صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و سی و هشت - ۰۷ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و سی و هشت - ۰۷ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۴

نگاهی به عملکرد فرزندان فوتبالیست‌ها در دنیای حرفه‌ای

ستــــــــــــــــــاره سوخته‌ها

مجتبی حسین مرشدی
خبرنگار
تیم فوتبال نوجوانان ایران موفق شد با شکست تیم یمن در مرحله یک چهارم نهایی و صعود به جمع چهار تیم برتر جام ملت‌های زیر 17 سال آسیا جواز حضور در جام جهانی اندونزی را کسب کند. آرشا شکوری فرزند هادی شکوری مدافع اسبق تیم فوتبال استقلال که برای تیم نوجوانان در پست دروازه‌بان به میدان می‌رود، در ضربات پنالتی بازی مقابل یمن عملکرد فوق‌العاده‌ای از خودش ارائه داد و با مهار دو ضربه پنالتی سهم بسزایی در صعود نوجوانان ایران به جام جهانی زیر 17 سال اندونزی ایفا کرد. به بهانه عملکرد فوق‌العاده آرشا در تیم ملی نوجوانان عملکرد فرزندان فوتبالیست‌های بزرگ کشورمان را در دنیای حرفه‌ای بررسی خواهیم کرد.

محمد پروین
محمد پروین فرزند علی پروین یک نمونه از بازیکنانی است که پس از پدرشان به فوتبال می‌آیند. فرزند علی پروین البته موفق نشد عملکرد مطلوبی از خودش در تیم پرسپولیس به نمایش بگذارد و راه پدرش را ادامه بدهد. پروین در سال 1383 به پرسپولیس پیوست.
 اگرچه حضور او در تیم قرمز پایتخت تا سال 1386 ادامه داشت.
 او اما برای سرخپوشان تهرانی در این مدت تنها 14 بار به میدان رفت و موفق نشد برای این تیم گلی به ثمر برساند تا وداع تلخی پس از سه سال حضور با این تیم داشته باشد.
 پروین البته پس از جدایی از پرسپولیس حضور در تیم‌های دیگر را هم تجربه کرد اما در آنها هم مانند پرسپولیس ناکام ماند و در نهایت پس از اتمام فصل 1393-1392 فوتبال ایران با پیراهن تیم پارسه که در حال حاضر هیچ اثری از آن نیست، از دنیای حرفه‌ای فوتبال خداحافظی کرد.
 عملکرد پروین در دنیای فوتبال ثابت کرد داشتن یک پدر سوپراستار برای رسیدن به موفقیت در ورزش کافی نیست.
 آتیلا حجازی
آتیلا حجازی فرزند مرحوم ناصر حجازی یکی دیگر از نمونه‌های بچه ستاره ناکام است. فردی که به پشتوانه پدرش به دنیای حرفه‌ای فوتبال آمد و در سال 1376 به استقلال پیوست اما او هم مانند محمد پروین در این تیم از لحاظ کسب موفقیت فردی ناکام بود و در این بازه زمانی تنها 9 گل به ثمر رساند. البته تفاوت حجازی با پروین این است که او در مربیگری هم ورود کرد و برخلاف انتظارات در آنجا هم در رسیدن به موفقیت ناکام بود. آخرین حضور حجازی به عنوان مربی یک تیم به سال 91 بازمی‌گردد که به عنوان کمک مربی حمید استیلی در تیم استیل‌آذین فعالیت می‌کرد.
 
امیر عابدزاده
شاید تنها موردی که موفق شد پس از پدرش در فوتبال ایران موفق شود، امیر عابدزاده فرزند احمدرضا عابدزاده دروازه‌بان اسطوره‌ای فوتبال ایران در دهه 70 است. او فوتبال حرفه‌ای‌اش را با حضور در تیم لس‌آنجلس‌بلوز ایالات متحده امریکا در سال 2010 میلادی آغاز کرد. امیر عابدزاده اگرچه در کارنامه‌اش حضور در تیم‌های ایرانی هم دیده می‌شود اما بیش از آنکه در فوتبال ایران بازی کند، در باشگاه‌های خارجی حضور داشته. عابدزاده فصل گذشته در عضویت تیم پونفرادینا قرار داشت و بهترین عملکرد را در لالیگا 1 ارائه داد.
 
اردلان آشتیانی
آخرین گزینه ما برای بررسی در این باره اردلان آشتیانی فرزند ابراهیم آشتیانی است؛ فردی که کارش در فوتبال حرفه‌ای را با حضور در تیم پرسپولیس آغاز کرد و به هیچ عنوان موفق نشد عملکرد مطلوبی از خودش به نمایش بگذارد. آشتیانی در مدت زمان دو فصلی که در پرسپولیس حضور داشت برای این تیم تنها 13 بار به میدان رفت و هیچ گلی نزد تا مانند بسیاری از افرادی که مرور کردیم باشگاه محبوب پدرش را با یک ناکامی بزرگ ترک کند.
***
آنچه پیش‌تر مرور شد بار دیگر ثابت می‌کند فرزند یک فوتبالیست بزرگ بودن تنها ملاک برای کسب موفقیت نیست، بلکه استعداد و تمرین مداوم هم لازم است. نکته‌ای که تا الان درباره آرشا شکوری فرزند هادی شکوری به درستی رخ داده است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی