این بازی را تمام کنید

بیانیه‌نویسی ممنوع!

ایمان گودرزی
روزنامه‌نگار
در چند فصل اخیر بر خلاف پایین آمدن کیفیت گلزنان و بازی‌های لیگ، تعداد بیانیه‌های باشگاه‌ها به طرز قابل توجهی بالا رفته است.
از اعتراض به داوری گرفته تا تاختن به رقبا یکی از کارهایی است که حسابی در لیگ‌های اخیر مخصوصاً لیگ بیست و دوم باب شده است و مثل اینکه تیم‌ها یاد گرفته‌اند که اگر بیانیه منتشر نکنند حق آنها ضایع شده است!
البته تجربه نشان داده انتشار این بیانیه‌ها نه تنها کمکی به تیم نمی‌کند بلکه در درازمدت حواشی زیادی را برای آنها به وجود می‌آورد. نمونه آن پرسپولیس فصل گذشته بود، در مقطعی که عملکرد خوبی نداشتند از آسمان و زمین بیانیه صادر می‌کردند و درست زمانی که دست از این کار کشیدند موفق شدند در آرامش راه قهرمانی را طی کنند. از آنجایی که هیچ مقام بالاتری برای جلوگیری از این بیانیه‌ها کاری انجام نداد، انتشار اعتراضات به صورت بیانیه به یک عادت تبدیل شد تا جایی که تیم‌ها قبل از شروع فصل نیز بر علیه یکدیگر و حتی سازمان لیگ و تیم ملی بیانیه صادر می‌کنند.
کار به جایی رسیده که در 48 ساعت گذشته 3 الی 4 بیانیه و جواب بیانیه در فوتبال ایران صادر شده است. این داستان بچه‌گانه کارد را به استخوان سازمان لیگ رساند و روز گذشته محمدرضا کشوری‌فرد با منتشر کردن نامه‌ای،‌ ارسال هرگونه بیانیه از سوی باشگاه‌ها به صورت عمومی را ممنوع کرد.
سرپرست سازمان لیگ فوتبال ایران با ارسال نامه‌ای به مدیران‌عامل باشگاه‌های لیگ برتر و لیگ یک خواستار عدم صدور بیانیه از سوی باشگاه‌ها شد. محمدرضا کشوری‌فرد با ارسال نامه‌ای به  مدیران‌عامل باشگاه‌های لیگ برتر و لیگ یک خواستار عدم صدور بیانیه از سوی باشگاه‌ها شد.

متن نامه به شرح زیر است:
با سلام و احترام؛
به استحضار می‌رساند حسب مصوبات جلسات هماهنگی ارکان محترم قضایی فدراسیون فوتبال با ریاست محترم فدراسیون و سازمان لیگ و با عنایت به اینکه هرگونه احقاق حقوق باشگاه‌ها بر اساس آئین‌نامه و دستورالعمل‌های ابلاغی بایستی از طریق مراجع مربوطه در این سازمان و فدراسیون فوتبال مورد تقاضا جهت رسیدگی قرار گیرد لیکن متأسفانه فصل قبل باشگاه‌ها موارد اعتراض در موارد اجرایی، داوری و سایر موارد را با صدور بیانیه و از طریق رسانه‌های گروهی و عمومی انجام می‌دادند که این رویه خارج از مقررات و عرف اداری و اساسنامه فدراسیون فوتبال می‌باشد و از طرفی باعث ایجاد التهاب در جامعه می‌گردد.
علی‌ایحال با عنایت به اینکه این رویه «انتشار بیانیه» با شروع فصل نقل و انتقالات توسط برخی باشگاه‌ها استمرار یافته است حسب تأکید کمیته‌های مستقل قضایی فدراسیون هرگونه اعتراض باشگاه‌ها در کلیه موارد صرفاً بایستی از طریق بالاترین مرجع باشگاه «مدیرعامل» به سازمان لیگ ارسال تا مورد رسیدگی قرار گیرد.
علیهذا مراتب تأکید مقامات مستقل قضایی فدراسیون منبعد هرگونه احقاق حقوق باشگاه‌ها در چهارچوب مقررات و اساسنامه صرفاً از طریق تقاضای مدیرعامل با ارائه دلایل متقن و مستندات قابل رسیدگی و پیگیری است و در این خصوص ارسال بیانیه و مصاحبه خارج از مقررات و اساسنامه فدراسیون فوتبال می‌باشد و انتظار می‌رود مدیران محترم عامل باشگاه‌ها به منظور جلوگیری از سوءتبعات حقوقی، اجتماعی و قضایی به کلیه عوامل و دست‌اندرکاران تحت مدیریت خود اهمیت رعایت دستورالعمل‌های انضباطی و قضایی را تأکید و مراتب را به عوامل مربوطه «کادر فنی، ورزشی، سرپرستی، مدیریتی و سایر ارکان باشگاه» امر به ابلاغ فرمایند.
 
