صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و چهل و هفت - ۱۹ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و چهل و هفت - ۱۹ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۱

وقتی همچنان بحث خرید و فروش امتیاز وجود دارد

چوب حراج

کارن کوشا
روزنامه نگار
حدود ۱۵، ۱۶ سال پیش بحث انتقال امتیاز تیم‌ها به استان‌های دیگر مطرح شد. در آن زمان، امتیاز پاس تهران به همدان، صبا باطری تهران به قم، راه‌آهن به شهر ری، پیکان به قزوین و سایپا به کرج انتقال داده شد که انتقادات زیادی به همراه داشت.
چراکه کارشناسان فوتبال معتقد بودند هر استانی که قرار است تیمی در لیگ برتر یا حتی لیگ‌های پایین‌تر داشته باشد باید خودش دست به کار شود و تیم تشکیل دهد و به مسابقات بفرستد.
دلایل دیگری هم وجود داشت که کاملاً منطقی به نظر می‌رسید.
اینکه مسئولان استان با تیمداری آشنایی پیدا کنند، شرایط لازم برای برگزاری مسابقات را مهیا کنند و البته قدر حضور در سطح بالای فوتبال ایران را بدانند.
با وجود این انتقادات، توجهی به انتقال تیم‌ها نشد و تیم‌های تهرانی یکی پس از دیگری به استان‌های دیگر فرستاده شد. صبا باطری قم خیلی زود منحل شد.
پاس با مشکلات مالی زیادی دست و پنجه نرم کرد و روز به روز بدتر از قبل شد تا اینکه به دسته‌های پایین‌تر رفت. راه‌آهن منحل شد. پیکان و سایپا هم به تهران برگشتند تا به گونه‌ای نجات پیدا کنند.
 حالا که مدت‌ها از این مسأله گذشته، باز هم بحث انتقال امتیاز تیم‌ها به وجود آمد. آن هم با وجود اینکه تجربه تلخ گذشته نشان می‌دهد انتقال تیم‌ها چاره‌ساز نیست. به هر حال، این روزها مشهد به‌دنبال خرید امتیاز یک تیم لیگ یکی است.  آن هم در حالی که آنها فصل گذشته تیم شهرخودرو را در لیگ یک داشتند اما به‌دلیل حمایت نشدن و اینکه نمی‌توانستند هزینه سفر بدهند، در چند بازی غیبت داشتند و از مسابقات کنار گذاشته شدند. اگر مشهد واقعاً توان مدیریت یک تیم لیگ یکی را داشت، چرا فصل گذشته چنین کاری نکرد و اگر ندارد چرا حالا به‌دنبال خرید امتیاز لیگ یکی است؟ با وجود این سؤالات، خبر می‌رسد مشهد در تلاش برای خرید امتیاز تیم لیگ یکی پارسه تهران است تا بتوانند در این رقابت‌ها خودی نشان دهند.
داریوش بهشتری مدیر کل ورزش و جوانان استان خراسان رضوی با تأیید این خبر می‌گوید: «به دنبال خرید امتیاز هستیم و با دو، سه تیم در این مورد مذاکره کرده‌ایم ولی هنوز به توافق نرسیده‌ایم. تا پایان هفته دیگر خبر قطعی اینکه در لیگ یک به میدان خواهیم رفت یا لیگ دو داده خواهد شد. خواسته خود ما این است که تیم نسل ابومسلم به لیگ یک صعود کند اما به‌دلیل زمان‌بر بودن این موضوع و فاصله گرفتن از هواداران، تصمیم گرفتیم در لیگ یک فعالیت کنیم.»
گفته می‌شود قیمت پارسه ۳/۵ میلیارد تومان گذاشته شده که فعلاً ۲ طرف در رابطه با قیمت به توافق نهایی نرسیدند. نکته جالب اینکه در حالی که پارسه تهران قصد فروش دارد، از آن طرف تیم دسته دومی آریو اسلامشهر در تلاش برای خرید امتیاز لیگ یکی استقلال ملاثانی است.
در واقع این ۲ تیم به‌دنبال معاوضه امتیاز هستند تا استقلال ملاثانی با این کار، مشکلات مالی‌اش را حل کند و البته آریو اسلامشهر با مبلغ نسبتاً کمتری راهی لیگ یک شود.
از آن طرف هم خبر می‌رسد خلیج فارس ماهشهر به‌دنبال فروش امتیاز لیگ یکی خود بود.
البته به نظر می‌رسد خلیج فارس با مطرح کردن این بحث، در تلاش برای امتیاز گرفتن از مسئولان شهر و استان است اما همین که مسأله فروش امتیاز را مطرح کرد، جالب نیست و ظاهراً فوتبال ایران هنوز قصد ندارد کاملاً حرفه‌ای شود.
به صورتی که همچنان بحث فروش امتیاز و جا به جایی آن وجود دارد. مسأله‌ای که قبلاً امتحانش را پس داده بود و کاملاً شکست خورده
نشان داد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی