مدیریت بر اساس کامنت‌ها و ماجراهای عجیب بیرانوند

وقتی فضای مجازی حکم می‌دهد

ایمان گودرزی
روزنامه نگار

بیرانوند با استقلال به توافق شفاهی رسید! این خبری است که چند روز گذشته تیتر تمام رسانه‌های ورزشی را به خود اختصاص داده است. خبر فسخ و مذاکره بیرانوند با استقلال شوک بزرگی به هواداران و حتی باشگاه پرسپولیس و شخص آقای رضا درویش وارد کرد و باعث شد مدیرعامل باشگاه با حال بسیار بد پشت ماشین با انداختن کت روی صورت باشگاه را ترک کند.
فسخ یکطرفه قرارداد و مذاکره با استقلال بدون شک دو حالت بیشتر نخواهد داشت،‌ یا بازارگرمی برای بالاتر بردن قرارداد و یا اضافه شدن یک یاغی جدید به فوتبال ایران!
شماره یک تیم ملی که قبلاً نیز ارادت خود را به استقلال ثابت کرده، اگر پیراهن آبی را انتخاب کند می‌تواند اسم خود را بالای اسم مهدی هاشمی‌نسب به عنوان بزرگترین و گرانقیمت‌ترین یاغی فوتبال ایران ثبت کند. تاریخ هم همیشه نشان داده هیچ کار از بیرو بعید نیست!
اما اگر انتخاب بیرانوند که به تازگی عمل جراحی روی فک خود داشته ماندن در پرسپولیس باشد گلر محبوب یحیی نیاز به یک سناریوی قوی برای جا کردن دوباره خودش در دل هواداران پرسپولیس خواهد داشت، که این هم از بیرو بعید نیست!
در ماجرای انتقال‌های بزرگ همیشه باشگاه و بازیکن به دنبال کسب حداکثر منفعت از مذاکرات و قراردادها هستند. از طرفی ایجنت‌ها که به اصطلاح مغز متفکر مذاکرات به حساب می‌آیند تمام تلاش خود را می‌کنند که کمیسیون خود را با ترفندهای مختلف تا جای ممکن بالا بیاورند. در این میان افرادی نگران و آشفته پشت درهای باشگاه‌های مبدأ و مقصد قرار دارند که به آنها هواداران تیم گفته می‌شود و ادعای بازیکنان و باشگاه‌ها این است که بدون آنها هیچ چیز نیستند!
شاید تا حدود 10 یا حتی 5 سال پیش هواداران حق نداشتند چیزی بیشتر از هوادار باشند اما حالا داستان فرق کرده است. روزهایی که هواداران فقط با خواندن روزنامه‌ها و اخبار از نهایی شدن اخبار مطلع می‌شدند تمام شده و امروزه با پیشرفت فضای مجازی آنها نقشی فراتر از یک شعار دهنده پشت درهای باشگاه و وزارت ورزش دارند و آنها یک مذاکره کننده غیابی سر میز مذاکرات به حساب می‌آیند.
 
فضای مجازی حکم می‌دهد
زمانی که خبر فسخ قرارداد بیرانوند منتشر شد مثل یک بمب در فضای مجازی سر و صدا به پا کرد. همه پیج‌ها و کانال‌ها به پوشش و تحلیل این خبر پرداختند. هواداران دو تیم استقلال و پرسپولیس هم طبق معمول زیر پست‌های باشگاه و بازیکن شروع به اظهارنظر و هنرنمایی کردند.
 دروازه‌بان محبوب دو هفته پیش پرسپولیس حالا با این خبر به فردی منفور و پول‌پرست تبدیل شد و از سوی دیگر هواداران استقلال که همین چند وقت پیش با سنگ و ناسزا از بیرو پذیرایی می‌کردند همه کدورت‌ها و خاطرات سر بریدن‌ها را کنار گذاشتند و به استقبال شایعات رفتند. تنها کاری که از بازیکن در این شرایط برمی‌آید این است که تا مشخص شدن تکلیفش کامنت‌های پیجش را ببندد اما همه می‌دانیم در صورت بستن کامنت‌ها در دایرکت او چه خبر خواهد بود!
از زمانی که این داستان شروع شده است بارها اخباری به گوش رسیده که بیرانوند از حضور در استقلال منصرف شده و می‌خواهد با پرسپولیس تمدید کند و خیلی از رسانه‌ها معتقدند که فشار هواداران در فضای مجازی باعث چنین تصمیمی شده است.
به هر حال علیرضا هر تصمیمی بگیرد هیچ‌کس نمی‌تواند تأثیر فضای مجازی را در انتخاب این روزهای بازیکنان و سرمربیان انکار کند.
باشگاه استقلال یک نمونه بسیار خوب برای ثبات این قضیه است. زمانی که اسم افرادی مانند محمد ربیعی و ساکت الهامی دور باشگاه بود هواداران آبی‌ها حسابی از خجالت گزینه‌های مطرح شده درآمدند و با فشاری که روی مدیران باشگاه گذاشتند اجازه ورود آنها را به رختکن استقلال ندادند و در آخر جواد نکونام و همان فرد مد نظر هواداران هدایت تیم را بر عهده گرفت.
حالا هر مدیر، مربی و بازیکنی به خوبی می‌داند برای ثبات و ماندن در فوتبال ایران، علاوه بر استعداد و قدرت باید فضای مجازی را نیز در اختیار داشته باشد.

جستجو
آرشیو تاریخی