کار حسین عبدی و تیمش ارزشمند است اما...

بزیک: هر موفقیتی در فوتبال پایه ایران اتفاقی است

تیم ملی نوجوانان ایران با هدایت حسین عبدی موفق شد جواز حضور در جام جهانی اندونزی را به دست بیاورد تا بعد از شش سال دوباره فوتبالیست‌های زیر 17 سال کشور شانس بازی در بزرگترین آوردگاه جهانی را داشته باشند. با این حال نوع بازی تیم نوجوانان در رقابت‌های انتخابی در تایلند و بویژه برد در ضربات پنالتی مقابل یمن و شکست سنگین 3-صفر در مرحله نیمه‌نهایی باعث شد حسین عبدی و کادرش مورد انتقاد قرار بگیرند.
ادموند بزیک ستاره سابق فوتبال ایران که تجربه سال‌ها مربیگری در رده‌های پایه را نیز در کارنامه خود دارد نظر خود را در مورد عملکرد این تیم بیان کرد.
بزیک ابتدا در مورد حسین عبدی سرمربی تیم ملی نوجوانان حرف زد: «سال‌هاست حسین عبدی را می‌شناسم و می‌دانم که برای کار خود وقت می‌گذارد و زحمت می‌کشد و مربی بادانشی است. من چندین جلسه از تمرینات تیم نوجوانان را قبل از اعزام به تایلند از نزدیک دیدم و شاهد تلاشی بودم که از سوی کادر فنی و بازیکنان انجام می‌شد.»
گلزن سابق آرارات، سپاهان و پرسپولیس سپس به انتقادهایی که از تیم نوجوانان می‌شود اشاره کرد: «من یک عقیده کلی در مورد فوتبال رده‌های پایه ایران دارم؛ ‌اینکه هر موفقیتی که توسط تیم‌های جوانان یا نوجوانان یا حتی امید ما رقم می‌خورد همیشه اتفاقی است. یعنی هیچ سیستم مشخص و مدونی برای این موفقیت‌ها وجود ندارد و هر موفقیتی ناشی از تلاش همان گروه یا خوش‌شانسی‌هایی است که نصیب ما می‌شود. برای مثال تیمی که در سال 2017 با آقای چمنیان به جام جهانی صعود کرد را در نظر بگیرید. آن تیم هم صعود خوبی داشت و هم در جام جهانی خوب کار کرد اما در نهایت آن تیم و سرمربی آن، بعد از جام جهانی رها شدند و هیچ خروجی مشخصی نداشتند. حالا بعد از چند سال دوباره شاهد موفقیت تیم هستیم که در اثر تلاش و زحمات حسین عبدی و شاگردانش رقم خورده است و نباید آن را زیر سؤال ببریم.»
بزیک به لزوم حمایت از تیم زیر 17 سال ایران تا شروع جام جهانی تأکید کرد: «در فرصتی که تا شروع جام جهانی مانده باید امکانات و اردوهای تدارکاتی لازم برای این تیم فراهم شود تا بتوانیم عملکرد خوبی را در اندونزی به نمایش بگذاریم.»
کارشناس فوتبال ایران سپس ادامه داد: «من بیش از 15 سال در فوتبال پایه کار کرده‌ام و با مشکلات فراوانی که در این حوزه وجود دارد کاملاً آشنا هستم. به نظرم هیچ عزمی هم برای حل این معضلات وجود ندارد. به همین دلیل است که می‌دانم جمع کردن بازیکنان مستعد در قالب تیم ملی و نتیجه گرفتن در آسیا آن هم در حضور تیم‌هایی مثل ژاپن، کره جنوبی و قطر تا چه حد سخت است. به همین خاطر است که معتقدم کار حسین عبدی ارزشمند است، جدا از اینکه می‌دانم او مربی بسیار بادانش و سختکوشی است. با شرایطی که فوتبال پایه در کشور ما و در سطح باشگاهی دارد باید گفت برنده شدن ما مقابل تیمی مثل ژاپن در نیمه‌نهایی می‌توانست به معنای خیانت به فوتبال باشد چون منطق فوتبال و ارزش کار اصولی و علمی بلندمدت به این شکل زیر سؤال می‌رفت.»
 بزیک سپس پیشنهاد خود برای پیشرفت فوتبال ملی در رده پایه را نیز ارائه کرد: «به نظر من باید بودجه لازم فراهم شود تا ما به طور همزمان دست‌کم دو تیم کامل در رده نوجوانان داشته باشیم چون بازیکنان بااستعداد فراوانی در این رده در کشور ما وجود دارند. برنامه‌ریزی بلندمدت و فرصت دادن به مربیان برای کار با بازیکنان و رها نکردن بازیکنان بعد از پایان رقابتها، نیز باید در دستور کار فدراسیون باشد.»

 

جستجو
آرشیو تاریخی