صفحات
شماره هفت هزار و سیصد و چهل و یک - ۱۲ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و چهل و یک - ۱۲ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۸

قوانین جدید فوتبال از راه رسید

مراقب خوشحالی‌های خود باشید!

ایمان گودرزی
روزنامه‌نگار

فصل جدید فوتبال نزدیک است و به همراه آن قوانین جدیدی برای بهبود و شفاف‌سازی برخی از صحنه‌هایی که در گذشته باعث بحث و جدل شده‌اند، وضع شده است.
IFAB از قوانین جدیدی که از اول جولای لازم الاجرا می‌شود، رونمایی کرده است. به طور کل، هشت تغییر اصلی وجود دارد که آنها را با هم بررسی
می‌کنیم؛
 
 هجوم آرژانتینی
اتفاقاتی که در فینال جام جهانی رخ داد واکنش سریع IFAB را برانگیخت. پیش از این، حضور هر بازیکن یا کادر یک تیم در زمین بازی کاملاً غیرقانونی بود. در واقع، آرژانتین با جشن گرفتن یک گل در خطوط مشخص، این قانون را زیر پا گذاشت، اما داور با توجه به حساسیت بالای بازی آن گل را باطل نکرد.
حال این قانون تغییر می‌کند و می‌گوید که تنها در صورتی گل باطل می‌شود که شخصی که وارد زمین بازی می‌شود تداخل یا تأثیری روی گل به ثمر رسیده داشته باشد. این قانون داور را ملزم به گرفتن خطا در هنگام ورود فردی که تأثیری روی بازی نداشته باشد نمی‌کند.

 

اگر پس از به ثمر رساندن گل و قبل از شروع مجدد بازی، داور متوجه شود که در زمان به ثمر رسیدن گل، فرد غیرمجاز در زمین بازی حضور داشته و آن شخص در بازی دخالت کرده است:
 در صورتی که فرد غیر مجاز (بازیکن تعویضی، بازیکن اخراج شده یا اعضای کادر فنی) از تیمی باشد که گل را به ثمر رسانده، گل باطل می‌شود و یک ضربه آزاد مستقیم از جایی که فرد غیر مجاز وارد شده برای حریف گرفته خواهد شد.
 در صورتی که فرد غیر مجاز (بازیکن تعویضی، بازیکن اخراج شده یا اعضای کادر فنی) از تیمی باشد که گل خورده است، داور باید گل را سالم اعلام کند.

دو چشم دیگر
IFAB می‌خواهد کیفیــــــــــــــــت داوری مسابقات را افزایش دهد و برای این منظور تصمیم گرفته است اهمیت کمک داور را افزایش دهد.
پیش از این، برای یک مسابقه فقط داور اصلی، کمک داوران و داور چهارم و کمک داوران اضافی می‌توانستند نظر بدهند، در حالی که کمک داور ذخیره از اظهار نظر و کمک به هم تیمی‌های خود منع شده بود.
از این پس کمک داور ذخیره نیز می‌تواند اطلاعاتی را در اختیار بقیه داوران قرار دهد.
 
وظیفه کمک داور ذخیره این است که در صورت نیاز جایگزین کمک داورها یا داور چهارم شود اما از حالا او می‌تواند مانند تمام کادر داوری در کنار زمین حضور داشته
باشد.
 
جشن‌های‌تان را کوتاه کنید
در جام جهانی قطر شاهد بودیم که وقت‌های اضافی بیشتر از حد معمول گرفته می‌شد. این دقیقاً کاری بود که IFAB مصمم است برای جلوگیری از اتلاف وقت به یک قانون جدید تبدیل کند. این اتفاق به این دلیل بود که داور جشن‌های بعد گل تیم‌ها را محاسبه می‌کرد و آن را به وقت‌های اضافی پایان هر نیمه اضافه می‌کرد.
 
از این به بعد شادی پس از گل به‌عنوان بخشی از بازی در نظر گرفته می‌شود و زمان جشن به وقت‌های تلف شده پایان بازی اضافه خواهد شد.
 
 توبیخ
در ضربات پنالتی به اخطارها و توبیخ‌هایی که اعضای کادر مربیگری و بازیکنان در طول بازی دریافت کرده‌اند، توجهی نمی‌شود.

در ضربات پنالتی که پس از پایان مسابقه انجام می‌شود، اخطارها و توبیخ‌هایی که در جریان مسابقه به بازیکنان و اعضای کادر فنی اعمال شده است در ضربات پنالتی لحاظ نخواهد شد.
 
گل امباپه به اسپانیا  تکرار نخواهد شد
 گل پرهیاهوی کیلیان امباپه، مهاجم تیم ملی فرانسه، در فینال لیگ ملت‌های اروپا باعث شده که تصمیم‌هایی جدی درباره قانون آفساید گرفته شود.
پس از به ثمر رسیدن گل امباپه، بازیکنان اسپانیا به‌شدت به داور اعتراض کردند اما گل در نهایت قبول شد.
همین موضوع جنجال بسیاری را به همراه داشت.
بسیاری از بازیکنان لاروخا پس از بازی در مصاحبه‌های خود به نحوه به ثمر رسیدن گل ایراد گرفتند و حتی برخی از هواداران تیم ملی فرانسه نیز این گل را آفساید می‌دانستند.
اما در حقیقت و با توجه به قوانین داوری فوتبال در زمینه آفساید، با وجود این که امباپه در زمان ارسال پاس گل در موقعیت آفساید قرار داشت اما چون اریک گارسیا به منظور دفع توپ به‌صورت عمدی روی آن اثر گذاشته بود، عملاً این مهاجم پاری سن ژرمن را از خطای آفساید خارج کرده و به او اجازه گلزنی را داده بود.
حالا طبق قوانین جدید برای اینکه در چنین صحنه‌هایی آفساید گرفته شود، مدافع باید کنترل کامل توپ و بدن خود را داشته باشد.
 
زمانی آفساید بازیکن گرفته نخواهد شد که حریف مالکیت توپ را داشته باشد و حرکاتی ارادی از خود نشان دهد.
برای این قانون کدام حرکات ارادی تلقی می‌شود؛
 پاس به هم تیمی
 توپ از دور می‌آید و بازیکن آن را به وضوح می‌بیند.
 با سرعت بالا حرکت نمی‌کند.
 مسیر توپ قابل پیش‌بینی باشد
 بازیکن زمان دارد تا حرکات بدن خود را هماهنگ کند، یعنی عملی مانند پرش، کشیده شدن یا حرکت غریزی را انجام نمی‌دهد که با توپ تماس کوتاهی برقرار کند.
 توپ‌های زمینی، به خاطر کنترل بهتر نسبت به توپ‌های هوایی نیز جزو شرایط ارادی به حساب می‌آید.
 
 اقدامات انضباطی
 قانون جدید مفهوم مقابله با توپ را در اخطارها روشن می‌کند.
اگر داور به خاطر خطایی که بازیکن از شانس واضح گلزنی جلوگیری کرده باشد پنالتی اعلام کند، خاطی تنها در صورتی اخراج خواهد شد که خطای مذکور بدون داشتن امکان بازی با توپ انجام شده
باشد.
 
 اقدامات مختلفی وجود دارد که در آنها بازیکن به‌دلیل رفتار غیرورزشی اخطار دریافت می‌کند، از جمله:
 لمس توپ با دست برای جلوگیری از یک حمله خطرناک
                                                     ارتکاب هر گونه خطای دیگری که در حمله خطرناک حریف اختلال ایجاد کند.
 
مربی مقصر است!
 اگر هر گونه اقدام غیرقانونی از سوی نیمکت انجام شود و داوران موفق به شناسایی مقصر نشدند، این مربی است که اخطار دریافت خواهد کرد.
 
هنگامی که فرد داخل محوطه فنی (بازیکن تعویضی یا اخراج شده، یا عضوی از کادر مربیگری) مرتکب تخلف شود اما فرد خاطی شناسایی نشود، مربی حاضر در محوطه جریمه می‌شود.
 
 ضد دیبو مارتینز
رفتار تحریک‌آمیز دروازه‌بان آرژانتین در ضربات پنالتی دیگر تکرار نخواهد شد.
IFAB حکم می‌کند که دروازه‌بان نباید به فوتبــــــــــــــال یا حریف بی‌احترامی کند.
 
دروازه بان باید روی خط دروازه خود، بین دو تیرک دروازه و جلوی ضربه زننده تا زمان ضربه، ایستاده بماند.
دروازه بان نباید به گونه‌ای رفتار کند که به طور غیرقانونی حواس ضربه زن را پرت کند، به‌عنوان مثال دروازه بان حق ندارد با حرکاتش اجرای پنالتی را به تأخیر بیندازد یا به تیرک‌ها یا تور دروازه دست بزند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی