صفحات
شماره هفت هزار و سیصد و چهل و پنج - ۱۷ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و چهل و پنج - ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۴

یکی مثل استراماچونی نه کی‌روش

علی لطیفی
مهاجم اسبق استقلال
خیلی خوشحالم که نکونام به‌عنوان سرمربی استقلال معرفی شد چرا که در میان گزینه‌های مطرح شده بهترین انتخاب بود و چند مربی که به‌عنوان گزینه‌های هدایت استقلال مطرح شده بودند، در حد سرمربیگری استقلال نبودند. البته خیلی از آنها می‌دانستند روی نیمکت استقلال جایی ندارند. قاعدتاً وقتی سه یا چهار گزینه روی میز است، اگر گزینه اول انتخاب نشد باید به‌دنبال گزینه دوم رفت؛ اما در استقلال فقط یک گزینه داخلی اصلی وجود داشت که این گزینه هم نکونام بود و اگر با این مربی توافق نمی‌شد، گزینه دیگری نبود که در حد استقلال باشد.
شک نکنید استقلال اگر وضع مالی خوبی داشت هیچ وقت مدیران باشگاه به‌دنبال گزینه داخلی نمی‌رفتند؛ چون هواداران دوست دارند سرمربی خارجی برای تیم‌ محبوب‌شان انتخاب شود. به اعتقاد من به‌ شأن مربیانی که خودشان را به‌عنوان گزینه سرمربیگری استقلال مطرح کردند بی‌احترامی می‌شود؛ چون هواداران می‌دانند حد و اندازه آنها چقدر است.
بسیاری از کارشناسان و حتی هواداران می‌گفتند نکونام مثل کی‌روش است. چون شروع کار مربیگری نکونام با کی‌روش بوده است. البته کی‌روش مربی نتیجه‌گرایی است و خواه ناخواه او از مربی پرتغالی تأثیر گرفته اما سبک مربیگری که نکونام در فولاد داشت، نباید آن را در استقلال تکرار کند. به‌دلیل اینکه استقلال هواداران میلیونی دارد و باید در همه بازی‌ها به‌دنبال پیروزی باشد و نه تساوی. نکونام باید مثل استراماچونی کار کند؛ چون در زمان استراماچونی، استقلال فوتبال تهاجمی انجام می‌داد.
نکونام هم در کنار زمین همچون ساپینتو رفتار هیجانی دارد. من خودم آدم بسیار هیجانی بودم؛ شاید هیجانی‌تر از ساپینتو؛ اما همیشه وقتی تیم نیاز دارد شلوغ می‌کنم. نباید شلوغ‌کاری‌ها به ضرر تیم باشد؛ ولی ساپینتو بلد نبود و همیشه شلوغ می‌کرد و این به ضرر استقلال شد. نمونه مهم آن بازی با پرسپولیس بود که استقلال در دقیقه ۹۰ مساوی کرد. شلوغ‌کاری‌های بیش از حد باعث شد اخراج شود و روحیه تیم از بین برود و باعث باخت تیم شد.
معتقدم با منتفی شدن حضور مهدی هاشمی‌نسب در کادرفنی استقلال، این تیم چیزی را از دست نداده. هاشمی‌نسب هم‌تیمی من بوده؛ اما به نظر من از لحاظ فنی هیچ کمکی به نکونام نمی‌کرد. البته مهدی به‌دلیل محبوبیتی که دارد می‌توانست کمک‌حال استقلال شود. او به لحاظ عاطفی می‌توانست همانند نقشی که کریم باقری در پرسپولیس دارد را در استقلال ایفا کند.
استقلال باید یک دروازه‌بان خوب جذب کند. چه حسین حسینی برود و چه بماند استقلال نیازمند یک دروازه‌بان است. حسینی باید رقیب داشته باشد که ضعف‌های خود را رفع کند و دروازه‌بان اول تیم باشد. استقلال در خط میانی هم نیازمند بازیکن‌های جوان و خوشفکر است تا بتوانند مهاجمان را تغذیه کنند. استعفای ناگهانی نکونام در فولاد به شدت غیرحرفه‌ای بود. اگر یک مشاور در کنار نکونام بود هیچ وقت به این مربی اجازه نمی‌داد این کار را انجام دهد. اینجا استقلال است و هواداران میلیونی دارد. به نظر من نکونام دیگر چنین استعفایی نخواهد کرد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی