5 مرداد، قرعه‌کشی مقدماتی جام جهانی

کنفدراسیون فوتبال آسیا اعلام کرد که قرعه‌کشی مرحله اول و دوم مسابقات انتخابی جام جهانی 2026 و جام ملت‌های آسیا 2027 عربستان 5 مرداد برگزار می‌شود. جام جهانی برای اولین بار با حضور 48 تیم خواهد بود و با توجه به افزایش سهمیه آسیا به 1+8 تیم تغییراتی در فرمت مسابقات مقدماتی به وجود آمده است. ایران در رنکینگ جدید فیفا بعد از ژاپن در رتبه دوم است و 27 تیم برتر قاره از مرحله دوم مقدماتی وارد مسابقات می‌شوند. با اضافه شدن 9 تیم از مرحله اول مقدماتی، مرحله دوم بین نوامبر 2023 تا ژوئن 2024 در 9 گروه چهار تیمی به صورت رفت و برگشت برگزار خواهد شد. تیم‌های اول و دوم این 9 گروه به دور سوم و نهایی مقدماتی جام جهانی 2026 راه می‌یابند و همزمان جایگاه خود را در جام ملت‌های آسیا 2027 عربستان سعودی قطعی می‌کنند.
اگر اتفاق عجیبی رخ ندهد، مسابقات این مرحله برای تیم ملی آسان و بی‌دردسر خواهد بود و می‌تواند تدارک خوبی پیش از جام ملت‌های آسیا باشد. ایران به همراه ژاپن، استرالیا، کره جنوبی، عربستان،‌ قطر، عراق، امارات و عمان در سید اول هستند. سید دوم را تیم‌های ازبکستان، چین، اردن، بحرین، سوریه، ویتنام، فلسطین، قرقیزستان و هند می‌سازند و در نهایت لبنان، تاجیکستان، تایلند، کره شمالی، فیلیپین، مالزی، کویت، ترکمنستان و هنگ‌کنگ در سید سوم هستند. تیم‌های سید چهارم در پایان مرحله اول مقدماتی مشخص خواهند شد. سخت‌ترین حریف احتمالی تیم ملی ازبکستان خواهد بود که بهترین تیم سید دوم است و به تازگی در فینال تورنمنت کافا با یک گل مغلوب شاگردان قلعه‌نویی شد.
قرعه‌کشی دور سوم مسابقات مقدماتی جام جهانی 2026 در سال 2024 انجام می‌شود که در آن 18 تیم در سه گروه شش تیمی تقسیم می‌شوند. دو تیم برتر هر گروه مستقیماً به جام جهانی فوتبال 2026 راه پیدا می‌کنند. دو شرکت‌کننده مستقیم دیگر AFC در چهارمین دور مقدماتی جام جهانی مشخص خواهند شد و یک بار دیگر از طریق پلی‌آف بین‌قاره‌ای رقابت می‌کنند تا بتوانند سهمیه مستقیم را کسب کنند.

جستجو
آرشیو تاریخی