سردمداران حمله به قانون جدید سازمان لیگ

وصال روحانی
روزنامه‌نگار
تراکتور با جذب 8 مهره تازه، تا به حال سردمدار نقل و انتقال‌های تابستانی است و ساده‌لوحی است اگر گمان ببریم تا همین نقطه از قانون کمی تا قسمتی کمیک «سقف مخارج» که سازمان لیگ آن را وضع کرده، عبور نکرده و اگر هم از آن فراتر نرفته باشد، در روزها و یکی، دو هفته پیش رو چنین خواهد کرد.
تراکتور در ازای رضا اسدی و محمدرضا اخباری که تبریز را ترک گفتند، هر بازیکن شایق و لایقی را که امکان استخدام‌شان وجود داشت، به جمع نفراتش آورده و یکی از آنها شجاع خلیل‌زاده بازیکن اسبق سپاهان و پرسپولیس است که سه فصل گذشته را در لیگ فوتبال قطر سپری کرده بود و این تیم البته حسین پورحمیدی را هم به جانشینی اخباری جذب کرده و به سعید آقایی و سیامک نعمتی هم روی آورده است. پس از تراکتور، «فعال» دوم بازار انتقال‌های تابستانی سپاهان است که کاوه رضایی، رضا اسدی و رضا شکاری را استخدام کرده و با اینکه مسعود ریگی را از دست داده اما چند «دانه درشت» دیگر را هم زیر سر دارد و بسیار بعید است که در پایان عملیات تقویت پرسنل خویش، همچون تراکتوری‌ها از قانون «سقف مخارج عمومی» عدول نکرده باشد.
پرسپولیس هم با حفظ علیرضا بیرانوند که طبعاً برایش بسیار گران تمام شده و آوردن مسعود ریگی و صید مجدد شهاب زاهدی و محمدحسین کنعانی‌زادگان، دیگر تیمی است که در مسیر تخطی از قانون فوق قرار دارد. قانونی که مبین فیرپلی مالی است و تصریح می‌کند که میزان مخارج عمومی یک باشگاه برای جذب نفرات مورد نظرش نباید بیشتر از درآمدها و بودجه جاری‌اش باشد. اینها فقط نمونه‌هایی دم‌ دستی از رعایت نشدن قانون جدید سازمان لیگ است که جانشین قانون اجرا نشده قبلی («سقف قراردادهای فردی») شد و شاید در ادامه تابستان گل‌گهر، استقلال و مس رفسنجان هم از آن عبور کنند.
همه این تیم‌ها البته برگه‌هایی را تحویل سازمان لیگ می‌دهند که قیمت‌های قید شده در آن بالاتر از سقف تعیین شده توسط سازمان لیگ نیست اما آیا بخشی از پول کلان‌تر مصرف شده برای صید این نامداران به طور پنهانی و زیرمیزی و بدون قید شدن در متن قرارداد به آن بازیکنان ارائه نشده است؟ بسیار دور از ذهن و باورنکردنی است که جواب این سؤال را کلمه «آری» ندانیم.
جستجو
آرشیو تاریخی