درد دل‌های سرمربی نوجوانان ایران

عبدی: با کدام ساختار می‌خواهید ژاپن را شکست دهیم؟

شاگردان حسین عبدی با حضور در بین چهار تیم نهایی قهرمانی آسیا جواز حضور در جام جهانی نوجوانان را کسب کردند. استعدادهای آینده فوتبال ایران اگرچه نتوانستند به مقامی در این رقابت‌ها برسند اما بازی‌های قابل قبولی از خود به جای گذاشتند و نشان دادند که می‌شود روی آنها برای رده‌های بالاتر حساب کرد.
حسین عبدی، سرمربی تیم ملی نوجوانان در آخرین مصاحبه خودش در مورد مسائل مختلف از جمله وعده تاج، رئیس فدراسیون فوتبال، برای همکاری با او برای آمادگی هر چه بیشتر ملی‌پوشان جهت حضور در جام جهانی گفت.
 
به آب و هوا عادت نکردیم
سرمربی نوجوانان در مورد شرایط بازی‌های قهرمانی آسیا گفت: «مسابقات در سطح خیلی بالایی بود. هوا هم خیلی گرم و شرجی بود. ما زودتر به تایلند رفتیم تا با شرایط آب و هوایی عادت کنیم اما کافی نبود. با این حال باز هم خوب بود تا با شرایط هماهنگ شویم. بارندگی در آن هوای شرجی مزید بر علت شد تا آب و‌ هوای جدیدی هم تجربه کنیم! در بعضی مسابقات هم گفتم یک رقیب داریم که روبه‌روی‌مان بازی می‌کند و یک رقیب هم آب و هوای اینجاست.»

با کدام ساختار ژاپن را شکست دهیم؟
او درباره انتقادات نسبت به شکست ایران مقابل ژاپن در مرحله نیمه‌نهایی بیان کرد: «هر چقدر بکارید همانقدر درو می‌کنید. مگر آکادمی‌هایمان درست است؟ با کدام ساختار انتظار دارند ژاپن را شکست دهیم؟ چند تا از آکادمی‌های ما مجوز حرفه‌ای دارند؟ ژاپن سال‌های زیادی است که در بحث تیم‌های ملی پایه کار می‌کند. در والیبال و کشتی هم همین‌طور جلو می‌روند. با برنامه جلو رفتن چنین دستاوردهایی را هم دارد. ما شش ماه پیش همین تیم را شکست داده بودیم و به هر حال در این بازی هم خیلی خوب بازی کردیم. ژاپن بیش از اینکه بخواهد به برد فکر کند، به کنترل بازی فکر می‌کرد و بچه‌های ما نمایش قابل قبولی داشتند.»

برای قهرمانی باید تلاش بیشتری کنیم
عبدی در مورد دوران حضورش در فوتبال به عنوان سرمربی گفت: «چند سالی به‌ طور مقطعی به فدراسیون کمک می‌کردم. دو سال پیش هم تیم نوجوانانی درست کردیم که در دوره اول قهرمان شد اما به خاطر کرونا بازی‌ها لغو شد وگرنه همان سال  بالا می‌رفتیم. اما امسال تیم را با حساسیت زیاد انتخاب کردیم و سختی‌های زیادی را متحمل شدیم و بچه‌ها تمرینات خیلی سختی را پشت سر گذاشتند و خدا را شکر که توانستیم به یکی از اهدافمان که حضور در جام جهانی بود، برسیم اما نتوانستیم قهرمان شویم و این تجربه خیلی خوبی بود. برای اینکه بخواهیم قهرمان شویم هم باید تلاش بیشتری کنیم و هم تدارک بهتری ببینیم.»

3 سال دیگر امید قدرتمندی خواهیم داشت
سرمربی نوجوانان در مورد اینکه آیا در بین شاگردانش استعدادهای بزرگی حضور دارد، گفت: «شما بازی‌ها را دیدید. این بچه‌ها زیر ۱۷ سال هستند و با این روند پیشرفت می‌توانیم حداقل در رده ملی آینده خوبی داشته باشیم. بازیکنان در تیم‌های خودشان بازی می‌کنند با فلسفه‌های خاص خودشان اما در کنار هم که جمع شوند و با بازی‌های بین‌المللی بیشتر شیب پیشرفت‌شان هم بیشتر می‌شود. این اتفاق رخ می‌دهد اگر فدراسیون محترم اینها را حفظ کند و همین‌ها را به جوانان ببرند و به آنها بازیکنان مستعد اضافه شود. براساس این پلی که ساخته شده فکر می‌کنم تا سه سال آینده ما یک تیم امید قدرتمندی خواهیم داشت.»

تفاوتی بین رده‌ها برایم وجود ندارد
عبدی ادامه داد: «من در تیم‌های مختلفی بودم ‌اما یک اشتباه کوچکی در اینجا وجود دارد و آن هم تفکیک بین پایه‌ها و بزرگسالان است. همه اینها اصولش یکی است. شما فقط و فقط باید اصول را رعایت کنید و فضای مناسب برای اجرای برنامه‌هایتان وجود داشته باشد. روی این حساب می‌گویم پایه و بزرگسال نداریم. فقط باید در سنین پایین‌تر بکاریم و در رده‌های بالاتر محصولات را کشت کنیم. برای من هم تفاوتی بین رده‌ها وجود ندارد. فقط باید در هر جا کار می‌کنیم آدم مفیدی باشیم.»
حمایت شویم بهترین تیم آسیایی خواهیم بود
سرمربی در مورد شرایط تیم برای حضور در جام جهانی گفت: «ما برنامه‌های خودمان را دادیم و احتمالاً از بیست و یکم اردوی ما شروع می‌شود. چون حدود ۴ ماه بیشتر وقت نداریم و این مدت مثل برق می‌گذرد‌. قول‌های خوبی از طرف رئیس فدراسیون فوتبال برای انجام بازی‌های دوستانه با تیم‌های خوب گرفتیم تا بتوانیم برابر رقبای تا دندان مسلح رقابت کنیم و نماینده خوبی نه فقط برای ایران بلکه آسیا در جام جهانی باشیم. اگر ساپورت مناسبی شویم مطمئنم در بازی‌ها بهترین تیم آسیایی خواهیم بود.»

پیام عبدی برای دوستان به ظاهر نگران
او همچنین گفت: «برای دوستان به ظاهر نگران، حتی روزی که گفتم مطمئن باشید به جام جهانی می‌رویم، گفتند کتباً بنویسید. حالا هم می‌گویم اگر تدارک درستی داشته باشیم، حتماً یکی از تیم‌های شگفتی‌ساز جام جهانی خواهیم بود.»

ZOOM

به بازیکنانم بازی بدهید
حسین عبدی در جواب به این سؤال که آیا باشگاه‌ها می‌توانند از بازیکنانش در لیگ برتر استفاده کنند، گفت: «بله باید این کار را انجام دهند. اینها چکیده 18،17 هزار استعداد هستند. این بچه‌ها درآمدی ندارند و کفش و هزینه رفت و آمد ندارند. باشگاه‌ها مثلاً ۴۰۰ یا ۵۰۰ میلیارد هزینه می‌کنند با یکی، دو درصد از این پول در رده پایه‌ها می‌توانند همه امکانات را پوشش دهند.‌ اگر این کار را نکنند اشتباه می‌کنند. همین الان بعضی از این بچه‌ها می‌توانند دقایقی در لیگ برتر بازی کنند. فقط نیاز به آینده‌نگری باشگاه‌ها دارند و جسارت مربیان. مثلاً یک بازیکن می‌خرند ۲۰ میلیارد و فقط روی نیمکت است، آیا نمی‌توانند با مبلغ خیلی کم یک جوان را بخرند و دقایقی برایشان بازی کند‌؟ اگر غیر از این باشد آینده‌نگری انجام نمی‌گیرد و روزمرگی است.»

جستجو
آرشیو تاریخی