صفحات
شماره هفت هزار و سیصد و پنجاه و سه - ۲۶ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و پنجاه و سه - ۲۶ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۳

پرسپولیسی‌ها خوشحال از افشای رقم قراردادها

خوب شد همه فهمیدند چه خبر است!

محمد قراگزلو
روزنامه‌نگار
 درست یک روز بعد از افشای رقم قراردادهای بازیکنان، کادرفنی، پزشکی و رسانه‌ای پرسپولیس، جزئیات مربوط به قراردادهای اعضای تیم استقلال هم بیرون آمد. حتی قبل از اینکه رقم قرارداد آبی‌ها رسانه‌ای شود آنهایی که با ارقام پیشنهادی برخی بازیکنان و باشگاه‌ها در تابستان جاری هر روز شوکه می‌شوند، با دیدن رقم قراردادهای بازیکنان پرسپولیس مربوط به فصل گذشته و در مورد برخی فصل پیش رو، تأکید داشتند که انصافاً رقم قراردادهای پرسپولیسی‌ها آنقدر هم زیاد نیست و برای تیمی که قهرمان شده حتی در مورد برخی نفرات، بسیار کم به نظر می‌رسد. البته این مقایسه نه بین یک کارمند ساده و یک فوتبالیست بلکه در طیف بازیکنان لیگ برتری و بویژه تیم‌های بزرگ و متمول صورت می‌گیرد.

109 میلیارد ارزان‌تر از رقیب!
با انتشار رقم قرارداد اعضای دو تیم مشخص شد پرسپولیس فصل قبل 109 میلیارد تومان ارزان‌تر از استقلال بوده است. ارقام قرارداد در حالی منتشر می‌شود که می‌بینیم هم قرارداد پایه برخی بازیکنان پرسپولیس از استقلالی‌ها پایین‌تر است هم آپشن‌های کمتری دارند. پرسپولیسی‌ها فقط آپشن رضایت مدیرعامل را دارند که شامل 20 بازیکن و سرمربی تیم می‌شود اما استقلالی‌ها هم آپشن رضایت مدیرعامل دارند هم رضایت سرمربی، هم حد نصاب بازی، هم پاداش برای برخی بازیکنان و هم کسب سهمیه آسیایی که البته نفرات کمتری این سه آپشن آخر را خواهند گرفت. تازه این را هم در نظر بگیرید که اگر آپشن‌های بازیکنان استقلال در صورت قهرمانی لیگ برتر و جام حذفی فعال می‌شد دریافتی آنها بالاتر می‌رفت، با این حال میزان آپشن‌های از قبل اوکی شده برخی بازیکنان استقلال بیشتر از آپشن‌های بازیکنان پرسپولیس شامل دو قهرمانی لیگ برتر و حذفی می‌شود.

خشنودی پرسپولیسی‌ها!
این اتفاق چند سال پیش هم یک بار افتاده بود. آن زمان رسانه‌ای اقدام به انتشار قرارداد بازیکنان استقلال و پرسپولیس کرد که منجر به عصبانیت تمام بازیکنان این دو تیم شد و آنها در مصاحبه‌هایشان بارها به این مسأله اشاره داشتند. اما این بار پرسپولیسی‌ها ظاهراً نه تنها از این مسأله ناراحت نیستند بلکه خشنود و راضی هم به نظر می‌رسند. بازیکنان پرسپولیس می‌گویند خدا را شکر که این قراردادها منتشر شد تا همه رسانه‌ها و اهالی فوتبال و البته هواداران دو تیم بدانند و بفهمند که ما چقدر گرفتیم بازیکنان و اعضای تیم‌های رقیب چقدر.

یحیی از نکونام کمتر می‌گیرد؟
بدون در نظر گرفتن آپشن‌های قرارداد با انتشار لیست‌های دو روز اخیر مشخص شد که رقم قرارداد یحیی گل‌محمدی نسبت به ساپینتو پرتغالی چیزی حدود 4 میلیارد تومان کمتر بود که این مسأله با توجه به نرخ ارز شاید زیاد هم عجیب به نظر نمی‌رسد اما حالا که صحبت از قرارداد 27 میلیاردی جواد نکونام می‌شود، اگر واقعاً این رقم صحت داشته باشد یعنی سرمربی جدید و تازه کار استقلال که با این تیم هیچ عنوانی نداشته و قبل‌تر یک قهرمانی حذفی و یک سوپرجام با فولاد به دست آورده اما فصل گذشته ناموفق بوده است از سرمربی تیم قهرمان لیگ، جام حذفی و برنده سوپرجام چیزی حدود 2.5 میلیارد تومان بالاتر دریافت خواهد کرد.

کاپیتان پرسپولیس مساوی نیمکت‌نشین‌های رقیب
قرارداد امید عالیشاه کاپیتان اول فصل قبل پرسپولیس با حدود ده سال سابقه در این باشگاه 9 میلیارد تومان بوده اما رقم قرارداد او با بازیکنانی در استقلال برابری می‌کند که نصف او نیز کارایی نداشتند. مثلا آرمان رمضانی و رضا میرزایی دو بازیکن غالباً نیمکت‌نشین تیم رقیب همین قدر قرارداد بسته بودند. قرارداد سعید مهری هم که 9.5 میلیارد بوده و با آپشن‌های قابل دسترس به 11.5 میلیارد تومان می‌رسد تقریباً با کمال کامیابی‌نیا برابر است که 9.1 میلیارد تومان قرارداد بسته اما 15 درصد به خاطر دو قهرمانی و 10 درصد رضایت مدیرعامل دریافت خواهد کرد.

اختلاف عجیب حسینی با بیرانوند
با انتشار رقم قرارداد بازیکنان استقلال مشخص شد قرارداد سیدحسین حسینی که در تیم ملی بعد از بیرانوند دروازه‌بان دوم بوده با آپشن‌های قابل دسترس بسیار بالاتر از بیرانوند است. در حالی که بیرانوند فصل قبل 12.5 میلیارد قرارداد بسته و 30 درصد این مبلغ یعنی 3.5 میلیارد تومان هم آپشن داشته و در مجموع 16 میلیارد تومان می‌شود رقم قرارداد حسینی با آپشن‌هایش به 24.4 میلیارد می‌رسد که البته بخشی از آن به خاطر قهرمان نشدن استقلال در لیگ و حذفی پرید اما حسینی با سه آپشن قابل دسترس 19.5 میلیارد برای باشگاهش آب خورده است. جالب اینکه رقم قرارداد گلر ذخیره استقلال هم با آپشن‌های قابل دسترس بیش از 11 میلیارد تومان شده است که عجیب به نظر می‌رسد.

اختلاف فاحش از جوان‌ها تا خارجی‌ها
اگر یورگن لوکادیا را کنار بگذارید و با احتساب جدایی او قبل از نیم فصل جزو تیم فصل قبل پرسپولیس به حساب نیاورید گئورگی گولسیانی مهم‌ترین بازیکن خارجی پرسپولیس بوده که با دلار پارسال 14 میلیارد قرارداد بسته اما داسیلوای برزیلی قراردادی 19 میلیارد تومانی به‌عنوان رقم پایه داشته و رقم کل دریافتی گئو با دو آپشن قهرمانی لیگ برتر و جام حذفی به قرارداد پایه مدافع برزیلی استقلال نخواهد رسید.
در مورد بازیکنان جوان هم عجیب است که در تیم استقلال نفراتی مثل سبحان خاقانی، امید حامدی‌فر، سینا سعیدی‌فر و امیرعلی صادقی از 1.3 تا 6.5 میلیارد در نوسان بوده. قرارداد جوان‌های پرسپولیس مثل عمری، سلیمانی و جودکی 600، 300 و حدود 200 میلیون تومان بوده و تنها محمدمهدی احمدی قرارداد 3 میلیاردی بسته بود.

تیم رسانه‌ای و ماساژورها هم اختلاف دارند
اختلاف استقلال و پرسپولیس در رقم قراردادها حتی در مورد اصحاب رسانه‌ای دو تیم هم دیده می‌شود. مثلاً قرارداد فصل قبل عکاس استقلال 450 میلیون تومان بوده در حالی که رقم قرارداد عکاس باشگاه پرسپولیس کمتر از نصف این مبلغ است. البته در مورد رقم قرارداد عکاس پرسپولیس عدد مربوط به دو فصل قبل ذکر شده و قرارداد او 200 میلیون تومان است اما با همتایش در استقلال تفاوت چشمگیری دارد. ماساژورهای پرسپولیس هم که چند سالی است در این باشگاه کار می‌کنند و تعدادشان 4 نفر است نفری 260 میلیون قرارداد بسته بودند در حالی که هم‌شغل‌های آنها در استقلال قراردادهای بالاتری بسته بودند.
 
