صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و سی و هشت - ۰۷ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و سی و هشت - ۰۷ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۴

آرشـــــــــا علیــــــه بچه ستـــــاره‌ها

آیسان سعیدی
خبرنگار
همیشه بچه ستاره‌ها رستگار نمی‌شوند. آنها زیر سایه سنگین پدر می‌مانند و سایه سنگین پدر روی شانه‌های آنها سنگینی می‌کند. سایه‌ای که آنقدر سنگین است که اجازه قد کشیدن و بزرگ شدن را به آنها نمی‌دهد. بچه ستاره‌ها در قیاس دائمی با پدر خود قرار دارند و این مقایسه ابدی مثل یک سد بلندبالا پیش روی آنهاست و به آنها اجازه پیشروی نمی‌دهد. سدی که ناخواسته پیش روی آنها قرار گرفته و آن نام خانوادگی بیشتر از آنکه مایه پیشرفت و ترقی و موهبت باشد، عامل بازدارنده و عقب‌ماندگی است.
این قانون نانوشته ورزش هیچ استثنایی ندارد. چه در ایران و چه در خارج از ایران بچه ستاره‌ها به پای پدر تلف می‌شوند و فرصتی برای بروز و ظهور نمی‌یابند. یوردی کرویف شاید یک نمونه متعالی از این بچه ستاره سوزی باشد. پسر یوهان کرویف بزرگ و اسطوره‌ای که یک استعداد ناب در فوتبال هلند بود اما سایه پدر به اندازه‌ای بلند بود و ارتفاع داشت که یوردی هر چقدر تقلا کرد از زیر این سایه خارج نشد. او حتی برای فرار از این مقایسه، نام کوچک خود را برای درج در پشت پیراهن برگزید تا از شر این مقایسه ابدی با کرویف بزرگ خلاص شود اما یوردی هرگز عاقبت بخیر نشد. در حقیقت بدشانسی او این بود که پدرش بزرگترین بازیکن تاریخ فوتبال هلند است! همین عنوان برای نابودی هر ستاره‌ای کفایت می‌کند؛ مقایسه با بزرگترین ستاره تاریخ فوتبال هلند. در ایران محمد پروین نمونه روشنی از این داستان است. ستاره‌ای که اگرچه کیفیت و کمیتش هرگز در اندازه‌های یوردی کرویف نبود اما می‌توانست در پرسپولیس سری در میان سرها پیدا کند اگر پسر علی پروین نبود. او به اندازه‌ای زیر این سایه قرار گرفته بود که در استادیوم‌ها او را نه به نام خانوادگی بلکه با کنیه پدرش صدا می‌کردند؛ «ممد علی پروین!»
محمد هرگز نتوانست حتی یک صدم پدرش در فوتبال ایران بدرخشد و در همان ابتدای راه محو و نابود شد چرا که به اندازه‌ای بدشانس بود که حتی او را با نام پدرش صدا می‌زدند!
بعد از گذشت دو دهه، اما به نظر می‌رسد که آرشا شکوری می‌خواهد این قاعده را بر هم بزند. گلر تیم نوجوانان و پسر هادی شکوری مدافع سابق پاس، استقلال و تیم ملی که حالا در تیم حسین عبدی یک چهره ویژه است. او در بازی یک چهارم نهایی برابر یمن با مهار 2 ضربه پنالتی نام خود را بر سر زبان‌ها انداخت و نوید تولد یک ستاره تازه را در فوتبال ایران داد. برای قضاوت در این زمینه هنوز خیلی زود است اما آرشا می‌تواند خلاف جهت آب شنا کرده و از پدرش پیشی بگیرد. تیم نوجوانان با آرشا حالا به جام جهانی رسیده و در ادامه درخشش می‌تواند در رقابت‌های نوجوانان قهرمانی آسیا روی سکو بایستد. اتفاقی که مسیر اوج گرفتن آرشا را هموارتر می‌کند. پسر هادی شکوری می‌تواند قاعده قدیمی را بر هم بزند و نام پدرش را پرآوازه‌تر کند؛ اگر البته قدر خود را بداند.

جستجو
آرشیو تاریخی