صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و پنجاه و دو - ۲۵ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و پنجاه و دو - ۲۵ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۴

فراز و فرودهای آقای سرپرست

یک مأموریت خطیر

سمیه مهدی‌پور
روزنامه نگار
تیم فوتبال استقلال پس از رفتن علی فتح‌الله‌زاده با سرپرستی حجت کریمی کارهای اجرایی خودش را دنبال می‌کرد. دورانی که خوب آغاز شد اما پس از حضور اراذل و اوباش معلوم‌الحال به تمرین استقلال و تلاش نافرجام برای تبدیل علیرضا بیرانوند به جدیدترین یاغی فوتبال ایران، با انتقادات هواداران این تیم همراه شد. آنچه سبب شد حجت کریمی در نهایت از سرپرستی آبی‌پوشان استعفا بدهد. پس از کناره‌گیری کریمی، وزارت ورزش علی خطیر مشاور عالی مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال که سابقه حضور در باشگاه استقلال را در کارنامه خودش دارد، به عنوان سرپرست جدید این تیم انتخاب کرد. علی خطیر نامی آشنا و البته جنجالی محسوب می‌شود و در طول چند سال اخیر در فوتبال ایران حاشیه‌های بسیاری را تجربه کرده. مرور روزهای پر فراز و نشیب خطیر در فوتبال ایران تصویر تازه‌ای از مدیر جدید آبی‌ها را به ما ارائه می‌دهد.

درگیری با اوسیانو کروز
در دی ماه 1396 و چندی پیش از آغاز جام جهانی 2018 روسیه علی خطیر مدیرعامل جدید آبی‌پوشان که آن زمان تحت عنوان مشاور محمدرضا ساکت دبیرکل وقت فدراسیون در مهم‌ترین نهاد فوتبال ایران فعالیت می‌کرد و در شرایطی که قرار بود با جیم هانسن نایب رئیس کمیته انضباطی یوفا و مشاور بین‌المللی فیفا از مرکز ملی فوتبال ایران موسوم به پک بازدید کنند، در یک اتفاق عجیب با اوسیانو کروز دستیار وقت کارلوس کی‌روش در تیم ملی ایران درگیر شد چرا که دستیار مرد پرتغالی اعلام کرده بود اجازه بازدید از مجموعه را به آنها نمی‌دهد. اتفاقی که باعث شد او چند روز بعد از این اتفاق شغلش را به عنوان مشاور دبیرکل وقت فدراسیون از دست بدهد. بی‌هیچ تردیدی این درگیری از مهم‌ترین حاشیه‌های خطیر در دوران حضورش در فدراسیون فوتبال است.
 
 شکستن بینی خطیر از سوی حقیقی
ماجرای درگیری علی خطیر با علیرضا حقیقی دروازه‌بان تیم ملی فوتبال در جام جهانی 2014 برزیل به ماه آخر سال 97 شمسی بازمی‌گردد. زمانی که این مدیر جوان در باشگاه استقلال مسئولیت داشت و این تیم هم از نبود زمین تمرین رنج می‌برد. به همین خاطر علی خطیر برای بازدید از زمین چمن مجموعه ورزشی انقلاب تهران به آنجا رفته بود و با علیرضا حقیقی که به صورت مستقل در آن زمین تمرین می‌کرد، درگیر شد و علیرضا حقیقی با مشت به صورت خطیر کوبید و بینی او را شکست. اتفاقی که با واکنش رسمی از سوی آبی‌پوشان همراه شد و فدراسیون فوتبال ایران هم به علت همین اتفاق، سنگربان سابق تیم ملی را برای مدتی از انجام کلیه فعالیت‌های فوتبالی محروم کرد.
 
