صفحات
شماره هفت هزار و سیصد و سی و نه - ۱۰ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و سی و نه - ۱۰ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۷

وقتی عبادی‌پور راه انتقاد را باز کرد!

پذیرش ضعف در کادر فنی والیبال

 

میلاد عبادی‌پور در مصاحبه اخیر خود موضوعاتی را مطرح کرد که انگار هیچ کسی جسارت گفتن آنها را نداشت. او که به دلایل مختلف از جمله مصدومیت، تولد فرزندش و برخی مسائل دیگر از حضور در لیگ ملت‌های 2023 انصراف داد، در صحبت‌های اخیر خود ضمن حفظ احترام سرمربی تیم، به صراحت از کادر فنی و ضعف آن صحبت کرد و بخش اعظم تقصیر را به گردن ناکارآمدی همکاران عطایی انداخت.
پس از صحبت‌های عبادی‌پور که البته تلاش شد آن‌طور که باید و شاید دیده نشود، خیلی‌ها به او تاختند اما شواهد نشان می‌دهد که همه، حتی رئیس فدراسیون پس از صحبت‌های او بود که جرأت انتقاد از کادر فنی و ضعف‌های آن را پیدا کرده و در تازه‌ترین صحبت‌های خود، از نیاز به تقویت آن حرف زده است.
داورزنی اگرچه هنوز از مربی ایرانی حمایت می‌کند اما به ضعف‌های موجود نیز واقف است: «اگر به مربیان ایرانی فرصت ندهیم و به آنها حمله کنیم، درست نیست. باید نقاط ضعف عطایی را در بلندمدت برطرف کنیم. ما معتقدیم که کادر فنی ضعف دارد، ولی باید برطرف شود.»
 
ضعف‌های جدی کادر فنی
تیم ملی والیبال در شرایطی فردا برای حضور در هفته سوم لیگ ملت‌ها راهی امریکا می‌شود که از هشت بازی خود در دو هفته گذشته، تنها دو پیروزی را در کارنامه دارد و شش بازی را واگذار کرده است. سوای بحث تعداد برد و باخت‌ها، شیوه بازی تیم ملی در برخی مسابقات و ست‌ها بوده که باعث اعتراض طرفداران این رشته شده است.
از باخت بازی برده برابر لهستان تا واگذار کردن دو ست عجیب و غریب برابر ایتالیا و امریکا و عملکرد ضعیف مقابل تیم‌هایی نظیر اسلوونی، همگی بخشی از انتقادهای بجا به عملکرد تیم ملی بوده که بخش اعظم آن به کادر فنی باز می‌گردد.
کادر ایرانی تیم ملی که یک تمرین دهنده لهستانی را هم در خود دارد، به شکل واضحی در لحظات حساس کارآمد و اثر‌گذار نیست و توانایی تغییر روند بازی و مدیریت لحظات حساس را ندارد.
در این میان نباید از نقش دستیاران عطایی در این ناکامی غافل شد. نفراتی که به نظر می‌رسد آن‌طور که باید و شاید کارآمد نیستند و توصیه‌هایشان به درد بالاترین سطح والیبال دنیا نمی‌خورد. با این حال همین نفرات هم با نظر خود عطایی انتخاب شده‌اند و مسئولیت عملکرد آنها نیز مانند بازیکنان با سرمربی تیم است.
 
از افشاردوست تا خارجی کم‌تجربه
یکی از انتقادهای بجا و جسورانه میلادی عبادی‌پور، وارد شدن در جزئیات و نام بردن از نفراتی است که روی نیمکت ایران می‌نشینند و واضح است که کارایی ندارند. او با کنایه به صحبت‌های انگیزشی برخی از این افراد در وقت‌های استراحت، توانایی آنها را محدود به دادن امید برای برابر کردن امتیازها دانسته بود. نفراتی نظیر محمود افشاردوست و یا حتی دستیار لهستانی عطایی که به نظر نمی‌رسد کیفیتی در خور تیم ایران داشته باشند.
عبادی‌پور با اشاره به دوری بیش از ده ساله افشاردوست از بحث عملی و فنی، حضور این مربی در کادر فنی تیم ملی را زیر سؤال برده بود و از طرف دیگر خواستار حضور یک خارجی باکیفیت در کنار عطایی شده بود. مربی که مثل پاول وویتسکی تازه‌کار و بی‌تجربه نباشد و بتواند چیزی به تیم ایران اضافه کند.
این بخش از انتقادهای عبادی‌پور از آن دست موضوعاتی بود که شاید کسی جسارت گفتن آن را نداشت اما کاپیتان تیم ملی و فعال‌ترین لژیونر ایران خیلی صریح به آنها اشاره کرده و به مواردی اشاره کرد که در ظاهر گفتنی نبود.
 
حمایت خشک و خالی از مربی ایرانی؟
رئیس فدراسیون والیبال همچنان سعی می‌کند از مربی ایرانی حمایت کند. مشکلی در این زمینه نیست و در همین راستا هم نیاز است تا به مربی مثل عطایی که سال‌ها از مسابقات ملی و سطح اول والیبال دنیا دور بوده، زمان کافی داد تا بتواند با شرایط وفق پیدا کرده و خودش را به سطح مربیان خوب دنیا برساند. با این حال ابزار و لوازم رشد و ارتقای سطح هم باید در اختیار او قرار بگیرد. از در اختیار داشتن دستیاران سطح بالا و آشنا به والیبال روز دنیا گرفته تا داشتن یک قرارداد درست و حرفه‌ای و تعاملات سازنده با دنیای والیبال تنها بخشی از چیزهایی است که نشان از حمایت عملی فدراسیون دارد. صرف به زبان آوردن برخی جملات معنای حمایت نمی‌دهد و عطایی نیز با آن، راه به جایی نمی‌برد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی