صفحات
شماره هفت هزار و سیصد و پنجاه و چهار - ۲۷ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و پنجاه و چهار - ۲۷ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۹

پایان دو دهه تاج و تخت اسطوره‌های تنیس

آلکاراز، ‌ پادشاه جوان جهان

امیررضا همایون
خبرنگار
گرند اسلم تنیس ویمبلدون 2023 روز یکشنبه هفته جاری با برگزاری بازی نهایی بین کارلوس آلکاراز و نواک جوکوویچ در زمین مرکزی مسابقات به پایان رسید. مسابقه‌ای که در جذاب‌ترین حالت ممکن پیش رفت و در پایان ستاره جوان تنیس اسپانیایی موفق شد جنگ تجربه و جوانی را به سود خود به پایان برساند تا رؤیای صربیناتور برای رسیدن به پنجمین قهرمانی متوالی در گرند اسلم چمن جهان نابود شود.
 
قهرمانی غیر منتظره
بسیاری از علاقه‌مندان و کارشناسان تنیس با توجه به عملکردی که آلکاراز در چند بازی خودش مقابل نواک به نمایش گذاشته بود،  انتظار رخ دادن چنین نتیجه‌ای را در فینال روز یکشنبه نداشتند. اما کارلیتیوس پس از شکست در ست اول بر هیجانش غلبه کرد و پس از آن نیز اجازه نداد جوکوویچ کارهای تاکتیکی‌اش را پیش ببرد. نقشه‌ای که به پیروزی آلکاراز در ست‌های دوم و سوم منجر شد. اگرچه نوله در ست چهارم نمایش ضعیف خودش در ست‌های گذشته را جبران کرد و بازی را به ست پنجم کشاند،  اما ست نهایی نیز با برتری کارلوس آلکاراز به پایان رسید.
 
پایان سلطه اسطوره‌ها
نکته مهمی که پیروزی عصر یکشنبه کارلوس آلکاراز مقابل جوکوویچ را پررنگ‌تر می‌کند، این است که پسر 20 ساله اسپانیایی با کسب این قهرمانی به سلطه دو دهه‌ای اسطوره‌های تنیس در بخش مردان سومین گرند اسلم فصل پایان داد. از سال 2002 میلادی به این سو هیچ بازیکن دیگری به جز رافائل نادال، نواک جوکوویچ، راجر فدرر و اندی ماری موفق به کسب جام قهرمانی ویمبلدون نشده بود. آمار جاودانه‌ای که با شکست صربیناتور متوقف شد و باید برای تکرار آن سال‌ها منتظر باشیم که چنین نسل فوق‌العاده‌ای در دنیای تنیس ظهور کند. آلکاراز به تاج و تخت دو دهه‌ای اسطوره‌ها پایان داد.

 رکورد فدرر
احتمالاً راجر فدرر اسطوره سوئیسی تنیس جهان پس از عدم قهرمانی جوکوویچ در ویمبلدون 2023 خیلی خوشحال شده زیرا با شکست ستاره صربستانی رکورد هشت قهرمانی راجر در ویمبلدون حداقل برای یک سال دیگر پابرجا خواهند ماند.
 
روی بد سنتر کورت
نوله باشکست در فینال یکشنبه رکورد‌های جاودانه بسیاری را از دست داد،  مهمترین رکورد اما مربوط به روند شکست‌ناپذیری‌اش در سنتر کورت ویمبلدون (زمین مرکزی مسابقات) بود. از سال 2013 به این سو و پس از شکست مقابل اندی ماری اسکاتلندی هیچ تنیس بازی موفق نشده بود این روند را قطع کند،  اما ستاره اسپانیایی به این دوران پایان داد.
آلکاراز با پیروزی در فینال ویمبلدون نه تنها انتقام شکست‌هایش در رولان گاروس و مسترز پاریس را از جوکوویچ گرفت بلکه طوری باعث از بین رفتن رکوردهایی که جوکو سال‌ها برای به دست آوردن آنها زحمت کشیده بود،  شد که نوله هیچ وقت 16 جولای 2023 را از یاد نخواهد برد.
 
رؤیای زودگذر کسب کلندر اسلم
نواک در فصل جاری رقابت‌های تنیس عملکرد فوق‌العاده‌ای را به نمایش گذاشته بود. عملکردی که برای او قهرمانی در دو گرند اسلم استرالیا و فرانسه را به ارمغان آورده بود. او در رؤیای کسب قهرمانی در گرند اسلم‌های ویمبلدون و امریکا بود تا در پایان فصل جاری به جام طلایی کلندر اسلم (جایزه‌ای که به برنده هر چهار گرند اسلم فصل تنیس) داده می‌شود، برسد. نوله با ناکامی در کسب سومین گرند اسلم فصل فرصت رسیدن به رکورد مارگارت کورت استرالیایی که با کسب بیست و چهار قهرمانی گرند اسلم در تاریخ رکورد‌دار است را نیز از دست داد.
 
تاریخ تکرار شد
در فینال ویمبلدون 2008 که بین رافائل نادال و راجر فدرر برگزار شد، اتفاق جالبی رخ داد و نادال موفق شد فدرر را پس از کسب پنج قهرمانی متوالی در لندن شکست بدهد و فصل جدیدی را برای تنیس جهان رقم بزند، درست مانند اتفاقی که یکشنبه این هفته افتاد و آلکاراز با پیروزی که مقابل جوکو بدست آورد اتفاق سال 2008 را تکرار کرد.
 
جوکوویچ: عجب نمایشی داشتی پسر!
نواک جوکوویچ پس از شکست مقابل آلکاراز در فینال گفت: «باید با تمجید از کارلوس و تیمش شروع کنم. چه نمایشی در پایان مسابقه داشتی. زمانی که باید برای پیروزی سرویس می‌زدی، درآن موقعیت حساس فوق العاده کارکردی و با شایستگی کامل قهرمان شدی.» او ادامه داد: «فکر می‌کردم فقط در زمین خاک و هارد مقابل تو به مشکل بخورم و نه در زمین چمن. اما به نظرم از امسال به بعد داستان متفاوت است. تبریک می‌گویم، خیلی خوب توانستی خودت را با زمین چمن که پیش از این شاید یک یا دو بار روی آن بازی کرده بودی، تطبیق بدهی. این فوق العاده است.»

ZOOM

آلکاراز: اگر می‌باختم هم افتخار می‌کردم
اعجوبه اسپانیایی  درباره نمایش فوق‌العاده‌اش در ویمبلدون گفت: «رؤیایم به حقیقت پیوست. همانطور که قبلاً گفتم، این خیلی خوب است که قهرمان شدم اما حتی اگر بازی را می‌باختم به خودم افتخار می‌کردم که توانستم تا به اینجای کار بیایم. در فینال مقابل یکی از اسطوره‌های ورزش‌مان بازی کردم و در این تورنمنت زیبا تاریخ‌سازی کردم. صرف بازی کردن در این میادین و رسیدن به این جایگاه آن هم با این سرعت شگفت‌انگیز برای یک پسر 20 ساله مثل یک رؤیا است.»

 

جستجو
آرشیو تاریخی