صفحات
شماره هفت هزار و سیصد و چهل و یک - ۱۲ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و چهل و یک - ۱۲ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۸

آغاز گرند اسلم تنیس ویمبلدون 2023

نبــــــــــــرد بزرگـــــان در لندن

امیررضا همایون
خبرنگار

سومین گرند اسلم فصل 2023 تنیس جهان موسوم به ویمبلدون از امروز به میزبانی شهر ویمبلدون در حومه لندن آغاز می‌شود و تا دو هفته با حضور برترین ستارگان مرد و زن تنیس جهان ادامه خواهد داشت. رقابت‌های امسال به چند دلیل از جذابیت‌های زیادی برای علاقه‌مندان به دنیای راکت برخوردار است که آنها را بررسی خواهیم کرد.
 
بدون سرنا و ملکه!
اولین و مهم‌ترین غایب گرند اسلم ویمبلدون 2023 ملکه الیزابت، ملکه سابق انگلیس است که سال گذشته به علت کهولت سن درگذشت. او همواره یکی از تماشاگران ثابت ویمبلدون بود و تقریباً هیچ مسابقه مهمی در این تورنمنت را از دست نداد. به همین خاطر باید منتظر برگزاری مراسم یادبود از سوی تیم برگزاری رقابت‌های ویمبلدون برای ملکه سابق بریتانیا در حاشیه مسابقات امسال باشیم. دومین غایب بزرگ امسال ویمبلدون سرنا ویلیامز امریکایی است که سال گذشته پس از به اتمام رسیدن گرند اسلم امریکا از دنیای قهرمانی تنیس خداحافظی کرد و باید دید در اولین دوره پسا ویلیامز کدام یک از ستارگان جدید تنیس زنان جهان موفق به کسب عنوان قهرمانی رقابت‌های ویمبلدون می‌شوند.
 
فرصت برابری با فدرر
راجر فدرر افسانه‌ای و استاد سوئیسی تنیس جهان که در حاشیه رقابت‌های لیورکاپ 2023 به علت مصدومیت‌های متوالی از دنیای قهرمانی خداحافظی کرد در دوران حرفه‌ای خودش موفق شد در ویمبلدون هشت عنوان قهرمانی به‌دست آورد. رکورد فوق‌العاده‌ای که حالا از سوی نواک جوکوویچ صربستانی تهدید می‌شود. اگر صربیناتور در ویمبلدون امسال موفق شود از عنوان قهرمانی‌اش دفاع کند، تعداد جام‌های قهرمانی دوران حرفه‌اش در ویمبلدون را به عدد هشت می‌رساند و از این حیث با راجر فدرر افسانه‌ای برابر می‌شود. اتفاقی که البته رقم زدن آن در حضور کارلوس آلکاراز، یانیک سینر و سایر مدعیان کسب عنوان نخست ویمبلدون 2023 در بخش مردان کار آسانی نیست.
 
 
جوکو یا آلکاراز؟
فارغ از تمام مدعیان کسب عنوان قهرمانی که در بخش مردان ویمبلدون حضور دارند، دو نام برای رسیدن به جام بیشتر از دیگران خودنمایی می‌کند: کارلوس آلکاراز ستاره جدید تنیس اسپانیا و نواک جوکوویچ پرافتخارترین تنیسور تاریخ.
باید گفت رقابت بین این دو برای رسیدن به جام قهرمانی ویمبلدون و تثبیت جایگاه خودشان در رده‌بندی برترین تنیس‌بازان مرد جهان مانند رقابت فدرر و نادال در بازی نهایی ویمبلدون 2008 است. آیا نواک به بیست و چهارمین گرنداسلم در دوران حرفه‌ای خود می‌رسد یا کارلوس آلکاراز پس از قهرمانی در مسابقات آزاد امریکا 2022 دومین گرند اسلم دوران حرفه‌ای خود را در لندن فتح می‌کند؟
 
سیتسیپاس-تیم؛ جدال جذاب دور اول
مراسم قرعه‌کشی ویمبلدون 2023 جمعه برگزار شد و بر این اساس تنیسورهای حاضر در سومین گرند اسلم فصل مسیر خودشان تا بازی نهایی را شناختند. یکی از جدال‌های جذاب دور اول بخش مردان به رقابت استفانو سیتسیپاس یونانی و دومنیک تیم اتریشی (که در این فصل عملکرد ضعیفی را از خودش به نمایش گذاشته است) باز می‌گردد. باتوجه به عملکرد دومنیک در این فصل، شانس سیتسیپاس برای پیروزی در این بازی و صعود به دور دوم گرند اسلم لندن بیشتر است اما تیم در این سال‌ها همواره  ثابت کرده است که در بدترین شرایط بهترین نتیجه ممکن را کسب می‌کند.

قرعه خوب ایگا
در دور اول بخش زنان هم یک جدال جذاب در انتظار دوستداران دنیای راکت است: نبرد بین ایگا اشویانتک لهستانی و کوکو گاف امریکایی. آخرین جدال این دو تنیسور جوان به مرحله یک‌چهارم نهایی رولان گاروس 2023 که چند هفته پیش در پایتخت فرانسه برگزار شد،
باز می‌گردد. مسابقه‌ای که با برتری مطلق تنیسور لهستانی و صعود او به مرحله نیمه نهایی مسابقات همراه بود.

 

جستجو
آرشیو تاریخی