. سفری که البته یکی از جنجالی‌ترین و پرحاشیه‌ترین اردوهای تاریخ فوتبال ایران را رقم زد. جایی که این دو تیم در یک هتل اسکان داشتند و ساکت الهامی و حمید مطهری با یکدیگر بر سر مسأله‌ای کوچک در هتل درگیر شدند. اتفاقی که باعث به وجود آمدن یک جنجال بزرگ برای دو تیم شد و حتی پای کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال را هم به این موضوع باز کرد تا هوادار و نساجی یکی از پرحاشیه‌ترین اردوهای خارجی تاریخ فوتبال ایران را در کشور ترکیه برگزار کرده باشند.

استقلال
پس از ناکام ماندن در جذب نکونام به عنوان سرمربی، مصطفی آجرلو مدیرعامل وقت آبی‌پوشان با ریکاردو ساپینتو پرتغالی برای هدایت این تیم به توافق رسید. پس از رسیدن ریکاردو به تهران تمرینات آغاز شد و این تیم فعالیتش در بازار نقل و انتقالات را آغاز کرد. پس از اتمام تمام این موارد آبی‌پوشان تهران را به مقصد استانبول برای برگزاری اردوی پیش فصل ترک کردند. اردویی که ساپینتو در جریان آن به اولین پیروزی‌اش با آبی‌پوشان تهرانی رسید تا این تیم شروع فوق‌العاده‌ای با مرد عصیانگر پرتغالی داشته باشد. البته استقلال پس از پیروزی در بازی اول، دو شکست را تجربه کرد.

فولاد
جواد نکونام که در بسیاری از مواقع اردوهای پیش فصل تیم‌هایش را در کردان کرج برگزار می‌کرد، برای آماده‌سازی تیم پرستاره‌اش تصمیم گرفت فولادی‌های ایران را به ترکیه ببرد. اردویی که به هیچ عنوان نتیجه مطلوبی با وجود آن همه ستاره‌های گرانقیمتی که خریده شده بودند، نداشت. موضوعی که شاید یکی از دلایل آن شایعات پیشنهاد استقلال به جواد نکونام و برهم خوردن تمرکز وی بود.

آلومینیوم
تیم فوتبال آلومینیوم برای اردوی خارجی در فصل گذشته شرایط عجیبی را سپری کرد، به گونه‌ای که شاگردان رحمتی برای اردوی پیش فصل که به گمان بسیاری مهم‌تر از اردوی نیم فصل است، به خارج از کشور نرفتند. اتفاقی که در میانه جام جهانی برای آنها افتاد و شاگردان رحمتی در آذر سال گذشته ایران را برای برگزاری یک اردوی 10 روزه در این کشور ترک کردند. موضوعی که رخ دادنش بسیار عجیب بود.

گل‌گهر
گل‌گهر که همواره تمریناتش را در تهران پیگیری می‌کرد، پس از یک مصاف تدارکاتی مقابل مس کرمان به سیرجان رفت. گل‌گهری‌ها در تابستان گذشته پس از چند روز تمرین در سیرجان به تهران بازگشتند و برای برگزاری اردوی نهایی به ترکیه رفتند.

نکته جالب توجه اینکه در فصل گذشته 8 تیم از 16 تیم حاضر در لیگ برتر فوتبال کشورمان اردوی خارجی را تجربه کردند اما در این فصل تنها 4 تیم نساجی، مس رفسنجان، سپاهان و تراکتور موفق شدند مجوز برگزار کردن اردوی خارجی را از شورای برون‌مرزی وزارت ورزش کسب کنند. اتفاقی که نشان می‌دهد شرایط اقتصادی روی باشگاه‌های ورزشی و بخصوص فوتبال تأثیر گذاشته است.

 

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی