مهدی: محدودیت ورزشگاه‌ها همچنان ادامه خواهد داشت

شلوغ مثل تقویم لیگ بیست و سوم

زمان قرعه‌کشی رقابت‌های بیست و سومین دوره لیگ برتر 18 تیرماه برگزار خواهد شد. با وجود برنامه‌ریزی برای قرعه‌کشی و زمان شروع بازی‌ها اما هنوز ابهامات زیادی در مورد نحوه برنامه‌ریزی بازی‌ها وجود دارد. این فصل سازمان لیگ با تقویم بسیار شلوغی روبه‌رو خواهد بود زیرا علاوه بر بازی‌های لیگ سهیل مهدی و دوستان باید رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا و جام ملت‌های آسیا را نیز در نظر بگیرند. شاید به همین خاطر سازمان لیگ نتواند از زمان قرعه‌کشی برنامه کاملی از بازهای طول فصل تیم‌ها ارائه دهد. دقیقاً چیزی که هیچ جای دنیا اینطور نیست. سهیل مهدی در آخرین اظهاراتش در مورد شرایط برنامه‌ریزی فصل آینده در مورد اینکه بازی‌های تیم‌ها تا هفته چندم لیگ مشخص خواهد بود گفت: «برنامه ما به‌صورت کامل آماده است و از لحاظ اعلام برنامه به ‌شخصه به ‌عنوان مسئول برگزاری لیگ مشکلی ندارم، اما مقداری محدودیت‌ وجود دارد که در‌ حال استعلام هستیم. به همین دلیل باید مقداری صبر کرد تا در شرایطی نرمال برنامه‌های زمانبندی رقابت‌ها اعلام شود.»
یکی از دغدغه‌های بازیکنان تیم ملی و همچنین امیر قلعه‌نویی این است که بازیکنان در چه مقطعی از فصل باشگاهی به تیم ملی و جام ملت‌های آسیا خواهند رسید. به نظر می‌رسد تمام تلاش سازمان لیگ این است که حداقل نیم فصل اول قبل از این جام به پایان برسد. رئیس سازمان لیگ در این مورد اظهار داشت: «تمام تلاش‌مان را می‌کنیم ‌تا قبل از جام ملت‌های آسیا نیم فصل اول را به پایان برسانیم. البته برنامه نیم‌ فصل اول بسیار فشرده‌تر است، چون هم جام ملت‌ها را داریم، هم لیگ قهرمانان آسیا برگزار می‌شود. در کنار آن فیفا‌دی و آماده‌سازی تیم‌های ملی از‌ جمله تیم امید و حضور این تیم در بازی‌های آسیایی را داریم. تورنمنت‌های پی‌درپی و همزمانی را در جریان نیم ‌فصل اول شاهد هستیم. مقداری سخت است از نیم‌فصل اول به سلامت عبور کنیم اما تلاش خودمان را می‌کنیم.»
یکی دیگر از پرونده‌هایی که هنوز تکلیفش در سازمان لیگ مشخص نیست بحث حضور هواداران در لیگ بیست و سوم است. هنوز تیم‌ها و تماشاگران فوتبال نمی‌دانند که برای بازی‌های فصل پیش‌رو محدودیت وجود دارد یا نه. مهدی در پاسخ به این سؤال که آیا در فصل آینده نیز ورزشگاه‌ها محدودیت دارند اعلام کرده: «هر مسابقه‌ای شرایط خاص خودش را در روز مسابقه دارد. یکی از محدودیت‌هایی که خواهیم داشت حتماً فروش بلیت الکترونیکی خواهد بود که این الزام را حتماً خواهیم داشت تا تماشاگران حتماً با بلیت وارد ورزشگاه‌ها شوند. قاعدتاً محدودیت‌های کرونا برداشته شده اما به ‌لحاظ ریسک مسابقه و شرایط پذیرش ورزشگاه متناسب با آن مسابقه و آن رقابت خاص، عوامل انتظامی و امنیتی استان تصمیم‌گیری خواهند کرد که چه درصدی از ظرفیت ورزشگاه برای بازی مدنظر می‌تواند تماشاگر بپذیرد. این یک امر منطقی به شمار می‌رود که برای هر دیداری نمی‌توان ظرفیت صد ‌در‌صدی را برای هر ورزشگاهی در ‌نظر گرفت. یک بازی ریسکش بالاست و تقاضای زیادی برای حضور در ورزشگاه وجود دارد، مانند دربی تهران که نمی‌توان شرایط میزبانی 90 درصدی را رعایت کرد. این در صورتی است که در برخی شهرستان‌های دیگر نیز چنین شرایطی وجود دارد. بنابراین این موضوع را باید متناسب با شرایط روز بازی درباره‌اش تصمیم‌گیری کرد. به ‌نظرم ساختار ورزشگاه آزادی هنوز به آن تکاملی نرسیده که چنین کاری را انجام دهیم. همین‌طوری هم این ورزشگاه شرایط خاص خودش را دارد و باید ببینیم تا روز آغاز مسابقات چند سکو آماده شده است.»
فصل گذشته بعضی از تصمیمات سازمان لیگ مورد انتقادات زیادی واقع شد، یکی از این انتقادات تغییر محل بازی پرسپولیس - پیکان بود. رئیس سازمان لیگ در این مورد و برای تکرار نشدن این ماجرا گفت: «ما دستورالعمل‌های خاص خودمان را داریم، اما بحث ریسک ورزشگاه و میهمان‌پذیری ورزشگاه یک بحث دیگر است. اجازه دهید دستگاه‌های نظارتی که در این زمینه مرتبط هستند اظهارنظر کنند و ان‌شاءالله در این خصوص در همان روز بهترین تصمیم را خواهیم گرفت. یک زمان‌هایی مشکلات ایمنی هواداران به‌وجود می‌آید و سلامتی جان مردم بسیار مهم‌تر از برگزاری یک دیدار فوتبال است.»
از نظر سهیل مهدی هیچ‌یک از قرعه‌ها مهندسی نمی‌شود و سازمان لیگ هیچ‌وقت به دنبال راهی نیست تا حساسیت رقابتی مثل دربی را کاهش دهد. سهیل مهدی در مورد این شایعات گفت: «قرعه‌ها و زوج قرعه‌ها مشخص هستند و برنامه‌ریزی نیز بر اساس قرعه‌کشی مشخص و اعلام خواهد شد. قبلاً هم باورهایی وجود داشت که می‌گفتند قرعه‌کشی مهندسی می‌شود و بعضاً فکت‌هایی هم می‌آوردند که شبیه به قرعه‌کشی دو سه فصل پیش بوده و در چند سال پیش هم تکرار شده بود. این موضوع به زوج قرعه‌ها بستگی دارد و شانسی است و اصلاً این قضایا وجود ندارد. وقتی زوج قرعه در‌می‌آید بر اساس آن چیدمان هم شکل می‌گیرد. اصلاً و به ‌هیچ‌وجه مهندسی وجود نخواهد داشت. برای ما فرقی نمی‌کند چه تیمی در چه هفته‌ای بازی کند و ما باید همه بازی‌ها را برگزار کنیم. چه هفته اول باشد و چه هفته آخر. چه فرقی برای ما می‌کند؟ درباره برنامه‌ریزی لیگ برتر که هر هفته کنداکتور تلویزیون را تغییر می‌داد چه تدابیری اندیشیده‌اید که کمتر شاهد این اتفاق باشیم؟
صدا و سیما حداقل اثر را روی تغییر زمان مسابقات داشت و فصل گذشته شاید برای یک یا دو بازی بیشتر صدا و سیما برای تغییر زمان بازی درخواستی نداشت و آن هم دیدارهایی بود که پخش مستقیم رقابت لیگ با برگزاری برخی رشته‌های دیگر مثل والیبال جهانی یا کشتی جهانی و... تداخل پیدا می‌کرد و از آنجایی که مردم می‌خواستند هر دو رقابت را به ‌صورت کامل ببینند، زمان برگزاری آن یکی دو تا بازی را تغییر دادیم.»

جستجو
آرشیو تاریخی