صفحات
شماره هفت هزار و سیصد و چهل و دو - ۱۳ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و چهل و دو - ۱۳ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۸

پرداختی‌های بارسلونا فاش شد

440.000.000 یورو دستمزد!

ایمان گودرزی
روزنامه‌نگار
سران بارسلونا همچنان به دنبال پرداخت دستمزدهای هنگفت باقیمانده از زمان بارتومئو هستند. مدیر عامل سابق بلوگرانا با تمدید‌ها و خریدهای عجیب و غریبی که داشت بارسلونا را به دردسر بزرگی انداخت. برخی دستمزدهای بالای آن زمان باعث شده باشگاه بارسا به خاطر فیرپلی مالی نتواند بازیکن بزرگی به خدمت بگیرد و همین مسأله باعث شده تا از تیم‌های بزرگ اروپا عقب بماند. اما مشکل فقط دستمزدها نیست و عوامل دیگری نیز در این باشگاه وجود دارد که مانع رقابت آبی اناری‌ها با تیم‌های بزرگ اروپایی می‌شود. طبق گزارش مارکا در دو سال اخیر بارسایی‌ها موفق شدند به طور قابل توجهی دستمزدها را کاهش دهند. متئو آلمانی شخص اصلی باشگاه برای پایین آوردن این پارامترها بود،  این کار آسان نبود اما آلمانی با کمک جوردی کرایف و ژاوی در زمینه ورزشی و ادوارد رومئو و لاپورتا در بعد مالی به آن دست یافت.

 ترکیب اصل و بازیکنان قرضی
با بررسی مدارک متوجه می‌شویم مبلغی که باشگاه برای دستمزد تیم اصلی پرداخت می‌کند بالغ بر 386 میلیون یورو است. به این مبلغ،  باید دستمزد جدا‌شدگان قرضی را نیز اضافه کرد. دستمزد پرداختی به بازیکنان قرضی تیم مانند اومتیتی،  لنگله،  دست،  نیکو،  کولادو و گوستاوو مایا به 54 میلیون می‌رسد. درست است که اولی به تازگی قراردادش را فسخ کرده و از 20 میلیونی که به دست آورده مقداری پول بخشیده است اما با حساب دستمزد بازیکنان اصلی و قرضی مجموع پرداختی‌های بارسلونا به عدد 440 میلیون یورو می‌رسد. این رقم شاید در مقایسه با دستمزد دیگر تیم‌ها رقم چندان زیادی نباشد،  اما فقط بحث دستمزد‌ها برای رعایت کردن فیرپلی مالی برای باشگاه مطرح نیست،  دو عامل دیگر در این قضیه تاثیر‌گذار هستند.
 
تیم‌های دیگر باشگاه
یکی دیگر از بخش‌هایی که بارسلونا باید هر فصل برای آن هزینه کند، دستمزد دیگر تیم‌های زیر مجموعه این باشگاه است. پیش بینی می‌شود که پرداختی بارسلونا در سایر بخش‌ها برای فصل 24/23 به عدد 91 میلیون یورو برسد و این پول برای دستمزد بازیکنان اصلی هزینه خواهد شد و دقیقاً به اندازه‌ا‌ی حفظ فیرپلی مالی این باشگاه است. این دستمزدهای مشکل‌ساز حدود 20 درصد از پرداختی‌های سالیانه باشگاه را تشکیل می‌دهد  که این موضوع یک نقطه ضعف رقابتی برای این تیم به حساب می‌آید. زیرا تعداد کمی از باشگاه‌ها دارای تیم‌های مختلف مانند بارسلونا هستند. همین مسأله باعث شده که در بحث فیرپلی مالی دستمزد بخش‌های دیگر نیز محاسبه گردد و اگر آن پول در فیرپلی مالی حساب نمی‌شد،  مطمئناً آنها می‌توانستند زوبیمندی را به خدمت بگیرند و یا حتی مسی را به تیم برگردانند.

ZOOM

ارتباط با درآمد
عامل دیگر برای حفظ فیرپلی ملی میزان درآمد باشگاه است. انتظار می‌رود که دستمزدهای فصل 24/23، 68 درصد از درآمد این باشگاه را تشکیل دهد. این درصد غیرمنطقی نیست،  بخصوص اگر در نظر بگیریم که دو سال پیش که این بخشنامه تصویب شد،  دستمزدها با احتساب درآمد به 123 درصد می‌رسید! درآمد بارسلونا در آن زمان 776 میلیون یورو بود و حتی سال‌های قبلش این عدد به 1000 میلیون هم رسیده بود. اما بعد از همه‌گیری کرونا باشگاه با مشکل جدی اقتصادی روبه‌رو شد.
این فصل بارسلونا با توجه به کاهش دستمزدها و جدایی چند بازیکن و همچنین فعال کردن چندین اهرم اقتصادی کار سختی برای حفظ فیرپلی مالی خود نخواهد داشت اما از طرفی اجازه جذب بازیکنان گرانقیمت را نیز ندارد.

جستجو
آرشیو تاریخی