خریدهای فصل قبل را هم ببینید
دانیال اسماعیلی‌فر، مرتضی پورعلی گنجی، سروش رفیعی و سعید صادقی خریدهای داخلی پرسپولیس بودند که همگی قراردادهای پایه 12 میلیارد تومانی بستند. قرارداد پایه گولسیانی 14 و دیاباته 13.1 میلیارد تومان بوده اما با در نظر گرفتن عملکرد نفراتی مثل سروش، صادقی، دانیال و گولسیانی رقم قرارداد برخی خریدهای استقلال عجیب و غریب به نظر می‌رسد. مثلاً پیمان بابایی قرارداد پایه 11 میلیاردی بسته که با دو آپشن قابل دسترس به 15 میلیارد تومان می‌رسد. یا سجاد شهباززاده که کل فصل نیمکت نشین بوده قرارداد 12 میلیاردی بسته بود. قرارداد ابوالفضل جلالی با همین آپشن‌ها حدود 16 میلیارد و آرش رضانوند به حدود 18 میلیارد تومان می‌رسد.

ترابی و امیری 6-5 میلیارد پایین‌تر از قایدی و محبی
مهدی ترابی ستاره ملی‌پوش پرسپولیس که فصل قبل بهترین بازیکن این تیم و شاید بهترین بازیکن لیگ بوده با قرارداد 12 میلیاردی و 3.5 میلیارد تومان آپشن از پرسپولیس 15.5 میلیارد تومان دریافتی خواهد داشت اما مهدی قایدی به‌عنوان یکی از مؤثرترین نفرات تیم رقیب 20 میلیارد با آپشن‌های قابل دسترس بوده و اگر آبی‌ها در هر دو جام قهرمان می‌شدند 1.2 میلیارد تومان به این رقم اضافه می‌شد. تازه مبلغ عجیب و غریب رضایتنامه قایدی هم 1.2 میلیون دلار بوده است!
یا مثلاً در مقایسه وحید امیری و محمد محبی باز هم پرسپولیسی‌ها شاخ در خواهند آورد. امیری به‌عنوان ستاره ملی پوش و یکی از مؤثرترین نفرات تیم که فصل درخشانی هم داشت قرارداد 10.8 میلیاردی داشته که با آپشن‌های دو قهرمانی 2.5 میلیارد هم روی آن خواهد آمد اما محمد محبی که 12 میلیارد تومان قرارداد پایه بسته 5.5 میلیارد تومان به خاطر رضایت مدیرعامل و سرمربی می‌گیرد و اگر استقلال قهرمان می‌شد رقم او به 19.5 میلیارد هم می‌رسید.

غلامی، مرادمند و یزدانی کجا، پورعلی‌گنجی، نعمتی و فرجی کجا
رقم قرارداد برخی مدافعان استقلال عجیب و غریب است. مثلاً رقم قرارداد عارف غلامی با آپشن‌هایش به 22 میلیارد رسیده که 16.5 میلیارد آن در دسترس بود. مرادمند 17 میلیارد با آپشن‌های قابل دسترس و سیاوش یزدانی 18 میلیارد با همین آپشن‌ها اما قرارداد مرتضی پورعلی‌گنجی ملی‌پوش 12 میلیارد بوده که 2.7 میلیارد سه آپشنش می‌شود و روی هم به 14.7 می‌رسد. قرارداد پایه علی نعمتی و فرشاد فرجی که بعضاً یک سوم و یک چهارم مدافعان میانی استقلال است.

ZOOM

نامه قربانزاده جواب گرفت؟
دیروز سازمان خصوصی‌سازی نامه‌ای به باشگاه پرسپولیس ارسال کرد و اولتیماتوم داد تا 24 ساعت یعنی پایان روز یکشنبه تمام قراردادهای فصل پیش روی بازیکنان، کادر فنی و سایر اعضای تیم را اعلام کند. این اتفاق در حالی رخ داد که تا عصر دیروز خبری از جواب این نامه نشد ضمن اینکه نقل و انتقالات پرسپولیس همچنان در جریان است و هنوز این تیم تکمیل نشده است. جالب اینکه قربانزاده، رئیس سازمان خصوصی‌سازی از درویش خواسته تمام مبالغی که محمد یوسفی هوادار متمول ساکن دبی به بازیکنان و باشگاه پرسپولیس پرداخت کرده هم به صورت شفاف اعلام شود.

جستجو
آرشیو تاریخی