صفحات
شماره هفت هزار و سیصد و چهل و چهار - ۱۵ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و چهل و چهار - ۱۵ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۴

تابستان شلوغ گلرها

دستکش ها نقش اول نقل و انتقالات

امیررضا همایون
خبرنگار
پنجره تابستانی نقل و انتقالات فوتبال ایران متعلق به دروازه‌بان‌ها شده و گلرها بازار را در دست گرفتند. دروازه‌بان تیم‌های مختلف حکم نقش اول نقل و انتقالات را دارند. به گونه‌ای که بسیاری از جابجایی بازیکنان مربوط به دروازه‌بان‌ها است. نکته جالب اینکه هیچ کدام از دروازه‌بان‌هایی که تا به امروز تیم خودشان را عوض کرده‌اند، به اندازه شایعات مربوط به پیوستن علیرضا بیرانوند به استقلال و فسخ قرارداد او با پرسپولیس سر و صدا نکرده است. اتفاقی که البته طبیعی است. چه آنکه در فوتبال ایران از دیرباز تاکنون یاغی شدن و پیوستن به تیم رقیب به خصوص بین دو تیم پایتخت‌نشین از سوی هواداران گناه نابخشودنی محسوب می‌شود. اگرچه بیرو هنوز چنین خبطی را مرتکب نشده! به همین خاطر نگاهی به عملکرد دروازه‌بان‌هایی که تیم خود را در تابستان تغییر داده‌اند، خواهیم انداخت.

حسین پورحمیدی
دروازه‌بان فصل قبل آلومینیوم که با این تیم عملکرد فوق‌العاده‌ای داشت و موفق شد با این تیم در 20 مسابقه آمار 17 کلین‌شیت را به جا بگذارد. آمار فوق‌العاده‌ای که باعث شد او برای اولین بار به تیم ملی فوتبال کشورمان دعوت شود و پس از اتمام فصل هم از آلومینیوم به تراکتور برود تا برای تی‌تی‌ها جانشین محمدرضا اخباری شود.

محمدرضا اخباری
محمدرضا اخباری سنگربان جوان و خوش‌آتیه باشگاه تراکتور با اتمام قراردادش در پنجره تابستانی به تیم فوتبال گل‌گهر پیوست. اخباری در فصل بیست و دوم لیگ برتر فوتبال ایران برای تراکتور در 22 مسابقه به میدان رفت و موفق شد 9 بار دروازه‌اش را بسته نگه ندارد. او البته در این تعداد بازی 20 بار هم دروازه‌اش را باز شده دید. آماری که به هیچ عنوان برای یک دروازه‌بان مطلوب نیست.

سیدحسین حسینی
سیدحسین حسینی دروازه‌بان استقلال که در فصل بیست و یکم لیگ برتر یکی از ارکان اصلی رقم خوردن قهرمانی بدون شکست این تیم با فرهاد مجیدی در لیگ برتر بود، موفق نشد عملکرد مطلوبش را در فصل بیست و دوم هم با این تیم ادامه بدهد تا یکی از بدترین فصولش در جمع آبی‌پوشان پایتخت را داشته باشد. حسینی در این فصل با پیراهن استقلال 25 بار به میدان رفت و موفق شد در 12 بازی کلین‌شیت کند، آماری که برای هر دروازه‌بانی یک رکورد رویایی به حساب می‌آید اما این آمار از سوی هواداران استقلال با توجه به عملکرد فصل بیست و یکم او غیر قابل قبول به حساب می‌آمد. آنچه سبب شد تا بسیاری از هواداران استقلال حسینی را عامل ناکامی تیمشان در فصل گذشته معرفی کنند و او تلویحاً از استقلال خداحافظی کند.

محسن فروزان
محسن فروزان در این فصل با پیراهن گل‌گهر در لیگ برتر حضور داشت و برای این تیم 15 بار به میدان رفت و آمار 6 کلین‌شیت را به جا گذاشت. آماری که باعث شد گل‌گهری‌ها با او قطع همکاری کنند. نکته جالب درباره فروزان اینکه او با این آمار نومیدکننده خودش را به استقلال پیشنهاد داده تا دوباره به این تیم بازگردد و جانشین حسینی شود، در حالی که آبی‌ها روی بیرو تمرکز کرده‌اند و حتی در صورت عدم موفقیت در جذب بیرو به دنبال دروازه‌بان خارجی هستند.

علیرضا بیرانوند
علیرضا بیرانوند فصل فوق‌العاده‌ای را با پرسپولیس سپری کرد. فصلی که برای او با کسب هر سه جام داخلی فوتبال ایران به پایان رسید. بیرو موفق شد در 29 مسابقه آمار 18 کلین‌شیت را از خودش ارائه بدهد. آنچه باعث شد او به دستکش طلای فوتبال ایران برسد. با وجود این فصل رؤیایی و باشکوه اما با آغاز فصل نقل و انتقالات ناگهان همه چیز بهم ریخت تا طعم شیرین این فصل رؤیایی به کام هواداران پرسپولیس زهر شود. بیرو پس از عدم دریافت مطالباتش از باشگاه پرسپولیس به آنها دو بار نوتیس داد و پس از آن هم قراردادش را با این تیم فسخ کرد. تا به اینجای ماجرا همه چیز طبیعی است اما پس از اینکه پیشنهاد نجومی و 95 میلیارد تومانی استقلال به این دروازه‌بان برای دو فصل رسید، کار برای او گره خورد و بیرانوند تبدیل به نفر اول نقل و انتقالات تابستانی فوتبال ایران در سال 1402 شد. اتفاقاتی که همه را دچار مشکل کرد. از باشگاه پرسپولیس گرفته تا خود بیرو که پس از انتشار خبر مذاکره‌اش با استقلال مورد غضب هواداران ارتش سرخ قرار گرفته.

علیرضا حقیقی
علیرضا حقیقی سنگربان سابق تیم ملی فوتبال و پرسپولیس که در فصل بیست و دوم با پیراهن نساجی در لیگ برتر حضور داشت پس از عملکرد نامطلوبی که با این تیم داشت از جمع آنها جدا شد. حقیقی در این فصل با پیراهن نساجی 20 بازی به میدان رفت و آمار ضعیف 7 کلین‌شیت را از خودش به ثبت رساند تا خیلی زود از جمع نساجی جدا شود. رحمتی سرمربی جدید نساجی، حقیقی را به عنوان نخستین نفر در لیست فروش قرار داد تا او نخستین جدا شده نساجی در تابستان باشد. از تیم هوادار به عنوان مقصد احتمالی این بازیکن نام برده می‌شود.

 

 

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی