صفحات
شماره هفت هزار و سیصد و چهل و یک - ۱۲ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و چهل و یک - ۱۲ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۵

مدیرروستا: نگاه به قلعه‌نویی باید درازمدت باشد

بهترین تصمیم طارمی، جواب منفی به الهلال بود

علی‌اصغر مدیرروستا از جمله فوتبالیست‌های باکیفیت دهه 60 و 70 فوتبال ایران بود که به جرأت می‌توان گفت به آن چیزی که استحقاقش را داشت، نرسید. او همیشه در کورس آقای گلی بود و البته در
تیم ملی نیز می‌درخشید. مدیرروستا البته به لیگ‌های کویت و امارات هم رفت و در زمره لژیونرهای فوتبال ایران قرار گرفت. به همین منظور و با سوژه بازگشت لژیونرها به لیگ ایران، با مدیرروستا گپ زدیم.


امیر اسدی
خبر‌نگار
یکی از سوژه‌های فوتبال ایران در یکی دو هفته اخیر، بازگشت لژیونرها است. به نظر شما دلیل کوچ آنها به لیگ برتر چیست؟
دو عامل در این مسأله دخیل است. اول اینکه باشگاه‌های خارجی وقتی چند فصل از بازیکن استفاده می‌کنند و سن آنها بالا می‌رود، آهسته آهسته دنبال تغییر می‌روند و جوان‌ترها را جایگزین می‌کنند. دومین مسأله شرایط آب و هوایی کشورهای حوزه خلیج فارس است. بازیکنان بعد از چند سال که فشار زیادی را به‌دلیل گرما تحمل می‌کنند، خسته می‌شوند و تصمیم می‌گیرند به لیگ ایران برگردند. این موضوع بخصوص درباره محمدحسین کنعانی‌زادگان و شجاع خلیل‌زاده دخیل است.
فکر نمی‌کنید دستمزدهای بالایی که در لیگ ایران پرداخت می‌شود، یکی دیگر از عوامل بازگشت لژیونرها باشد؟
نه. قطعاً آنجا پول بیشتری به بازیکنان می‌دهند. شاید حتی دو سه برابر ایران. برداشت من این است که آنها در این مدت تحت فشار قرار گرفته‌اند و به همین دلیل راهی لیگ ایران شده‌اند. ضمن اینکه در کشورهای عربی، بازیکنان خارجی فشار بسیاری را متحمل می‌شوند، چون مدیران فقط از آنها انتظار دارند و همین موضوع عرصه را برای‌شان سخت می‌کند.
درمورد مهدی طارمی هم صحبت کنیم. او پیشنهاد جذاب الهلال را رد کرد تا در اروپا بماند؟ آیا تصمیم درستی گرفت؟
به نظر من طارمی بهترین تصمیم را گرفت. ما در این مورد باید کمی به عقب‌تر برگردیم. زمانی که طارمی برای الغرافه بازی می‌کرد. او کمی افت کرده بود و اگر آنجا می‌ماند، شاید دیگر به ستاره فعلی تبدیل نمی‌شد. او با دستمزد پایین به پرتغال رفت، در ریوآوه درخشید و بعد هم به پورتو رفت. کسب عنوان آقای گلی در پرتغال سخت است که مهدی توانست به این هدف برسد. این هم برمی‌گردد به تلاش و ممارستی که او انجام داد. شما نگاه نکنید چند چهره مشهور راهی لیگ عربستان شده‌اند. لیگ عربستان حداقل به سه چهار سال زمان احتیاج دارد تا کیفیتش بالا برود. طارمی بهترین کار را کرد که پیشنهاد الهلال را رد کرد، چون تجربه بازی در خلیج فارس را داشت.
خودتان هم زمانی در حاشیه خلیج فارس بازی می‌کردید. نکته‌ای از آن زمان به یاد دارید که برای‌مان بگویید؟
من هم کویت بازی کردم و هم امارات. دوران حضورم در کویت کوتاه بود اما دو سال در لیگ امارات حضور داشتم. وقتی قرارداد بستم همان روز می‌خواستم به ایران برگردم. هم مسائل عاطفی روی من اثر گذاشت و هم شرایط آب و هوا. آنجا می‌خواستند برای سال سوم هم بمانم اما برگشتم. با این حال دستمزد 5 برابر ایران بود و گاهی اوقات به 10 برابر هم می‌رسید.
در مورد تیم ملی هم صحبت کنیم. آیا حضور در تورنمنت کافا به سود تیم ملی بود؟
تورنمنت کافا با حضور ایران وجهه‌اش را بالا برد و تیم ملی به این جام ارزش داد. تمام تیم‌ها به جز ازبکستان معمولی بودند و فقط میزبان توانست خودی نشان بدهد. بازی با ازبکستان نشان داد تیم ملی در فاز تدافعی مشکل دارد. ضمن اینکه انتقال توپ هم باید با حوصله و با دقت انجام شود.
آیا با این شرایط می‌توانیم به موفقیت تیم ملی با امیر قلعه‌نویی در جام ملت‌های آسیا خوشبین باشیم؟
من مخالفم که صرفاً نگاه ما به امیر قلعه‌نویی جام ملت‌های آسیا باشد. یعنی اگر خدای ناکرده قلعه‌نویی در جام ملت‌ها نتیجه نگرفت باید دنبال مربی دیگری برویم؟ درست است لژیونرهای آماده‌ای در اختیار داریم اما باید به قلعه‌نویی برای بعد از جام ملت‌ها هم فرصت بدهیم تا تیم را بسازد و ارزش‌های خودش را نشان بدهد. باید برنامه درازمدتی را با قلعه‌نویی دنبال کنیم. البته من مثل خیلی دیگر از پیشکسوتان معتقدم کادرفنی قلعه‌نویی باید قوی‌تر انتخاب می‌شد تا آنها بتوانند به سرمربی تیم ملی کمک کنند. او باید در این بخش وسواس بیشتری به خرج می‌داد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی