صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و پنجاه - ۲۲ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و پنجاه - ۲۲ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۵

راه‌های متفاوت برادران «محمدی» در فصل جدید

«میلاد» و چالش 8 ساله

وصال روحانـی
روزنامه‌نگار
برادران محمدی 10 سال پیش در تیم فوتبال راه‌آهن تهران که اینک کمتر نام و نشانی می‌توان از آن یافت،  چهره شدند اما راه انتخابی آنها از آن پس تا سرحد امکان متفاوت و سوا بوده است.
البته هم «میلاد» و هم «مهرداد» لژیونر شدند اما میلاد زودتر به چنین نقطه‌ای رسید و «خارج»نشینی‌اش بسیار بیشتر از برادرش بوده و در قیاس با مهرداد به تیم‌های خارجی به مراتب مهم‌تری هم راه یافته است. این در حالی است که مهرداد پیش از انتقال اخیرش به استقلال تهران،  کارش به لیگ قطر کشیده شده بود و دو سال آخر از مدت سه ساله لژیونر بودنش در تیم‌های این لیگ سپری شد.
هم‌اینک نیز میلاد در حالی در هشتمین سال متوالی حضورش در لیگ‌های اروپایی مهیای همراهی تیم یونانی خود (آ.ا.ک آتن) می‌شود که مهرداد اجباراً و قدری هم براساس اختیار و انتخاب خود به صحنه فوتبال کشورش رجعت کرده و اگر این یک تنزل بزرگ نباشد،  قطعاً خبر از صعود و ارتقای کار او نمی‌دهد.
 
یک انگیزه قوی اروپایی
آنچه سبب شده میلاد محمدی سایر پیشنهاداتش از جمله درخواست مجدد سرخابی‌های پایتخت ایران را برای پیوستن به آنها نادیده بگیرد،  حضور «آ.ا.ک آتن» در فصل جدید لیگ قهرمانان اروپا با پشتوانه کسب عنوان قهرمانی در رقابت‌های فصل گذشته لیگ یونان است و شرکت در لیگ قهرمانان همان طور که آرزوی هر فوتبالیست شاغل در قاره سبز است،  برای محمدی هم یک توفیق بزرگ و آرزوی متعالی به حساب می‌آید و او حاضر نیست حالا که این امر برای وی امکان‌پذیر شده،  آن را به آسانی از دست بدهد. ماتیاس آلمیدا سرمربی آرژانتینی این تیم یونانی نیز از حضور و نحوه کار میلاد محمدی راضی است و این عوامل مدافع چپ نفوذی و کارساز 10 سال اخیر فوتبال ایران را متقاعد کرد که اگر هم قرار است سمت و سوی جدیدی را در زندگی ورزشی خود برگزیند و به باشگاه دیگری برود،  بهتر است فعلاً در آن تأخیر بیندازد و آینده کاری‌اش را در پایان فصل جدید فوتبال اروپا تبیین و ترسیم کند.
 
دور از چشم‌های قلعه‌نویی
میلاد محمدی در 9-8 سال اخیر معمولاً انتخاب نخست سرمربیان تیم ملی فوتبال ایران هم برای پست پیستون چپ بوده و اگرچه گاهی هم به مناسبت‌ها و دلایلی از احسان حاجی‌صفی پرتجربه و امید نورافکن چندپستی و در اندک مواردی از ابوالفضل جلالی جوان هم در این پست استفاده شده اما این میلاد بوده که با حضور در بیش از 85 درصد دیدارهای ملی در مدت زمان مذکور بازی‌های ملی هر چه بیشتری را به نام خود نوشته و از سایرین پیش افتاده است. میلاد در هر سه بازی یوزها در جام جهانی 2022 در ترکیب ثابت جای گرفت و در جام جهانی 2018 هم جزو گزینه‌های کارلوس کی‌روش بود و به تبع آن به روسیه هم سفر کرده بود. زمانی که میلاد در لیست‌های اولیه امیر قلعه‌نویی جانشین کی‌روش جا نگرفت،  نزدیکان وی به او توصیه کردند به لیگ ایران برگردد تا بیش از پیش جلوی چشم سرمربی کنونی تیم ملی باشد و از این طریق بخت خود را برای راهیابی مجدد به جمع یوزها فزونی بخشد اما همان طور که پیش‌تر آمد،  افسون حضور در لیگ قهرمانان اروپا بر نیاز مذکور سایه انداخت و میلاد را در فصل تازه در شرایطی که برادرش (مهرداد) برای بهروزی تیم استقلال در لیگ ایران خواهد کوشید،  همچنان در قلمرو اروپا و در لیگ یونان و با پیراهن «آ.ا.ک» خواهیم دید. تیمی که فصل پیش اضافه بر لیگ یونان،  در جام حذفی این کشور هم قهرمان شد و به واقع به دوگانه رسید.
 
مصدوم اما قهرمان
میلاد محمدی 8 سال پیش که به اروپا رفت تا بختش را در آنجا بیازماید و با حضور در فوتبـــــــــــال پیشرفته این قاره به سطحی بالاتر ارتقا یابد،  تیم احمد گروژنـــــــــی را برگزید و طی 3 سال بازی در این باشگاه روســـــــــــــــــی بسیار موفق بود؛ هم در کارهای دفاعـــــــــی می‌درخشید و هم در مواقع نفوذ و حرکت به سمت جلو گل‌سازی و گلزنی می‌کرد. رفتن او به تیم خنت بلژیک و دو سال عضـــــــــویت در این باشگاه نوعی ارتقای درجه برای او بود زیرا فوتبال این کشور غرب اروپایی همیشه در سطحی بسیار بالاتر از لیگ درجه سوم و حتی چهارم روسیه قلمداد شده است و در چهار- پنج سال اخیر جایگاه تیم ملی بلژیک در جدول ماهانه فیفا به ندرت خارج از جمع سه تیم نخست دنیا بوده است. انتقال به لیگ یونان و بازی برای آ.ا.ک هم یک توفیق آشکار برای میلاد بود زیرا در فصل دوم حضور این بازیکن سختکوش و فنی ایرانی در این تیم یونانی هر دو جام قهرمانی اصلی در این کشور به محمدی و یارانش تعلق گرفت و اگرچه او به سبب مصدومیت مدتی از میدان دور ماند و احسان حاجی‌صفی،  دیگر بازیکن  ایرانی آ.ا.ک در پست وی به کار گرفته شد و مکان خود را ثابت و کار محمدی را برای بازگشت به ترکیب اصلی سخت کرد اما به کارنامه و رزومه «میلاد» رنگ روشن‌تری از موفقیت زد.
 
یک نقطه عطف مهم
مدتی است که خبری از کریم انصاری‌فرد سومین عضو ایرانی «آ.ا.ک» در این تیم نیست و او به قبرس رفته و برای تیم اومونیا نیکوزیای این کشور بازی می‌کند اما در فاصله کمی تا شروع فصل جدید لیگ‌های اروپایی آ.ا.ک در حالی مهیای حضور در لیگ داخلی و لیگ قهرمانان قاره می‌شود که هم روی حاجی‌صفی و هم میلاد محمدی حسابی ویژه باز کرده و بهترین فرصت مهیا است تا میلاد با پس گرفتن جای ثابتش در ترکیب آ.ا.ک نقاط منفی فصل پیش‌اش را جبران کند و به خط سیر سابق خود
بازگردد.
قدر مسلم اینکه زندگی و نحوه حضور او در لیگ‌های اروپایی جذاب‌تر از برادرش مهرداد خواهد بود که با پیوستن به تیم نیمه بحران‌زده استقلال تهران،  عملاً ایام سختی را برای خود رقم زده است. راه‌های انتخابی این دو در فصل تازه همچون گذشته بسیار متفاوت است اما چالش جدید میلاد در فوتبال اروپا چیزی فراتر از دستاوردهای برادرش و یک نقطه عطف مهم برای او خواهد بود. رویدادی که حتی اگر با موفقیت قرین نباشد،  با طولانی‌تر کردن دوران حضور او در اروپا،  وی را به جمع بازیکنان نخبه‌ای پیوند می‌زند که نزدیک به یک دهه و حتی بیش از آن در اروپا لژیونر بودند و امثال مهدوی‌کیا،  ‌هاشمیان و مرحوم میناوند را دربر می‌گیرند و اینک سردار آزمون هم برای ورود به این جمع ویژه دورخیز می‌کند.

ZOOM

«میلاد»
دست نیافتنی‌تر می‌شود
میلاد محمدی که 48 بازی ملی را در کارنامه‌اش دارد و شروع کارش در این سطح از سال 2015 بوده و البته فقط یک گل ملی را به نام خود نوشته،  سال‌ها پیش در تیم‌های «پایه» و نونهالان داماش تهران،  نیروی زمینی و البته پرسپولیس اصول کار را آموخت و با انتقال به راه آهن فوتبال در رده سنی بزرگسالان را هم تجربه کرد و سپس راهی را طی کرد که در سطور قبلی برای شما شرح دادیم.
مهرداد محمدی در نقطه مقابل بسیار دیرتر از برادرش و فقط از سه سال پیش لژیونر شد و قبل از آن وقتی به سپاهان رفت،  در آنجا انتظارات را برآورده نکرد. او در بدو لژیونر شدنش به پرتغال رفت و در تیم «آوس» این کشور،  جایی که با کوین یامگا عضو دو سال اخیر استقلال همبازی شد،  چهره موفقی داشت و با این وجود سر از لیگ قطر درآورد که طبعاً هرگز با لیگ پرتغال هماوردی نمی‌کند. مهرداد با آن پای چپ هنرمند و شوت‌های ناگهانی و غافلگیرکننده‌اش در بعضی هفته‌های لیگ قطر گل‌های تماشایی و متعددی را به ثمر رساند و در گل کردن پنالتی‌ها هم متبحر نشان داد. اما قواعد جدید «AFC» در زمینه محدودیت به‌کارگیری نفرات «آسیایی» غیر بومی در تیم‌های این قاره،  مهرداد را اجباراً به سوی لیگ ایران و جمع آبی‌های تهرانی سوق داد. حالا میزان و مدت لژیونر بودن برادران محمدی بیش از پیش متفاوت و غیر یکسان خواهد شد و میلاد در سومین فصل حضورش در «آ.ا.ک» برای برادرش دست نیافتنی‌تر خواهد گشت و گریزی از این واقعیت نیست.

 

جستجو
آرشیو تاریخی