غفور کارگری رئیس کمیته ملی پارالمپیک: حفظ سومی با دست بسته سخت است

بودجه یک سال را باید برای هانگژو هزینه کنیم

 برای اولین بار بعد از حدود 8 ماه غفور کارگری به عنوان رئیس کمیته ملی پارالمپیک رودرروی رسانه‌ها نشست تا درباره آخرین وضعیت کاروان ایران برای اعزام به بازی‌های هانگژو گزارش بدهد. مهر امسال بازی‌های پاراآسیایی در هانگژو برگزار می‌شود و رئیس کمیته ملی پارالمپیک از برنامه‌ریزی برای این بازی‌ها گفت. ابتدا هم با تقدیر از محمود خسروی‌وفا شروع کرد: «باید از زحمات آقای خسروی‌وفا تشکر کنم. اکنون مشکلات در این حوزه‌ها کم است چون آقای خسروی‌وفا خیلی از مشکلات را حل کرده است. رویکرد ما ایجاد تحول است. هر مدیری که وارد مجموعه‌ای می‌شود باید در هر نقطه‌ای که هست به سمت بهتر شدن حرکت کند.» کارگری چند اصل را برای حرکت رو به جلو در پارالمپیک مهم می‌داند که معتقد است به پیشرفت این ورزش کمک می‌کند: «کارهای ما باید در پارالمپیک هدفمند و برنامه محور باشد. یک سند راهبردی ۵ ساله داریم که مباحث را مدیریت و اجرا می‌کنیم. اصل بعدی آسیب‌شناسی است. اجازه تکرار خطا و اشتباه به لحاظ ملی،  مالی و حیثیتی را نداریم. این اشتباهات در ادبیات مدیریتی آسیب شناسی است. بنابراین شناخت آسیب‌ها و برطرف کردن آن را باید انجام دهیم. اگر اشتباهات جاکارتا در هانگژو تکرار شد حق داریم که مورد نقد قرار بگیریم. البته برخی مشکلات و معایب خارج از اختیارات ما است. نکته بعدی تمرکز بر روی اولویت‌ها است. باید کارها را اولویت‌بندی و روی آنها تمرکز کنیم تا کار به نتیجه برسد. اکنون اولویت‌بندی کردیم و اولویت اصلی ما بازی‌های پاراآسیایی هانگژو است.»
کارگری با اشاره به افزایش تعداد رشته‌های حاضر در بازی‌های پاراآسیایی گفت: «در بازی‌های پاراآسیایی هانگژو در ۱۶ رشته نماینده داریم. در ۱۱ رشته خانم‌ها و ۱۶ رشته مردان حضور داریم. دوومیدانی،  وزنه‌برداری،  تیراندازی،  بسکتبال با ویلچر،  والیبال نشسته،  بوچیا،  شطرنج،  گلبال،  تیرو‌کمان،  کانو،  تکواندو در مردان و زنان و در شنا،  فوتبال نابینایان،  جودو،  تنیس روی میز و  دوچرخه سواری در بخش مردان شرکت می‌کنیم. تاکنون ۲۱۲ ورزشکار هستند که ۱۲۸ ورزشکار مرد و ۸۴ خانم اعزام می‌شوند. ۱۲ نفر بر تعداد زنان ورزشکار نسبت به جاکارتا اضافه شده است. ۶۶ نفر هم کادر هستند که اعزام می‌شوند. تلاش بر این است که افزایشی باشد و دیگر کاهش نداریم.»
او در خصوص پاداش پای سکوی بازی‌های پاراآسیایی ادامه داد: «پاداش پای سکو ریالی است. مدال طلا،  ۵۰۰ میلیون،  نقره ۲۰۰ میلیون و برنزی‌ها ۱۰۰ میلیون. اگر بودجه افزایش پیدا کند امکان بیشتر شدن هم هست. افزایش آن به درصد افزایش اعتبارات بستگی دارد. نسبت به جاکارتا بیشتر ورزشکار اعزام‌ می‌کنیم و ممکن است اضافه هم شود. در جاکارتا بحث مقام چهارمی زنان را هم داشتیم و در هانگژو اضافه کردیم. اگر ورزشکاری جانباز باشد و رکورد چهارمی باشد، اعزام می‌کنیم. ما ورزشکاران نابینای مطلق را اگر رکوردشان در حد چهارمی باشد اعزام‌ می‌کنیم. ورزشکارانی که زیر ۱۸ سال دارند را اعزام می‌کنیم. ورزشکاران بوچی را هم اضافه کردیم. در جاکارتا در ۱۳ رشته شرکت کردیم ولی در هانگژو در ۱۶ رشته شرکت می‌کنیم.»
کارگری در خصوص کیفیت و مدال احتمالی کاروان گفت: «فضای هانگژو رقابتی‌تر از جاکارتا است. هند در سال‌های اخیر رشد کرده و در پارالمپیک بهتر شده است. رده هند در هانگژو بالاتر از جاکارتا خواهد شد. ازبکستان هم همین شرایط را دارد. شرایط سختی در هانگژو داریم. برخی از طلایی‌های ما خداحافظی کرده‌اند. ۷ یا ۸ نفر متأسفانه رکوردهای خوبی نزده اند و طلایی نمی‌شوند. پیدا شدن برخی رقبای جدی و حذف و تغییر برخی کلاس‌ها ما را با مشکلاتی مواجه می‌کند. کمبود بودجه و اعتبارات هم دست و پای ما را بسته است. اینکه بخواهیم سومی را حفظ کنیم سخت است اما ما نگاه بهتر شدن را هم داریم.»
او در پاسخ به این سؤال که برخی رشته‌ها مثل فوتبال یک شبه بودجه می‌گیرند،  ادامه داد: «وقتی می‌گوییم کمبود اعتبار منظور این نیست که افزایش نداشتیم یا پیگیری نکردیم. ۱۱۹ میلیارد بوده که امسال به ۱۸۰ میلیارد رسانده‌ایم. طی جلساتی که داشتیم ۱۰۰ میلیارد بیشتر شد اما هزینه‌های ما بالا است. خود هانگژو به تنهایی ۱۸۰ میلیارد هزینه دارد. کل بودجه یک سال ما را به خود اختصاص می‌دهد.» او با انتقاد از وضعیت برخی از رشته‌ها جدایی آنها را تصمیم زودهنگام دانست: «در بررسی انتقال رشته‌ها به فدراسیون‌های تک‌رشته‌ای عجله کردیم. زیرساخت‌ها فراهم نشده است. برخی از رؤسا دغدغه لازم را ندارند اما برخی دیگر اینطور نیستند و پیگیر مسائل پارا هستند. ما تفاهم‌نامه‌ای را تنظیم کرده‌ایم. بودجه و اعتبارات را نظام‌مند می‌کنیم و مسابقات کسب سهمیه ۵۰ درصد با کمیته و ۵۰ درصد با فدراسیون‌ها است.»  

جستجو
آرشیو تاریخی