صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و چهل - ۱۱ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و چهل - ۱۱ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۳

دنیای ویژه و تازه ساکت الهامی در مس رفسنجان

استاد «فن»، فرزند «حاشیه»

وصال روحانـی
روزنامه نگار

انتصاب «ساکت الهامی» به‌عنوان سرمربی جدید مس رفسنجان شاید بیش از هر چیزی محصول خشم سران این باشگاه کرمانی از رفتار محمد ربیعی، رهبر چهار فصل گذشته آنان باشد که یکطرفه تصمیم به جدایی گرفت و هفته‌ها منتظر ماند تا ببیند مدیران استقلال او را به سرمربیگری این تیم منصوب می‌کنند یا خیر و از صبر طولانی مدیران مس برای اینکه تغییر رویه بدهد و به رفسنجان برگردد، سود نجست و به زعم آنها، بی‌اعتنایی‌اش نسبت به آنان را کامل کرد. اما هر دلیل و «زیرپایه»ای را بر انتخاب الهامی به‌عنوان سرمربی جدید مس رفسنجان قائل باشیم، در این نکته شکی نیست که خود او هم پس از کسب موفقیت در مشاغلش طی 7-6 سال اخیر به درجه و مرحله‌ای رسیده بود که تیم بالاتری را تحویل بگیرد و با مهره‌های متعددتر و پرتوان‌تری به رقابت با حریفان برخیزد.

مگر فقط «او» حاشیه دارد؟
طی 15 سال اخیر انواع اتهامات به الهامی وارد شده و شاید مهم‌ترین و منفی‌ترین آنها این بوده باشد که «حاشیه»های او زیاد است و وی از همین موارد و تحت فشار قرار دادن رقبا با سلاح‌های روحی- روانی به مقاصد خود می‌رسد ولی آنچه در میدان مسابقات به ثبت رسیده، نشانه‌های آشکارتری برای رسیدن به حقایق است. آمار به ما می‌گوید الهامی در دو فصل از 4 فصل گذشته جام حذفی فوتبال کشور را برده و در مرتبه دوم که با نساجی بود، با تیمی به این توفیق رسید که حتی یک دهم رقبای اسم و رسم‌دار تیم قائمشهری نفر و مهره نداشت.
حتی فصل پیش که یک فینال سرشار از درگیری و استرس بین سرخابی‌های تهران هر چیز دیگری را در جام حذفی تحت‌الشعاع خود قرار داد، الهامی با رساندن تیم «هوادار» به نیمه نهایی یک بار دیگر قابلیت‌های وجودی و مهارت‌های فنی‌اش را به اثبات رساند. اگر هم باز عده‌ای بگویند الهامی آنقدرها هم آدم اخلاقی نیست، مجبوریم بپرسیم که مگر در جمع مربیان ما افراد دیگری نیستند که آنها هم از سلاح‌های روانی و موارد «حاشیه»ای برای تضعیف حریفان و کسب پیروزی سود می‌جویند؟ الهامی اگر به لحاظ فنی ضعیف بود و فقط «حاشیه» داشت، چرا 12-10 سال پیش جزو کادر فنی استقلال بود و در همین دوره هم که این تیم به‌دنبال یک سرمربی تازه برای جایگزینی ریکاردو ساپینتو می‌گشت، یکی از افرادی بود که سران استقلال در برآوردهای اولیه خود به وی چشم داشتند و او را در اندازه‌های احراز این سمت می‌دانستند؟ اینکه این پست سرانجام نه به او رسید و نه به محمد ربیعی، تغییری در معادله فوق ایجاد نمی‌کند و طبعاً به این معنا نیست که او آنقدر ایرادهای جنبی داشته که نمی‌توان وی را یک سرمربی موفق احتمالی برای آبی‌های تهرانی تلقی کرد.

جوهره واقعی «ساکت»
مس رفسنجان با بازیکنان خوب پرشماری که دارد و رتبه پنجم مسابقات فصل گذشته لیگ را تصاحب کردند، فرصتی بالاتر و فراغ بالی بیشتر از همیشه را نصیب الهامی می‌کند. بزرگ‌ترین حسن این انتصاب این است که نتایج حاصله الهامی در این تیم نشان می‌دهد که جوهره ذاتی وی واقعاً چقدر بالا است و مخالفان او بیشتر راست می‌گویند یا موافقان وی که همچنان مدعی‌اند او وفور حاشیه دارد اما آنقدر فن و هوش و علم مربیگری هم دارد که بداند چطور از همه این عوامل برای کسب آنچه می‌خواهد بیشترین بهره را بگیرد.
بنابراین دنیای تازه و ویژه ساکت الهامی در تیم مس رفسنجان و چیزهای فزون‌تری که وی را در آنجا احاطه می‌کنند و در فصل بعدی رؤیت خواهد شد، بیش از پیش جوهره واقعی او را به نمایش خواهد گذاشت. الهامی طی صحبت‌هایش بر همه اهالی استان کرمان و بویژه مردم رفسنجان ارج نهاده اما فقط نتایج حاصله تیم مس است که تعیین می‌کند این مردم نیز به همان اندازه وی را قبول دارند یا خیر.

راه جبران تلخ‌ترین روز زندگی الهامی
در میان تمامی روزهای زندگی ساکت الهامی بی‌گمان روزی که تیم هوادار در جریان واپسین هفته‌های لیگ بیست و دوم و در زمانی که کورس قهرمانی بین سرخابی‌ها و سپاهان شدت گرفته بود با نتیجه هولناک 1-6 تسلیم آبی‌های تهران شد، از تلخ‌ترین زمان‌های زندگی ورزشی او بوده و خود وی نیز این موضوع را پنهان نکرده است. ایرادی که الهامی به تیم رقیب گرفت، به نحوه تحقیر شدن تیمش توسط استقلالی‌ها بود و بخصوص او از اینکه در دقایق آخر مسابقه پس از اعلام شدن یک ضربه پنالتی به سود آبی‌ها، سید حسین حسینی دروازه‌بان‌شان مسئول زدن این ضربه شد (و او هم آن را گل کرد) دل پر دردی داشت و می‌گفت استقلالی‌ها حق نداشته‌اند که از این طریق به کل شخصیت تیم وی توهین و آن را کوچک و تحقیر کنند. از قصد واقعی آبی‌ها برای سپردن آن پنالتی به حسینی هنوز هم برداشت و اطلاع دقیقی وجود ندارد اما در آن روز خاص شاید استقلالی‌ها به طور غیرمستقیم (و حتی مستقیم) از الهامی که سه فصل پیش‌تر با تیم تراکتور در فینال جام حذفی استقلال را 2-3 شکست داد و از سلاح‌های حاشیه‌ای خود بیشترین بهره را در این ارتباط گرفت، انتقام گرفته و دل خود را خنک کرده باشند!
امروز در تابستان 1402 الهامی به‌عنوان سرمربی جدید مس همچنان فرزند «حاشیه» و البته استاد «فن» تلقی می‌شود ولی اینکه برای جواب دادن به آن «1-6» تلخ‌تر از زهر چه چیزهایی را در ذهنش ردیف کرده و در دست اقدام دارد، فعلاً نامعلوم و از جذابیت‌های لیگ بیست و سوم است.

 

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی