تقی‌پور: عالیشاه 31 ساله است سید جلال در 40 سالگی خداحافظی کرد

لوکادیا طلا هم باشد دیگر نباید جذبش کرد

ابراهیم تقی‌پور، مدافع اسبق پرسپولیس معتقد است سرخپوشان در خط دفاعی نیاز به جذب دو بازیکن دارند و جدا از این بازیکنان، جذب دو بازیکن در پست‌های مهاجم و خط میانی را برای پرسپولیس لازم می‌داند. مدافع اسبق پرسپولیس نگاه خوشبینانه‌ای به موفقیت پرسپولیس در لیگ قهرمانان آسیا دارد و از بازی مقابل تیم‌های بزرگ آسیایی خاطرات خوبی دارد.

ناصر قراگزلو
روزنامه نگار
 
 به عنوان یک مدافع سابق شرایط پرسپولیس را در خط دفاعی چگونه ارزیابی می‌کنید؟
پرسپولیس در خط دفاعی بهترین بازیکنان را در اختیار دارد. در خط دفاع میانی که ‌پورعلی گنجی و گولسیانی بهترین خط دفاع میانی لیگ فصل گذشته بودند خصوصاً گولسیانی که به نظرم بهترین دفاع پرسپولیس بود و هم در امر گلزنی و هم در خط دفاعی بی‌نظیر بود. بازیکنی که در لیگ و جام حذفی واقعاً گل‌های زیادی زد و در دربی رفت هم دبل کرد. مدافعی که به نظرم هر طور شده پرسپولیس باید او را حفظ کند چون اخیراً شنیدم دو، سه تیم هم پیشنهادات خوبی را به این مدافع داده‌اند و طبیعی است که او به دلیل درخشش پیشنهاد داشته باشد. اما حتماً گولسیانی هم خوب می‌داند که با پرسپولیس شانس حضور در آسیا را دارد. ضمن اینکه در این چند سال پرسپولیس بهترین تیم در عرصه کسب عنوان قهرمانی بوده و بازی‌هایش شدیداً در معرض دید تیم‌های آسیایی بوده که در این امر بازی در پرسپولیس بهترین نمایش برای بازیکن محسوب می‌شود. به همین دلیل هم بود که گولسیانی بعد از درخشش در پرسپولیس به تیم ملی کشورش دعوت شد، اتفاقی که با بازی در دیگر تیم‌ها برای گولسیانی رخ نمی‌داد.
 در رابطه با تقویت خط دفاعی و سایر پست‌های پرسپولیس چه نظری دارید؟
به نظرم با حضور کنعانی‌زادگان شرایط پرسپولیس عالی خواهد شد و دفاع میانی پرسپولیس به دژی تسخیرناپذیر تبدیل خواهد شد هر چند که قبل از کنعانی‌زادگان هم پرسپولیس با حضور بیرانوند و مدافعان خوب دیگر و بهترین دفاع تیمی و کمترین گل خورده را داشت و از هر نظر بهترین بود. با وجود این با حضور کنعانی که تجربه بازی در آسیا و تیم‌های قطری و بازی در لیگ قهرمانان و همچنین بازی در آسیا را در کارنامه‌اش دارد حتماً دفاع میانی پرسپولیس شرایط ایده‌آلی پیدا خواهد کرد و برای آسیا و ایران ایده‌آل خواهد شد. اما جدا از این مسأله برای دفاع چپ هم معتقدم پرسپولیس باید یک دفاع چپ ایده‌آل را بگیرد. بازیکنی رونده که بتواند توپ‌های خوبی را برای خط حمله ارسال کند و تیم در زمان حمله برتری ایده‌آلی داشته باشد. جدا از این مسأله پرسپولیس در پست پلی‌میکر و خط حمله هم نیاز به بازیکن جدید دارد. من شنیدم مغانلو درصدد پیوستن به پرسپولیس است اما اگر این بازیکن نشد پرسپولیس باید از بین مهاجم خارجی و شهاب زاهدی یکی را جذب کند چون واقعاً در فاز حمله پرسپولیس نیاز به بازیکن جدید دارد. البته من صحبت‌هایی در مورد مذاکره با لوکادیا و بونجاح هم شنیده‌ام که نمی‌دانم این اخبار درست است یا شایعه. لوکادیا یک بار در بدترین شرایط پرسپولیس را رها کرد و رفت. بنابراین اگر این بازیکن طلا هم باشد دیگر نباید دنبالش رفت.
 در رابطه با رویارویی با تیم‌های آسیایی که این بار بهترین بازیکنان نظیر رونالدو و بنزما و چند بازیکن را جذب کرده‌اند چه نظری دارید؟
پرسپولیس در آسیا تیم کم تجربه‌ای نیست. چه بسا که یک بار با برانکو و یک بار هم با یحیی به فینال رسیده است. از این رو حتماً پرسپولیس می‌تواند در آسیا هم بزرگی کند. در این بین به نظرم در فینالی که یحیی سرمربی پرسپولیس بود، تیمش واقعاً با بدشانسی و بر سر یکسری از اتفاقات و اشتباهات فردی قهرمانی را از دست داد اما جدا از این مسأله پرسپولیس می‌تواند حتی مقابل تیم‌های بزرگ عربستان و تیم‌های مطرح دیگر هم خوب بایستد چه بسا که قبلاً موفق شده بود ژاوی و یارانش را شکست دهد. بنابراین پرسپولیس هیچ هراسی از رویارویی با بازیکنان بزرگ ندارد و در صورت جذب چند بازیکنی که گفتم حتی می‌تواند قهرمان آسیا شود.
 در رابطه با کنار رفتن بازیکنان بزرگ پرسپولیس برای فصل آینده نظیر کمال و امید چه نظری دارید؟
کمال در مقطعی افت کرده بود اما این بازیکن حتماً می‌تواند باز هم به روزهای خوبش برسد و با ماندن و تجربه‌اش به پرسپولیس کمک کند. جدا از این مسأله امید عالیشاه هم فقط 31 سال سن دارد که عده‌ای حرف از خداحافظی او می‌زنند و معتقدند او هم باید مانند سید جلال در اوج از پرسپولیس خداحافظی کند. در حالی که سید جلال در 40 سالگی از پرسپولیس خداحافظی کرد. امید بازیکنی تعیین‌کننده در پرسپولیس است. به همین دلیل حتماً می‌تواند چند سال دیگر هم در پرسپولیس بهترین باشد از همین رو امید باید بماند تا باز هم بتواند در مواقع حساس به بهترین شکل ممکن نقش‌آفرینی داشته باشد و دست تیمش و یحیی را بگیرد.
 در رابطه با ماندن پریرا هم نقدهای زیادی به یحیی وارد می‌شود. در این خصوص چه صحبتی دارید؟
پریرا فصل قبل نتوانست نمایش‌های خیلی خوبی داشته باشد و مصدومیت و بعضی از مشکلات دیگر اجازه نداد تا توانایی‌هایش را نشان بدهد اما یحیی هم در رابطه با پریرا فکرهایی کرده که او را نگه داشته. به همین دلیل باید به شرایط پریرا برای فصل جدید خوشبین بود. از این رو شاید این فصل شرایط بهتری برای پریرا رقم بخورد و برای تیمش مفید واقع شود.

 

جستجو
آرشیو تاریخی