صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و پنجاه - ۲۲ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و پنجاه - ۲۲ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۴

نیمکت‌هایی که تکان نخوردند

ماندن و سوختن و ســـاختن

مدت‌هاست که فوتبال ایران بدل به یک فوتبال بدون ثبات و متغیر شده. فوتبالی که در آن حوصله و شکیبایی هیچ جایی ندارد و شتابزدگی و عجله بدل به دکترین آن شده است. اگر تا دیروز بابت این استراتژی به عرب‌ها طعنه می‌زدیم که پای هیچ‌کس نمی‌ایستند و بین دو نیمه مربی عوض می‌کنند، حالا خود به همین درد دچار شده‌ایم و حتی از عرب‌ها سبقت گرفته‌ایم چرا که آنها حداقل یک نیمه را منتظر می‌مانند و بعد دست به تعویض می‌زنند اما در فوتبال ما سابقه داشته که پیش از آغاز بازی مربی تعویض شود!
در این اتمسفر عجیب و بی‌ثابت تعداد نیمکت‌های باثبات در لیگ برتر از تعداد انگشتان یک دست هم کمتر است اما بررسی اتفاقات این نیمکت‌های دست نخورده لیگ ثابت می‌کند که ثبات همیشه از تغییر بهتر است و به موفقیت ختم می‌شود. سیاهه لاغر زیر این انگاره را تأیید می‌کند.

پرسپولیس
سرخپوشان تهرانی که فصل گذشته فوتبال ایران را با موفقیت صد درصدی به پایان رساندند، بسان هر تیم موفقی تغییرات خاصی را در کادر فنی‌شان ایجاد نکردند. البته این باشگاه بنا به دلایلی که هنوز نامشخص است، با کریم باقری قطع همکاری کرد. اتفاقی که باعث شد انتقادات بسیاری به کادر مدیریتی این باشگاه و شخص رضا درویش شود. پرسپولیس با گل‌محمدی در فصل بیست و دوم هر سه جام فوتبال ایران را برد و در 35 بازی موفق به ثبت 24 پیروزی، 7 تساوی و 4 شکست شد. آماری که آنها را تبدیل به موفق‌ترین تیم سه فصل اخیر لیگ برتر فوتبال ایران کرد.

تراکتور
تراکتور تابستان گذشته با عقد قراردادی 5 ساله قربان بردیف را به تبریز آورد. همکاری‌ای که البته دوام چندانی نداشت و پس از رسیدن پیشنهاد تیم سوچی روسیه به بردیف، مربی روس‌تبار با تراکتور قطع همکاری نمود و به مقصد سوچی پرواز کرد. سران این باشگاه پس از رفتن قربان، پاکو خمس اسپانیایی را برای هدایت این تیم استخدام کردند. سرمربی‌ای که با آمدنش به تبریز، این تیم را به طور کلی متحول کرد تا پرشورها در یک فصل عجیب و غریب فصل را با حضور در رتبه چهارم جدول و کسب 15 پیروزی، 7 مساوی و 8 باخت به پایان ببرند تا خمس بدل به چهره ویژه لیگ شود. مردی که آنقدر خوب کار کرد که نامش در مقطعی برای حضور در تیم ملی شنیده شد و از همین رو ابقایش روی نیمکت پرشورها منطقی و عقلانی بود. برای حضور در لیگ پیش رو اما تراکتور بسان فصول گذشته شروع به ستاره خریدن کرده و ستاره‌هایی همچون سیامک نعمتی، شجاع خلیل‌زاده، سعید آقایی، عارف آقاسی و... را به تبریز آورده. آنچه با حضور خمس این تیم را در ردیف مدعیان جدی قهرمانی قرار داده. آنچه مسئولیت سرمربی اسپانیایی و انتظارات از او در فصل پیش‌رو را بیشتر می‌کند.

سپاهان
طلایی‌پوشان اصفهانی با ژوزه مورایس دستیار سابق مورینیو در تیم‌های اینتر و رئال مادرید، فصل نسبتاً موفقی را سپری کردند. فصلی که البته جام با یک اشتباه از دست‌شان لغزید تا در حسرت قهرمانی باقی بمانند. شاید اگر زردها مقابل ملوان به تساوی نمی‌رسیدند، مورایس تبدیل به یکی از معدود مربیان تاریخ فوتبال ایران می‌شد که تیم تحت هدایت‌شان‌ را در اولین فصل حضورشان قهرمان لیگ برتر فوتبال ایران کرده‌اند. با وجود این مدیران سپاهان با وجود ناکامی و از دست دادن دو جام فوتبال ایران به قراردادشان با سرمربی پرتغالی پایبند ماندند و سپاهان فصل بیست و سوم را هم با او آغاز می‌کند. طلایی‌پوشان در فصل بیست و دوم آمار 20 پیروزی، 8 تساوی و 4 شکست را در 32 مسابقه به ثبت رساندند. آماری که البته برای ابقا مرد سرشناس پرتغالی روی نیمکت تیم اول استان اصفهان حداقل برای یک فصل دیگر قانع کننده می‌باشد.

فولاد
فولاد در فصل گذشته روزهای عجیبی را تجربه کرد. روزهایی که با استعفای نابهنگام جواد نکونام پیش از بازی مقابل الهلال عربستان در یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا عجیب‌تر هم شد. پس از نکونام علیمنصور به اهواز رفت، انتخابی که با مخالفت هواداران اهوازی روبه‌رو شد و این مخالفت‌ها تا روز پایانی لیگ ادامه داشت. پیش از آغاز فصل همه تصور می‌کردند فولاد با توجه به نفراتی که در نقل و انتقالات جذب کرده، یکی از مدعیان اصلی کسب جام قهرمانی لیگ برتر است. اتفاقی که رخ نداد و این تیم فصل را با حضور در رتبه نازل هفتم به پایان رساند. این تیم که محصول مشترک جواد نکونام و علیرضا منصوریان در این فصل بود، آمار 9 برد، 13 مساوی و 8 شکست را به ثبت رساند.
بعد از یک فصل پرفراز و نشیب و با توجه به انتقادات مداوم از منصوریان، کمتر کسی تصور می‌کرد که مدیران فولاد برای فصل جدید نیز با علیمنصور ادامه دهند اما این اتفاق رخ داد تا کماکان شاهد التهاب و تنش و حاشیه پیرامون تیم فولاد در فصل جدید باشیم. آنچه به طور قطع به سکوها هم کشیده خواهد شد تا حواشی فصل گذشته کماکان در فولاد ادامه‌دار باشد. بدون تردید پس از اولین شکست فولاد با منصوریان در فصل جدید تصمیم عجیب مدیران فولاد با واکنش منفی هواداران این تیم مواجه خواهد شد.

نفت آبادان
فصل برای برزیلی‌های ایران خوب آغاز شد و بد پیش رفت. به گونه‌ای که این تیم در 30 هفته 4 سرمربی مختلف را روی نیمکتش تجربه کرد. آماری که برای زمین زدن هر تیمی کافی است. اما عبدالله ویسی با رقم زدن یک شگفتی عجیب موفق شد این تیم را در لیگ برتر حفظ کند. صنعت نفت با تمام این مشکلات در این فصل 5 پیروزی، 10 تساوی و 15 شکست را تجربه کرد. فصل را با حضور در رتبه چهاردهم جدول رده‌بندی به پایان رساند تا عبدالله ویسی پس از نجات معجزه‌آسای این تیم، روی نیمکت آبادانی‌ها ابقا شود و پاداش یک مأموریت غیرممکن را بگیرد.
سرمربی‌ای که اگر اتفاقات عجیب فصل گذشته برایش تکرار نشود می‌تواند با این تیم در فصل پیش روی فوتبال ایران نتایج فوق‌العاده‌ای کسب کند.

شمس‌آذر
شمس‌آذر در فصل گذشته رقابت‌های لیگ دسته اول فوتبال ایران عملکرد فوق‌العاده‌ای را با سعید دقیقی سرمربی جوانش داشت و موفق شد با صلابت و اقتدار و کسب نتیجه‌ای که طی چند فصل اخیر در لیگ آزادگان ثبت نشده بود، با کسب جام قهرمانی به بالاترین سطح فوتبال ایران صعود کند.
شمس‌آذر با دقیقی در طول فصل گذشته رقابت‌ها آمار 21 پیروزی، 7 تساوی و 4 شکست را تجربه و به لیگ برتر صعود کرد. این آمار باعث شد مدیران شمس‌آذر پس از یک استعفای ناگهانی دوباره با سعید دقیقی به توافق برسند تا او خیلی زود تجربه هدایت یک تیم در لیگ برتر را هم تجربه کند. تصمیمی که منطقی به نظر می‌رسد و کنار گذاشتن مربی موفق و قهرمان لیگ یک هرگز عاقلانه نیست.
با وجود این دقیقی باید بداند که فضای این دو لیگ یعنی برتر و آزادگان با یکدیگر تفاوت‌های بسیاری دارد. نکته‌ای که عدم توجه به آن می‌تواند شمس‌آذر را به سرنوشت فجرسپاسی و دیگر تیم‌های صعود کننده از لیگ یک مبتلا کند؛ یعنی بازگشت دوباره به لیگ یک.

استقلال خوزستان
استقلال خوزستان پس از قهرمانی در لیگ پانزدهم فوتبال ایران روند نزولی عجیب و غریبی را طی کرد. روندی که باعث شد تا تیم ریشه‌دار جنوبی به لیگ دسته اول سقوط کند و برای چند فصل هم در همان لیگ جا خوش کند تا هواداران فوتبال از صعود دوباره این تیم به بالاترین سطح فوتبال ایران ناامید شوند. استقلالی‌های خوزستان در فصل گذشته لیگ دسته اول اما با هدایت سیروس پورموسوی موفق شدند پس از سال‌ها به لیگ برتر بازگردند. شاگردان پورموسوی در فصل گذشته لیگ برتر آمار 14 پیروزی، 15 مساوی و 3 شکست را در 32 مسابقه به ثبت رساندند و به عنوان دومین تیم صعود کننده به لیگ برتر بازگشتند. از همین رو بدیهی‌ترین تصمیم مدیران فولاد همین ابقای سرمربی موفق استقلال خوزستان بود. مردی که تجربه حضور در لیگ برتر را هم دارد و از همین رو بهترین گزینه برای آبی‌های خوزستان به شمار می‌رود. بسیاری از هواداران خوزستانی در انتظار برگزاری دربی خوزستان بین این فولاد و استقلال خوزستان و تقابل دوباره‌ پور‌موسوی و ویسی پس از سال‌ها در لیگ برتر هستند. دو مربی‌ای که با کمک یکدیگر در لیگ پانزدهم قهرمانی را برای استقلال خوزستان به ارمغان آورده‌اند، حالا مقابل یکدیگر قرار خواهند گرفت.

جستجو
آرشیو تاریخی