صفحات
شماره هفت هزار و سیصد و چهل و پنج - ۱۷ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و چهل و پنج - ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۴

بررسی عملکرد مربیان خارجی در لیگ بیست و دوم

عجایب وارداتی

امیررضا همایون
خبرنگار

پنجره نقل و انتقالات تابستانی لیگ بیست و دوم فوتبال ایران فوق‌العاده آغاز شد، زیرا در آن مقطع نام‌های بزرگ سرمربیگری دنیای فوتبال به کشورمان آمدند که شاید انتقالشان به چندمین لیگ فوتبال قاره آسیا طی چند سال گذشته تنها یک رویا بود. رویایی که البته محقق شد. اگر بخواهیم مربیان خارجی که در فصل بیست و دوم لیگ برتر حضور داشتند را دسته‌بندی کنیم، به سه دسته می‌رسیم. دسته اول نام‌های بسیار قوی که نام ژوزه مورایس و پاکو خمس سرمربی پرتغالی سپاهان در آن می‌درخشند و پس از آن ریکاردو ساپینتو و قربان بردیف در دسته متوسط قرار می‌گیرند و در دسته آخر هم که نام مربیان ضعیف قرار می‌گیرد؛ نام مربیانی همچون ادسون تاوارس سرمربی برزیلی نفت آبادان که با برزیلی‌های ایران دوران موفقی را سپری نکرد و همچنین هکتور هرناندس سرمربی اسپانیایی که جانشین حمید مطهری در تیم فوتبال نساجی شد و پس از کسب نتایج عجیب و غریب با این تیم در هفته‌های پایانی لیگ برتر و مرحله نیمه‌نهایی جام حذفی مقابل استقلال از هدایت این تیم برکنار شد. در ادامه نگاهی به آمار مربیان فوق در لیگ بیست و دوم خواهیم انداخت.

ژوزه مورایس
بدون هیچ تردیدی ژوزه مورایس پرتغالی یکی از نام‌های بزرگی است که طی چند سال اخیر به‌عنوان سرمربی یک تیم باشگاهی به فوتبال کشورمان آمده. از همان ابتدا هم می‌توانستیم حدس بزنیم با توجه به سابقه کاری او و دستیاری ژوزه مورینیو در چند مقطع مختلف آینده درخشانی در انتظار طلایی‌پوشان اصفهانی است. اتفاقی که سپاهان در فصل گذشته آن را تا حدودی با مورایس تجربه کرد. بزرگترین حسرت مورایس و سپاهان در این فصل تساوی مقابل ملوان است. نتیجه‌ای که شاید اگر رخ نمی‌داد، الان نام سپاهان به جای پرسپولیس روی جام قهرمانی لیگ برتر حک شده بود. به هرحال مورایس با سپاهان در این فصل 32 مسابقه برگزار کرد و آمار 20 برد، 8 تساوی و 4 شکست را به جا گذاشت. آماری که برای یک مربی خارجی آن هم در اولین فصل حضورش فوق‌العاده به حساب می‌آید.

ریکاردو ساپینتو
ریکاردو ساپینتو با تیم استقلال سه نیمه متفاوت داشت. او در ابتدای فصل با آبی‌پوشان پایتخت به هیچ عنوان نتیجه مطلوبی کسب نکرد تا آغاز ناامید‌کننده روی نیمکت استقلال داشته باشد. روندی که البته با شروع نیم‌فصل دوم به طور کلی متفاوت شد و استقلال روزهای خوشی را با این عصیانگر پرتغالی تجربه کرد. روندی که البته پایدار نبود تا آبی‌پوشان را در حسرت کسب عنوان قهرمانی لیگ برتر و همچنین جام حذفی بگذارد. بنابراین ساپینتو با استقلال در فصل بیست و دوم سه تجربه عجیب را داشت. تجربه‌ای که با سقوط آغاز شد، با صعود ادامه یافت و با سقوط و ناکامی هم به پایان رسید. مرد خشمگین پرتغالی در اولین یا شاید آخرین فصل حضورش در فوتبال ایران استقلال را در 36 مسابقه همراهی کرد و در طول این مدت 23 پیروزی، 8 تساوی و 5 شکست را کسب کرد.

     ادسون تاوارس
نفت آبادان در لیگ گذشته شرایط عجیبی را تجربه کرد. آنها پس از اینکه با فیروز کریمی موفق نشدند از منطقه خطر نجات پیدا کنند، با برکناری او دست به انتخاب عجیبی زدند. مدیران باشگاه نفت ادسون تاوارس سرمربی برزیلی را جانشین کریمی روی نیمکت تیمشان کردند. انتخابی که البته هیچ کمکی به آنها نکرد و تنها شرایط برزیلی‌های ایران در جدول رده‌بندی را بدتر کرد. ادسون تاوارس پس از ثبت آمار ضعیف 1 پیروزی، 3 تساوی و 8 شکست در 12 مسابقه از هدایت نفت برکنار شد و جایش را به عبدالله ویسی داد. سرمربی که موفق شد با خلق یک معجزه برزیلی‌های ایران را در بالاترین سطح فوتبال ایران نگه دارد.

کارلوس هرناندس
کارلوس هرناندس سرمربی اسپانیایی که پس از قطع همکاری نساجی با حمید مطهری جانشین او شد، شاید عجیب‌ترین مربی باشد که در چند سال اخیر به فوتبال ایران آمده. او علاوه بر نتایج فوق‌العاده ضعیفی که با نساجی کسب کرد، سخنان عجیبی را هم به زبان آورد. به طور مثال او در یکی از مصاحبه‌هایش عنوان کرد فوتبال ایران و اسپانیا تفاوتی با یکدیگر ندارند! جمله‌‌ای که بیانش از سوی یک سرمربی اسپانیایی که در بالاترین سطح فوتبال جهان حضور داشته، عجیب و دور از انتطار است. همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، هرناندس نساجی را با یک ناکامی مطلق به مقصد کشورش ترک کرد. کارلوس در 6 مسابقه روی نیمکت نساجی نشست و در این مدت هیچ پیروزی با این تیم کسب نکرد تا دوران حضورش در فوتبال ایران زودتر از آنچه تصور می‌کرد، به پایان برسد.

قربان بردیف
باشگاه تراکتور در فصل گذشته لیگ برتر دو سرمربی خارجی داشت؛ اولین سرمربی این تیم از ترکمنستان آمد و قربان بردیف معروف که با تیم‌های باشگاهی کشورش عملکرد فوق‌العاده‌ای به نمایش گذاشت، نام داشت. عمر حضور او در تراکتور با وجود داشتن قرارداد بلند مدت خیلی کوتاه بود. بردیف تنها یک نیم‌فصل از قرارداد 5 ساله‌اش با تراکتور را روی نیمکت فنی این تیم حضور داشت و خیلی زود با اولین پیشنهاد از کشورش چمدانش را بست و رفت. عملکرد بردیف در تراکتور متوسط بود. سرمربی کهنه‌کار روسی‌تبار اما در این مدت آمار 11 مسابقه 4 باخت، 3 تساوی و 4 پیروزی را به ثبت رساند.

پاکو خمس
سرمربی اسپانیایی جهان فوتبال که آمدنش به تراکتور در میانه‌های فصل گذشته یک اتفاق عجیب برای جامعه فوتبال را رقم زد، موفق شد با تی‌تی‌های تبریز یک نتیجه فوق‌العاده در لیگ برتر کسب کند.
 به گونه‌ای که تراکتور پس از
آمدن پاکو خمس  متحول شد و او موفق شد در 20 مسابقه به همراه پرشورها آمار فوق‌العاده 11 پیروزی، 4 تساوی و 5 شکست را ثبت کند.
آماری که شاید در نگاه اول چنگی به دل نزد اما وقتی می‌شنویم این آمار تنها در یک نیم‌فصل ثبت شده به فوق‌العاده بودن آن پی می‌بریم.

 

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی