صفحات
شماره هفت هزار و سیصد و چهل و یک - ۱۲ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و چهل و یک - ۱۲ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۶

امروز؛ آخرین فرصت فدراسیون برای معرفی کیانوش رستمی

خودزنی

محسن وظیفه
روزنامه نگار
کادرفنی تیم ملی وزنه‌برداری بعد از برگزاری مراسم رکوردگیری در هفته گذشته تصمیم گرفت که نام کیانوش رستمی را از فهرست مسافران قهرمانی جهان خط بزند. دلیل هم غیبت کیانوش در رکوردگیری بود. کادرفنی اعلام کرده بود که هر کسی در رکوردگیری تیم ملی غیبت داشته باشد،  شانس حضور در قهرمانی جهان را ندارد و همین غیبت کیانوش بهانه‌ای شد تا نامش از فهرست مسافران قهرمانی جهان در عربستان حذف شود. کادرفنی می‌خواهد با این کار قاطع بودنش را نشان بدهد و بگوید که کادرفنی مقابل بی‌نظمی کوتاه نمی‌آید و مقابل ورزشکار سالاری ایستاده است.
تصمیمی که ظاهر خیلی خوبی دارد و فدراسیون و کادرفنی می‌توانند ژست مبارزه با ورزشکار سالاری را به خودشان بگیرند اما واقعاً ماجرای کیانوش ورزشکار سالاری است؟ آیا واقعاً کیانوش به دنبال کم اهمیت نشان دادن رکوردگیری بوده و یا اینکه مصدوم بوده؟ هم سجاد انوشیروانی به عنوان رئیس فدراسیون وزنه‌برداری و هم نواب نصیر شلال به عنوان سرمربی تیم ملی در مصاحبه‌های خود به صراحت اعلام کردند که واقعاً کیانوش مصدوم بوده و نمی‌توانسته در رکوردگیری حاضر باشد اما چرا باید ورزشکاری که مصدوم بوده و مصدومیتش مورد تأیید قرار گرفته؛ غیبتش در رکوردگیری غیر‌موجه تشخیص داده شود؟
ماجرای خط زدن کیانوش به نظر چندان فنی و حساب شده نمی‌آید؛ کیانوش در روزهایی که استاد سرپیچی از فرامین و برنامه‌های کادرفنی بود،  از تیم کنار گذاشته نشد و حتی طلای المپیک را هم گرفت اما حالا که در روزهای آخر دوران قهرمانی‌اش قرار دارد و می‌تواند با رفتن به المپیک سومین مدال المپیک را بگیرد و در تاریخ ماندگار شود،  یاد مبارزه با ورزشکار سالاری افتادند. کیانوش رستمی یک طلا و یک نقره المپیک را در کارنامه دارد و اگر در المپیک پاریس حاضر شود می‌تواند با یک برنز به رکورد محمد نصیری برسد و اگر طلا بگیرد می‌تواند از رکورد هادی ساعی رد شود. همین الان در رده‌بندی فدراسیون جهانی رده پنجم را دارد و اگر به قهرمانی جهان در عربستان اعزام شود و فقط وزن‌کشی کند؛ می‌تواند سهمیه حضورش در المپیک پاریس را قطعی کند. اگر هم اعزام نشود این سهمیه قطعاً از دست می‌دهد. وضعیت نفر دوم تیم ملی یعنی مصطفی میرجوادی هم به شکلی است که در حال حاضر رده چهاردهم را دارد و برای رسیدن به سهمیه المپیک حداقل باید 10 کیلوگرم به رکوردی که در آخرین رکوردگیری ثبت کرد؛ اضافه کند. حالا در چنین شرایطی چرا باید کادرفنی تصمیم به کنار گذاشتن کیانوش بگیرد؟ کنار گذاشتن کیانوش یعنی از دست دادن سهمیه،  آیا کادرفنی مسئولیت از دست دادن این سهمیه را برعهده می‌گیرد؟
 
کمیته فنی کجاست؟
نکته عجیب دیگر درباره خط خوردن کیانوش رستمی دیده نشدن جایگاه کمیته فنی است. وقتی کمیته‌ای با حضور حسین رضازاده،  حسین توکلی،  بهداد سلیمی و کوروش باقری تشکیل می‌شود چرا نباید از آنها مشورت گرفت؟ خط خوردن کیانوش فقط به وزنه‌برداری ایران آسیب می‌زند. باید با خرد‌جمعی در این‌باره تصمیم گرفت و راهی را رفت که به نفع وزنه‌برداری ایران باشد. فدراسیون وزنه‌برداری فقط تا پایان وقت اداری امروز فرصت دارد که نام کیانوش رستمی را وارد لیست کند؛ کاش این فرصت از دست نرود.
 
تجربه بهداد را درباره کیانوش به کار بگیرند
شرایطی که امروز برای کیانوش رستمی به وجود آمد،  قبل از المپیک ریو برای بهداد سلیمی پیش آمد. بهداد سلیمی به شدت مصدوم شد و کارش به جراحی کشید ولی فدراسیون وقت همه کار برای بهداد کرد که او به المپیک برسد. حتی یک نفر در فدراسیون مأمور شده بود که وعده‌های غذایی بهداد از فدراسیون به خانه او ارسال شود تا کمترین دغدغه را نداشته باشد. توقع این نبود که با وجود مصدومیت خودش را به محل برگزاری تمرین تیم ملی برساند تا همه ببینند که او مصدوم است. حالا هم توقع این نیست که وعده غذایی را به خانه کیانوش برسانند اما وقتی تأیید کردند که مصدوم است،  فرصت حضور در جهانی را از او نگیرند.
جستجو
آرشیو تاریخی