دختران هندبال باز هم جهانی شدند

کسب سهمیه در حضور چشم بادامی‌ها

محسن آجرلو
روزنامه نگار
دختران هندبال ایران با کسب عنوان پنجمی رقابت‌های قهرمانی آسیا، یک بار دیگر موفق به کسب سهمیه جهانی شدند تا برای دومین بار پیاپی حضور در این رقابت‌ها را تجربه کنند.
تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در آخرین بازی خود در هفدهمین دوره مسابقات قهرمانی آسیا به مصاف تیم قدرتمند قزاقستان رفت و در پایان با ارائه یک نمایش درخشان توانست این تیم را با نتیجه 24-27 شکست دهد. بردی که تیم ایران را در رده پنجم این رقابت‌ها قرار داده و یک بار دیگر بلیت مسابقات جهانی را در اختیار دختران هندبال ایران قرار داد.
ملی‌پوشان ایران که با نمایش خوب خود در نیمه نخست 15 بر 12 از حریف پیش افتادند، در نیمه دوم کار دشوارتری پیش رو داشتند.
قزاق‌ها که نمی‌خواستند شانس حضور در مسابقات جهانی را از دست بدهند، به آب و آتش زدند و اختلاف گل را به عدد یک رساندند اما در ادامه باز هم بازی هماهنگ و کم‌نقص دختران ایران باعث غلبه آنها بر حریف شد.
بازی خوب هندبالیست‌های ایران در دفاع و حمله و بخصوص واکنش‌های خوب یارمحمد درون دروازه، در نهایت منجر به برتری 27 بر 24 ایران در پایان بازی شد.
تیم دختران جوان ایران در دوره قبلی رقابت‌های قهرمانی آسیا تنها باخت خود را برابر قزاقستان متحمل شده بود و حالا با گرفتن انتقام، سهمیه جهانی را هم از قزاق‌ها قاپید و مسافر مسابقات قهرمانی جهان شد.
پیش از این دختران هندبال ایران در مرحله گروهی مقابل چین‌تایپه و چین شکست خورده و برابر هند و ازبکستان پیروز شدند و در رده سوم گروه خود ایستادند. آنها در مرحله دوم مقابل هنگ‌کنگ و قزاقستان پیروز شدند و در رده پنجم قرار گرفتند.
 
صعود در حضور
چشم بادامی‌ها
هندبالیست‌های ایران در شرایطی راهی این مسابقات شدند که فدراسیون در هفته‌های منتهی به اعزام، در فکر لغو این اعزام به بهانه کمبود بودجه و کم بودن شانس صعود بود.
تیم قبلی جوانان ایران در دوره قبلی این رقابت‌ها که بدون حضور نمایندگان شرق آسیا و قدرت‌های غرب برگزار شد، توانست به مسابقه پایانی راه پیدا کرده و با کسب مدال نقره تاریخی، برای نخستین بار سهمیه حضور در قهرمانی جهان را کسب کند.
از طرف دیگر بخش اعظم این تیم، نوجوانان هندبال دوره گذشته هستند که به جمع 16 تیم برتر دنیا راه پیدا کردند و در مسابقات جهانی درخشیدند.
در این شرایط بود که فدراسیون به خاطر حضور چین، کره، ژاپن و حتی چین‌تایپه، نمی‌خواست این تیم را به مسابقات آسیایی اعزام کند. تیمی که حالا اگرچه در رده پنجم و پایین‌تر از این تیم‌های قدرتمند قرار گرفته اما به هر ترتیب جواز حضور در مسابقات جهانی را کسب کرده و شانس حضور در این رویداد مهم را
در اختیار دارد.
فدراسیون پیش از این و در خرداد ماه، اعزام تیم بزرگسالان به قهرمانی آسیا را به بهانه همین مسائل مالی و بهانه واهی پول لغو کرد. تیمی که قهرمان آسیا شده بود و شاید فدراسیون نمی‌خواست در حضور تیم‌های شرق آسیا، جایگاه حقیقی تیم بزرگسالان بانوان مشخص شود.
 چین و کره در فینال
پیش از رقابت ایران و قزاقستان، دو تیم ازبکستان و هنگ‌کنگ برای کسب رده هفتم با هم دیدار کردند که ازبکستان توانست با نتیجه 23-44 میزبان را شکست دهد تا جایگاه ششم این دوره از جام را کسب کند.
امروز و در آخرین روز این مسابقات نیز چین و کره جنوبی برای کسب عنوان قهرمانی با یکدیگر رقابت می‌کنند و ژاپن و چین‌تایپه در رده‌بندی دیدار خواهند کرد.
فاطمه مریخ، الناز یارمحمد توسکی، مائده عشاق، آرزو بهمئی، سعیده غضنفری، صبا زنگنه، نگین رحمانی، هانیه شاه‌ویسی، نسترن فراهانی، راحله اعتمادی‌پور، الهه نیکان، زهرا فتوتی، آسمان بدوی، هستی دخایی، آسنا شجاعی، زهرا افشاری و محدثه شبانی کوهبانانی ۱۷ بازیکن تیم ملی ایران در قهرمانی آسیا بودند که با هدایت غلامعلی اکبرآبادی موفق به کسب سهمیه جهانی شدند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی