صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و پنجاه و یک - ۲۴ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و پنجاه و یک - ۲۴ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۳

دروازه‌بان زیر 23 سال و مهاجم تمام کننده نیاز فعلی پرسپولیس

لیست ورودی و خروجی بالانس نمی‌شود!

محمد قراگزلو
خبر‌نگار
با اعلام مدیرعامل باشگاه پرسپولیس این باشگاه به احتمال زیاد یک یا دو بازیکن دیگر جذب خواهد کرد اما شرایط لیست بزرگسال این باشگاه محدودیت‌هایی ایجاد کرده که کار را برای درویش و یحیی سخت می‌کند. البته نکته اینجاست که اگر پرسپولیس بتواند دو بازیکن دیگر هم جذب کند تعداد نفرات جدید و جدا شده‌ها بالانس نخواهد شد.

3 بازیکن ورودی
 2+6 نفر خروجی!
محدودیت‌های ایجاد شده با قوانین جدید سازمان لیگ که بارها مورد اعتراض سرمربی، مدیر تیم، عضو هیأت مدیره و مدیرعامل باشگاه قرار گرفته باعث شد تا خیلی زودتر از حد تصور لیست پرسپولیس پر شود. فهرست نفرات بزرگسال پرسپولیس در حالی پر شده که این تیم در ازای از دست دادن 6 بازیکن بزرگسال فقط سه بازیکن جدید جذب کرده است. شیخ دیاباته، لئاندرو پریرا، سیامک نعمتی، کمال کامیابی‌نیا، عیسی آل‌کثیر و احمد گوهری (انتقال قرضی)، 6 بازیکنی هستند که از پرسپولیس جدا شدند. در ازای این نفرات تا الان محمدحسین کنعانی‌زادگان، مسعود ریگی و شهاب زاهدی، سه بازیکنی هستند که تازه‌وارد به حساب می‌آیند، هر چند دو نفرشان سابقه بازی در پرسپولیس و یکی دیگر سابقه شاگردی گل‌محمدی را دارد.
پرسپولیس همچنین تا اینجا علی جودکی و ابوالفضل سلیمانی را از لیست زیر 23 سال خود از دست داده و تنها محمدمهدی احمدی را که به صورت قرضی به نفت مسجدسلیمان رفته بود برگردانده است.

لیست 19 نفره چطوری پر شد؟
در حال حاضر پرسپولیس 1- علیرضا بیرانوند (دروازه‌بان)، 2- فرشاد فرجی، 3- مرتضی پورعلی گنجی، 4- گئورگی گولسیانی، 5- محمدحسین کنعانی‌زادگان (مدافعان میانی)، 6- وحدت هنانوف، 7- دانیال اسماعیلی‌فر (مدافع راست)، 8- علی نعمتی (مدافع چپ)، 9- سینا اسدبیگی، 10- مسعود ریگی، 11- میلاد سرلک (هافبک دفاعی)، 12- سروش رفیعی (هافبک تهاجمی)، 13- وحید امیری، 14- مهدی ترابی، 15- محمد عمری (هافبک یا وینگر راست)، 16- امید عالیشاه، 17- سعید صادقی (هافبک یا وینگر چپ)، 18‌– شهاب زاهدی و 19‌– مهدی عبدی (مهاجم) را به عنوان بازیکن بزرگسال در اختیار دارد و لیست تیم با این نفرات بسته شده است.

سه بازیکن چند پسته
با وجود کمبودهایی که در برخی پست‌ها به چشم می‌خورد باید یادآوری کنیم وحدت هنانوف بازیکنی است که می‌تواند در دفاع سه نفره مدافع استاپر راست باشد یا در دفاع چهار نفره در مرکز خط دفاع بازی کند، ضمن اینکه قابلیت بازی در پست هافبک دفاعی را هم دارد. از سوی دیگر علی نعمتی نیز قابلیت بازی در دفاع چپ خط دفاع چهار نفره و دفاع میانی را دارد و او نیز بازیکنی دو پسته به حساب می‌آید. وحید امیری اما سرآمد بازیکنان چند پسته است و همزمان می‌تواند کمبودهای تیم را در دفاع چپ، هافبک چپ و راست و البته مهاجم سایه برطرف کند.

فهرست جوان‌ها کمبود دارد
مهم‌ترین چهره این لیست محمدمهدی احمدی است که قابلیت بازی در دفاع و هافبک چپ را دارد. امیررضا رفیعی و مهرشاد اسدی (دروازه‌بان)، علیرضا بابایی (مدافع راست)، امید فهمی و علیرضا عنایت‌زاده (هافبک میانی)، میلاد سورگی (هافبک کناری)، علیرضا خدادادی و محمدحسین محمودی (مهاجم) هم جملگی بازیکنان زیر 23 سال تیم هستند که از پایه‌ها بالا آمده‌اند و بیشترشان فصل قبل هم در تمرینات تیم بزرگسالان لیست یحیی حضور داشتند. برخی از این نفرات در لیست زیر 23 سال و برخی دیگر در لیست امید / جوانان قرار می‌گیرند که به نظر پرسپولیس در هر دو لیست کمبود بازیکن دارد.

در چه پست‌هایی بازیکن می‌خواهند؟
با توجه به از دست دادن سه مهاجم نوک، یحیی در این پست فقط دو بازیکن (زاهدی و عبدی) را دارد که البته پست اصلی زاهدی هم وینگر و مهاجم سایه است. در عین حال اگر پروژه بازگرداندن مغانلو به نتیجه نرسد بحث مهاجم خارجی باز می‌ماند که فعلاً منتفی است. از طرفی شاید اگر یحیی با سیستم 1-3-2-4 بخواهد بازی کند شاید همین تعداد مهاجم کافی باشد، ضمن اینکه در دو، سه فصل گذشته هافبک‌هایی مثل ترابی، امیری، عالیشاه و بعدتر عمری نیز در خط حمله بازی کرده و این کمبود را برطرف کرده‌اند که این بضاعت شاید برای لیگ برتر کافی باشد اما برای لیگ قهرمانان آسیا خیر. از طرفی دیگر بحث اضافه شدن سعید عزت‌اللهی مطرح است که در آن پست اگر یحیی بخواهد 2-4-4 بازی کند و از یک هافبک خلاق مثل سروش کنار یک هافبک دفاعی استفاده کند کمبودی حس نمی‌شود و جذب عزت‌اللهی با در نظر گرفتن مسائلی مثل شلوغ شدن لیست از بازیکنان شاخص و بالاتر رفتن حواشی نیمکت‌نشینان مشکلاتی برای گل‌محمدی ایجاد خواهد کرد. در دفاع چپ هم به نظر می‌رسید کمبودی وجود داشته باشد اما با در نظر گرفتن حضور علی نعمتی و وحید امیری و بازگشت احمدی که می‌خواهد یحیی را مجاب کند کمبود خاصی دیده نمی‌شود. در عین حال غیر از بحث مهاجم نوک تمام کننده و قاتل، پرسپولیس حتماً یک دروازه‌بان برای رقابت با بیرانوند نیاز دارد اما سؤال این است که اگر پروژه جذب خالدآبادی از هوادار شکست بخورد گزینه زیر 23 سال دیگری هم وجود دارد که در روزهای غیبت بیرو به کار یحیی بیاید؟

 

جستجو
آرشیو تاریخی