واکنش نایب رئیس فدراسیون فوتبال به بیانیه پرسپولیس
منصور قنبرزاده در واکنش به بیانیه باشگاه پرسپولیس پس از اعلام محرومیت ۲۰ روزه افشین پیروانی و حسین خبیری، اظهار داشت: «در اواخر فصل گذشته و شاید ۵ هفته آخر، بیانیه‌نویسی باشگاه‌ها خیلی زیاد شده بود و این بیانیه‌ها التهابی را در جامعه ورزش و فوتبال ایجاد کرد که ضرورتی هم نداشت.»
وی افزود: «در این راستا کمیته‌های قضایی فدراسیون که از قضات عالیرتبه کشور در آن حضور دارند، آسیب‌شناسی و کاری جامع و تحقیقاتی کردند. جلسات هماهنگی هم با ارکان فدراسیون و سازمان لیگ داشتند. به ما گفته‌اند در مورد بیانیه‌نویسی به باشگاه‌ها اطلاع‌رسانی کنیم. خواهش می‌کنیم این موضوع را جدی بگیرند و حتماً جلساتی هم برگزار خواهیم کرد تا اگر باشگاهی مورد یا مسأله‌ای دارد، فکر می‌کند حقش ضایع شده و در مورد باشگاه‌های دیگر مواردی است که باید اطلاع بدهد، مستندات خود را به کمیته‌های قضایی ارائه بدهند.»
نایب رئیس دوم فدراسیون فوتبال عنوان کرد: «راهکار قانونی وجود دارد. کمیته‌های قضایی به جد روی بحث بیانیه‌نویسی حساس هستند و حتی تشکیلاتی را الان تحت عنوان رصد رسانه‌ها در نظر گرفته‌اند که روزانه کلیه مواردی که در رسانه‌ها بررسی می‌شود به کمیته اخلاق و انضباطی ارسال می‌شود. خود کمیته‌های قضایی ما به عنوان مدعی‌العموم هستند و نیازی به هیچ‌گونه گزارش ندارند زیرا روزانه کلیه رصد اخبار رسانه‌ها برای آنها ارسال می‌شود.»
قنبرزاده تأکید کرد: «اگر جایی تشخیص بدهند که باید فرد، افراد یا مسئول باشگاهی را احضار کنند، مستقیم این کار را انجام می‌دهند. در مورد پیروانی و خبیری نیز کمیته اخلاق که یک کمیته مستقل از لحاظ فیفا است، به عنوان مدعی‌العموم اخبار را رصد و به آنها اعلام کرد حضور پیدا کنند. طبق اطلاعاتی که من از همکارانم در سازمان لیگ دارم، ظاهراً در کمیته اخلاق حضور پیدا نکرده‌اند. رأی پیروانی و خبیری موقت صادر شده است. از باشگاه‌ها می‌خواهم التهاب ایجاد نکنند. یک باشگاه بیانیه داده و برخی باشگاه‌ها را به رعایت نکردن سقف بودجه متهم کرده است. در صورتی که هنوز هیچ قراردادی در سازمان لیگ ثبت نشده است.»
وی ادامه داد: «اگر فرد یا باشگاهی مستندی دارد، عرف و رویه قانونی می‌گوید باید مدارک خود را به کمیته انضباطی و اخلاق ارجاع بدهد تا بر همین اساس موضوع را پیگیری کنند اما اینکه وقتی هنوز قراردادی ثبت نشده برخی باشگاه‌ها به هم اتهام بزنند، نه اخلاقی است و نه از لحاظ حقوقی قابل قبول.»

 

جستجو
آرشیو تاریخی