صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و چهل و هفت - ۱۹ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و چهل و هفت - ۱۹ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۴

بررسی عملکرد مدیران استقلال یک دهه اخیر؛

شاهکار زدند و رفتند!

حجت کریمی
پس از رفتن فتح‌الله‌زاده، وزارت ورزش حجت کریمی رئیس هیأت مدیره در زمان فتح‌الله‌زاده را به عنوان سرپرست جدید باشگاه انتخاب کرد. فردی که با کمک وزارت ورزش موفق شد بدهی استراماچونی را پرداخت کند و پس از رایزنی‌های فراوان جواد نکونام را به نیمکت فنی این تیم بیاورد. کریمی البته در تلاش بود علیرضا بیرانوند دروازه‌بان پرسپولیس را هم تبدیل به جدید‌ترین یاغی فوتبال ایران کند که در رقم زدن این اتفاق ناکام بود. مهم‌ترین اشتباه کریمی اما حضور هانی کرده از اراذل و اوباش معروف در تمرین استقلال و درگیری او با هواداران معترض به مدیریت کریمی در باشگاه بود. مجموعه اتفاقاتی که باعث شد کریمی از سمتش به عنوان سرپرست مدیرعاملی باشگاه استعفا بدهد.

امیررضا همایون
روزنامه نگار
استقلال قربانی مدیران خود در تمام این سال‌ها بوده؛ مدیرانی دولتی و مدیران هزینه که تنها شاهکار زدند و رفتند. مدیران باشگاه استقلال در سالیان اخیر به هیچ عنوان پاسخگوی عملکردشان در این باشگاه نبودند. اتفاقی که باعث شد مدیران جدید تصور کنند مصونیت از پاسخگویی دارند و به همین علت هر اتفاقی که دلشان خواست را در این باشگاه رقم زدند و پس از آن هم بدون کوچک‌ترین پاسخگویی به وزارت ورزش و نهاد‌های نظارتی از سمت خودشان کنار رفتند و جایشان را به مدیر بعدی دادند. اوج این اتفاقات اما در دهه 90 رخ داد. جایی که باعث شد هواداران این تیم بارها دست به تجمعات اعتراضی مقابل ساختمان باشگاه و وزارت ورزش که متولی اصلی این تیم است، بزنند. در ادامه نگاهی به مدیرانی که از ابتدای دهه 90 تا به امروز در این باشگاه مسئولیت داشته‌اند، خواهیم انداخت.

علی فتح‌الله‌زاده
دوره دوم حضور علی فتح‌الله‌زاده در باشگاه استقلال که از 19 خرداد 1389 آغاز شد و تا 27 اردیبهشت 1393 ادامه داشت را می‌توان بهترین دوران مدیریتی باشگاه استقلال در دهه 90 شمسی نامید. زمانی که فتح‌الله‌زاده بمب‌های بسیاری را ترکاند و ستارگان بزرگی از جمله فرهاد مجیدی را به این باشگاه آورد. بدین ترتیب او مدیر محبوب هواداران شد. البته در زمینه کسب جام هم او لقب یکی از پرافتخارترین مدیران باشگاه استقلال در دهه 90 را یدک می‌کشد. استقلال در دوره دوم فتح‌الله‌زاده موفق شد به مقام قهرمانی لیگ برتر در سال 92-91 و جام حذفی فصل 91-90 برسد.

بهرام افشارزاده
دبیرکل سابق کمیته ملی المپیک در روز 27 اردیبهشت 1393 با رأی اکثریت هیأت مدیره وقت باشگاه به سمت مدیرعاملی استقلال رسید و رسماً جایگزین علی فتح‌الله‌زاده شد. اگرچه استقلال با افشارزاده در بحث کسب موفقیت ناکام بود اما یک نایب قهرمانی جام حذفی و کسب رتبه‌های سوم و ششم لیگ برتر از دستاورد‌های او در استقلال است. نکته جالب اینکه حکم مدیرعاملی افشارزاده در استقلال به علت دوشغله بودن او در مهر 94 به سرپرست کاهش یافت و پس از آن هم افشارزاده در 12 مرداد 95 به علت تصویب قانون منع بکارگیری بازنشستگان از سوی مجلس از سمتش در استقلال استعفا کرد.

رضا حسنی‌خو
پس از استعفای افشارزاده در مرداد 95 محمود گودرزی به عنوان وزیر ورزش وقت، رضا حسنی‌خو را که تا آن زمان سابقه چندانی در مدیریت ورزش نداشت به عنوان سرپرست استقلال انتخاب کرد. دوران حضور او در تیم آبی پایتخت اما دوام چندانی نداشت و 3 روز پس از انتصاب باطل شد تا رضا افتخاری جایگزین او شود.

رضا افتخاری
افتخاری یک روز پس از رفتن حسنی‌خو از باشگاه به عنوان مدیرعامل این تیم انتخاب شد. مهم‌ترین دستاورد افتخاری در استقلال را می‌توان به آوردن وینفرد شفر سرمربی مشهور آلمانی که سابقه کار در تیم ملی کامرون داشت، اشاره کرد. او با شفر به مقام قهرمانی رقابت‌های جام حذفی فوتبال ایران در فصل 97-96 رسید.

امیرحسین فتحی
نام امیرحسین فتحی برای هواداران استقلال با آندره آ استراماچونی گره خورده است. مدیرعاملی که سرمربی سابق اینتر را به استقلال آورد تا سکوها را همراه خودش کند. همان مدیرعامل اما چند ماه بعد از استخدام استرا موفق به تأمین دستمزد او نشد تا سرمربی سابق اینتر شبانه تهران را به مقصد کشورش ترک کند و فتحی هم محبوبیت روی سکوها را از دست بدهد و هم از مدیریت استقلال کنار گذاشته شود.

اسماعیل خلیل‌زاده
پس از رفتن فتحی اسماعیل خلیل‌زاده که در آن زمان یکی از اعضای هیأت مدیره استقلال بود از سوی وزارت ورزش به عنوان سرپرست جدید باشگاه انتخاب شد.
مهم‌ترین مأموریت خلیل‌زاده به عنوان سرپرست مذاکره برای بازگشت استرا بود.
اتفاقی که با وجود سفر چند باره او به دبی و قطر و مذاکره با مدیر برنامه‌های استرا ممکن نشد تا جایش را پس از اینکه دستگیر شد به احمد مددی
بدهد.

علی فتح‌الله‌زاده
دوره سوم حضور فتح‌الله‌زاده در باشگاه استقلال زودتر از آنچه تصور می‌شد، به پایان رسید.
او که پس از اسماعیل خلیل‌زاده در تاریخ 7 اسفند 98 به عنوان مدیرعامل منصوب شد، پس از تقریباً 3 ماه حضور در این باشگاه به بهانه ابتلا به کووید 19 و ناتوانی در رسیدگی به مسائل باشگاه از سمتش استعفا کرد و جایش را به احمد سعادتمند داد.

احمد سعادتمند
دوران مدیریتی سعادتمند در دیگر باشگاه‌های ورزشی از جمله بانک سرمایه فوق‌العاده بود و افتخارات زیادی را به این تیم هدیه داد اما مدیریت یک باشگاه پرطرفدار فوتبال با این همه مشکلات با مدیریت یک باشگاه والیبال تفاوت‌های بسیاری داشت. سعادتمند با وجود اینکه تلاش بسیاری در راه حل مسأله استراماچونی انجام داد اما با کودتای اسماعیل خلیل‌زاده در برنامه تلویزیونی فوتبال برتر و پخش کردن یک وویس از او مواجه شد؛ اتفاقی که سعادتمند را به لبه پرتگاه سقوط برد.

احمد مددی
بسیاری بر این باور بودند که با آمدن احمد مددی مدیرعامل سابق سایپا به صندلی مدیرعاملی باشگاه استقلال مشکلات این تیم تا حدودی برطرف می‌شود. اتفاقی که رخ نداد تا باشگاه روز به روز به ته گودال عمیقی که مدیران سابق ساخته بودند، نزدیک‌تر شود و هواداران هم علیه او شعار بدهند. مددی جایش را به مصطفی آجورلو داد.

مصطفی آجورلو
سابقه مطلوب آجورلو در مدیریت دیگر تیم‌های فوتبال ازجمله تراکتور و پاس هواداران استقلال را به بازگشت تیم محبوب‌شان به سطح اول فوتبال ایران امیدوار کرد. اتفاقی که رخ داد و آنها پس از سال‌ها با حضور فرهاد مجیدی به عنوان نفر اول کادر فنی و مصطفی آجورلو به عنوان نفر اول کادر اجرایی یک قهرمانی بی‌شکست را در لیگ برتر فوتبال ایران تجربه کردند. حواشی پیرامون آجورلو اما پس از افشای چند پرونده از سوی او بالا گرفت و در نهایت پس از یک و نیم فصل حضور به عنوان مدیرعامل در باشگاه استقلال از این تیم کنار گذاشته شد.

علی فتح‌الله‌زاده
چهارمین و شاید آخرین حضور فتح‌الله‌زاده در استقلال برای نابود کردن کارنامه خوبش در سه دوره قبلی رخ داد. هواداران که امید بسیاری به حل شدن پرونده استرا به دست فتح‌الله‌زاده داشتند. اتفاقی که او در رقم زدنش ناکام ماند و به جای آن ترجیح داد پول استراماچونی را هزینه چک‌های شخصی‌اش کند! فتح‌الله‌زاده در نهایت پس از 8 ماه حضور در باشگاه و تجربه جدل با حسین قربان‌زاده رئیس سازمان خصوصی‌سازی در تلویزیون شد و همچنین شعار هواداران علیه او کنار گذاشته شد.

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی