صفحات
شماره هفت هزار و سیصد و پنجاه و پنج - ۲۸ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و پنجاه و پنج - ۲۸ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۲

کار یحیی سخت تر از دبل زمان ما بود

از تمام مدافعان راست بهتر بودم فقط زرنگ نبودم!

سر سرخابی‌ها به بیرانوند گرم بود، سپاهان عیسی را گرفت

ناصر فرشباف بازیکن اسبق پرسپولیس که در سال 81 -80 در پرسپولیس با مربیگری علی پروین سابقه قهرمانی و سابقه دو‌گانه زدن را در اختیار داشت، به بهانه تکرار دبل پرسپولیس در این فصل و سؤالاتی که با این بازیکن قدیمی داشتیم، پاسخگوی سؤالات ما شد.

مسعود قراگزلو
روزنامه‌نگار

‌در رابطه با دفاع راست فعلی پرسپولیس به جهت تخصص‌ات  در این پست چه نظری داری؟
دانیال بازیکن خیلی خوبی است که هم فیزیک خوبی دارد و هم در دفاع شرایط خوبی دارد. بازیکنی که هم در دفاع خوب است و هم در کارهای تهاجمی نفوذ خیلی خوبی دارد و سانترهای خوبی را مهیا می‌کند و به قولی همیشه با حضور در زمان حمله در محوطه جریمه حریفان است و برتری عددی خیلی خوبی را برای تیمش در زمان حمله به وجود می‌آورد. این بازیکن در زمان دفاع هم به دلیل سرعت و فیزیک خوبش خیلی خوب جناح راست را پوشش می‌دهد و اجازه نمی‌دهد که از جناحش نفوذ کنند. البته الان شرایط خط دفاعی پرسپولیس با حضور کنعانی زادگان خیلی بهتر شده؛ مدافعی که به نظرم حقش را در جام جهانی هم خوردند؛ بازیکنی که شخصاً معتقدم اگر بود ما گلی که از امریکا خوردیم را با حضور او دریافت نمی‌کردیم چون او در کار قطع توپ،  تبحر خیلی بیشتری نسبت به مدافعانی که در جام جهانی بازی کردند، داشت. یک سال با کنعانی‌زادگان در ماشین‌سازی با هم بودیم به همین دلیل شناخت خیلی خوبی از این مدافع دارم و به توانایی‌هایش به خوبی اشراف دارم. امسال هم با حضور حسین و پور‌علی گنجی و گولسیانی پرسپولیس واقعاً بهترین خط دفاعی ایران و یکی از بهترین خطوط دفاعی آسیا را در اختیار دارد.
‌با این مدافعانی که از آنها تعریف کردید پرسپولیس می‌تواند با روش 2-5-3 بازی کند؟
به نظرم با این مدافعانی که آقا یحیی دارد، قادر است هر روشی را بازی کند چون مدافعانی علاوه بر استحکام بالا در کارهای تیمی هم می‌توانند به بهترین نحو کار خودشان را پیش ببرند. در دفاع چپ هم نعمتی و احمدی بازیکنان خوبی هستند هر چند نعمتی با همه مزیتی که در کارهای دفاعی دارد به لحاظ رونده بودن قدرتی مانند دانیال را ندارد.
‌فرق دبل کردن پرسپولیس در قهرمانی‌ها در زمان شما با تیمی که با یحیی دو‌گانه زد چه بود؟
ما در آخرین دوره جام آزادگان در سال 79-78 با مربیگری علی پروین و ناصر ابراهمی و ناصر محمد‌خانی هم در لیگ و هم در جام حذفی قهرمان شدیم که بسیار شیرین بود اما امسال فکر می‌کنم یحیی با وجود تیم‌های مدعی زیادی که حضور داشتند به سختی و با هنر فراوان پرسپولیس را قهرمان کرد و با جوی که برای پرسپولیس ساختند یحیی واقعاً کار بزرگی کرد که تیمش را به قهرمانی رساند و هر کاری که مدعیان دیگر برای زدن پرسپولیس انجام دادند در نهایت مؤثر واقع نشد و زور فنی و انسجام و اتحاد و همدلی تیم و باشگاه و حمایت هواداران پرسپولیس موجب شد تا این تیم با قدرت در هر دو جام قهرمان شود و سوپر جام را هم کسب کند؛ کاری که فقط از عهده پرسپولیس برمی‌آید و کار تیم دیگری نبود.
‌چرا در تیم ملی به تو بازی نرسید؟
من از مهدی امیرآبادی و کعبی و مدافعان راست دیگر یک سر و گردن  بهتر بودم اما  چون خجالتی بودم نمی‌توانستم خوب ارتباط برقرار کنم و یکسری از کارهای دیگر را بلد نبودم.  به قولی سر و زبان نداشتم و حقم را خوردند در حالی که شما به لحاظ فنی می‌توانید با مربیانی مانند پیوس،  وطن‌خواه،  فرهاد کاظمی، یاوری و فیروز کریمی که با آنها کار کردم، که در این صورت حتماً حرف‌های زیادی راجع به من مطرح و حقانیتم را تأیید می‌کردند.
‌درخصوص جدایی عیسی چه نظری دارید؟
من چند سال در سپاهان بودم و سیاست‌های  این باشگاه را خوب می‌شناسم. در واقع زمانی که رابطه تیم‌های استقلال و پرسپولیس بر سر بیرانوند به هم خورد و همه فکر‌ها به این سمت رفت، آنها با عیسی صحبت کردند و آن را به خدمت گرفتند؛ بازیکنی که می‌توانست خیلی به پرسپولیس کمک کند و حالا با وجود دو مهاجمی که در پرسپولیس مانده این تیم حتماً باید دو مهاجم ششدانگ خارجی را به هر قیمتی که شده جذب کند، همان طور که به نظرم یک هافبک دفاعی خوب و یک وینگر هم نیاز دارد.
‌با توجه به اینکه سر‌لک بهترین مهره در خط میانی بود با غیبت احتمالی‌اش به دلیل مشمول بودن پرسپولیس متضرر نخواهد شد؟
اگر میلاد جدا شود پرسپولیس متضرر خواهد شد. البته ریگی بازیکن خوبی است اما این بازیکن قطعاً زمان خواهد برد که در پرسپولیس جا بیفتد هر چند سینا اسدبیگی هم هست که می‌تواند در پست هافبک دفاعی به پرسپولیس کمک کند.

من از مهدی امیرآبادی و کعبی و مدافعان راست دیگر یک سر و گردن  بهتر بودم اما  چون خجالتی بودم نمی‌توانستم خوب ارتباط برقرار کنم و یکسری از کارهای دیگر را بلد نبودم.  به قولی سر و زبان نداشتم و حقم را خوردند

جستجو
آرشیو تاریخی