 نقش اول آمدن استراماچونی
نام علی خطیر برای هواداران استقلال با آمدن آندره آ استراماچونی سرمربی سابق استقلال به نیمکت سرمربیگری این تیم گره خورده. او که یکی از مدیران جوان و تحصیلکرده فوتبال ایران و باشگاه استقلال در آن زمان بود، با برگزاری جلسات متعددی با استراماچونی با او به توافق رسید و سرمربی سابق اینتر را برای هدایت آبی‌پوشان به ایران آورد. چندی پس از آمدن مرد ایتالیایی به ایران اما خطیر به علت برخی اختلافات از حضور در تیم مدیریتی وقت این باشگاه استعفا داد. موضوعی که بسیاری معتقدند نقش بسیاری در قطع همکاری و رفتن شبانه استراماچونی از استقلال داشت. البته باید گفت خطیر پس از استرا با رایزنی برخی از اعضا به استقلال بازگشت و مشغول مذاکره با گزینه‌های جانشینی مرد ایتالیایی شد. او در آن مقطع پیشنهادی 5/1 ساله را به جانی ده بیازی سرمربی سابق تیم فوتبال اودینزه ایتالیا داد. پیشنهادی که اما در نهایت مورد موافقت مسعود سلطانی‌فر وزیر وقت ورزش قرار نگرفت تا آبی‌پوشان کار را پس از رفتن استراماچونی با فرهاد مجیدی پیش ببرند.
 
 بازگشت به فدراسیون به عنوان مشاور عالی
پس از انتخاب مهدی تاج در مجمع 8 شهریور 1401 او خطیر را به عنوان مشاور عالی خودش منصوب کرد تا این مدیر پرحاشیه فوتبال ایران پس از گذشت نزدیک به 5 سال از آخرین حضورش در فدراسیون فوتبال بار دیگر به آنجا بازگردد. البته باید گفت حضور این مدیر ساکن سوئیس در مهم‌ترین نهاد فوتبالی ایران دوام چندانی نداشت و او پس از انتخاب به عنوان مدیرعامل استقلال به علت اینکه حضورش در فدراسیون تعارض منافع ایجاد نکند، مجبور به استعفا از سمت مشاور مهدی تاج شد.
 
 اختلاف با سازمان لیگ
چهارمین دوره سوپرجام فوتبال ایران قرار بود طبق برنامه‌ریزی سازمان لیگ 29 تیرماه 97 به میزبانی ورزشگاه آزادی تهران میان پرسپولیس قهرمان لیگ برتر و استقلال قهرمان جام حذفی برگزار شود. استقلال اما به دلایل مختلفی از جمله در اختیار نداشتن ملی‌پوشان اعزامی‌اش به جام جهانی روسیه که تنها چند روز پیش از برگزاری این مسابقه به ایران بازگشته بودند، درخواست تغییر زمان مسابقه را به فدراسیون فوتبال ارسال کرد. درخواستی که از سوی سئول‌نشینان رد شد و فدراسیون 26 تیر و چند روز پیش از زمان برگزاری مسابقه با انتشار بیانه‌ای اعلام کرد، شهرآورد 88 فوتبال ایران برگزار نخواهد شد و شاگردان برانکو برای دومین بار به عنوان قهرمان سوپرجام فوتبال ایران رسیده‌اند. خطیر در آن مقطع از سوی مدیران وقت مسئول پیگیری اعتراض آبی‌پوشان به این رأی در دادگاه حکمیت ورزش شد. پیگیری این اتفاق از سوی او باعث به وجود آمدن اختلافاتی میان این مدیر با مسئولان سازمان لیگ فوتبال ایران شد.
 
 ادعای عجیب روی آنتن زنده
اردیبهشت ماه 98 خطیر یکی از عجیب‌ترین مصاحبه‌های تاریخ را انجام داد. او که میهمان یکی از برنامه‌های زنده رادیو بود روی آنتن زنده اعلام کرد فساد گسترده فوتبال ایران را فرا گرفته و برای هر بازی در ایران 5 میلیون دلار شرط‌بندی می‌شود. مصاحبه‌ای که باعث شد او از سوی کمیته اخلاق فدراسیون احضار شود و در نهایت هم این کمیته خطیر را در سال 99 از سوی فدراسیون از انجام هرگونه فعالیت فوتبالی برای مدت زمان 5 سال محروم و محکوم به پرداخت 100 میلیون تومان جریمه نقدی شد. رأیی که چندی بعد از سوی کمیته استیناف فدراسیون شکسته شد و خطیر بار دیگر فعالیت‌های فوتبالی‌اش به عنوان عضو هیأت مدیره باشگاه تراکتور را در آن زمان از سر گرفت.

 

جستجو
آرشیو تاریخی