صفحات
شماره هفت هزار و سیصد و سی و شش - ۰۵ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و سی و شش - ۰۵ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۸

انتخابی جام ملت‌های آفریقا 2024

شگفتی‌های سیاه

امیررضا همایون
خبرنگار
سی و چهارمین دوره جام ملت‌های آفریقا داستان جالبی دارد. طبق اعلام کنفدراسیون فوتبال آفریقا در سال 2019 میلادی کشور ساحل عاج به‌عنوان میزبان مهم‌ترین تورنمنت فوتبالی قاره سیاه در سال 2023 انتخاب شد و این مسابقات طبق برنامه قرار بود تابستان سال‌جاری میلادی به میزبانی شهرهای مختلف ساحل عاج برگزار شود، اتفاقی که چندی پیش و با اعلام رئیس جدید کنفدراسیون فوتبال آفریقا مبنی بر گرمای بیش از اندازه کشور میزبان در آن مقطع سال مسابقات با شش ماه تأخیر در ماه‌های ژانویه و فوریه سال 2024 میلادی برگزار خواهد شد.
این موضوع باعث شد کنفدراسیون فوتبال آفریقا مسابقات انتخابی را تا تابستان امسال (فیفادی‌های خرداد و شهریور) ادامه دهد. به همین بهانه نگاهی به اتفاقات رقابت‌های انتخابی سی و چهارمین دوره جام ملت‌های آفریقا خواهیم انداخت.

بازگشت آفریقای جنوبی
تیم ملی فوتبال آفریقای جنوبی جایگاه شاخصی در بین تیم‌های هم‌قاره‌ای خود ندارد. این تیم در رقابت‌های انتخابی دوره گذشته با عملکرد نامطلوبی که از خودش به نمایش گذاشت به‌عنوان سوم گروهش  رسید و موفق نشد به سی و سومین دوره جام ملت‌های آفریقا که زمستان 2022 به میزبانی کامرون برگزار و با قهرمانی شاگردان آلیو سیسه به پایان رسید، صعود کند. آفریقای جنوبی در مسابقات انتخابی سال 2023 اما شرایط متفاوتی را تجربه کرد و موفق شد یکی از زود هنگام‌ترین صعود‌هایش به مهم‌ترین تورنمنت فوتبالی قاره سیاه را تجربه کند. از عملکرد فوق‌العاده تیم آفریقای جنوبی در رقابت‌های انتخابی همین بس که بدانیم صعود آنها به این تورنمنت تنها یک روز پس از صعود الجزایر به مسابقات قطعی شد، آنچه نشان می‌دهد آفریقای جنوبی در مسابقات زمستان سال آینده تیم متفاوتی را به ساحل عاج خواهد آورد. تیمی که متحول شده است و دیگر نمی‌خواهد زنگ تفریح هم قاره ای‌های خودش باشد .

صعود کیپ‌ورده برای دومین بار
یکی از تیم‌های کم نام و نشانی که موفق شد در رقابت‌های انتخابی شگفتی خلق کند، کیپ‌ورده بود، تیمی که در مسابقات سال 2022 اولین حضور خودش را در مهم‌ترین تورنمنت فوتبالی قاره آفریقا تجربه کرد و با حضور در رتبه سوم مرحله گروهی به مرحله حذفی صعود کرد اما با شکست مقابل سنگال از دور رقابت‌ها حذف شد. آنها حالا برای دومین بار متوالی به این مسابقات صعود کردند و شگفتی ساز شدند.

خبر بد برای باشگاه‌های اروپایی
بسیاری از باشگاه‌های اروپایی در سالیان اخیر ستاره‌های مطرح قاره آفریقا را جذب کرده‌اند. پس از اعلام تاریخ برگزاری رقابت‌های سال 2023 از سوی کنفدراسیون فوتبال آفریقا موسوم به CAF باشگاه‌های اروپایی خیال‌شان از بابت اینکه بازیکنان‌شان در حساس‌ترین مقطع فصل مجبور به ترک باشگاه برای پیوستن به اردوی‌های ملی نیستند راحت شد اما با تغییر زمان برگزاری مسابقات از سوی مهم‌ترین نهاد فوتبالی قاره آفریقا بار دیگر این تورنمنت تبدیل به یک دغدغه اساسی برای باشگاه‌های اروپایی که از بازیکنان آفریقایی در ترکیب‌شان بهره می‌برند، شده است. بی تردید با نزدیک شدن به زمان برگزاری مسابقات بار دیگر جدال سرمربیان تیم‌های باشگاهی با مربیان ملی بر سر رفتن یا نرفتن بازیکنان به اردوی تیم‌های ملی تکرار خواهد شد.

جستجو
آرشیو تاریخی