صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و سی و پنج - ۰۴ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و سی و پنج - ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۴

آمارهای نه چندان نکو

امیر رضا همایون
خبرنگار
کاپیتان سابق تیم ملی فوتبال کشورمان و آبی‌پوشان پایتخت روز چهارشنبه هفته گذشته پسی از کش و قوس‌های فراوان با عقد قراردادی دو ساله هدایت استقلال را در بیست و سومین دوره لیگ برتر برعهده گرفت. اولین تجربه جواد نکونام در بحث سرمربیگری با تیم فوتبال خونه به خونه بابل کسب شد. البته او سابقه بیشتری در بحث مربیگری دارد. اما استقلال پرچالش‌ترین تجربه کاپیتان سابق تیم ملی کشورمان در این بحث است، به همین علت در ادامه نگاهی به آمارهای سرمربیگری او در تیم‌هایی که هدایت آنها را برعهده داشته، می‌اندازیم.
 خونه به خونه
اولین تجربه سرمربیگری جواد نکونام به تیم خونه به خونه بازمی‌گردد، جایی که او در 21 مسابقه هدایت این تیم را برعهده داشت و آمار خوب 10 پیروزی و 3 شکست را از خودش به نمایش گذاشت. آماری که ثبت آن با توجه به امکانات خونه به خونه فوق‌العاده به حساب می‌آید.
 
نساجی
مدیران وقت نساجی پس از به ثبت رساندن این عملکرد فوق‌العاده از سوی جواد نکونام با خونه به خونه به سراغ او آمدند و نکونام را به عنوان سرمربی تیم‌شان منصوب کردند؛ انتصابی که البته برای آنها صعود به سطح اول فوتبال ایران پس از 24 سال انتظار را به ارمغان آورد. نکو در 26 مسابقه‌ای که هدایت تیم شهر خسته را برعهده داشت آمار 11 پیروزی و 4 شکست را ارائه داد؛ آماری که منجر به صعود نساجی به لیگ برتر فوتبال ایران شد.
 دوره اول فولاد
اولین تجربه لیگ برتری جواد نکونام با فولاد به دست آمد؛ جایی که او هدایت فولاد را در 73 بازی در رقابت‌های مختلف برعهده داشت و موفق شد با این تیم 29 پیروزی و 16 شکست را تجربه کند.
 
دوره دوم فولاد
پس از کسب عنوان قهرمانی جام حذفی در فصل 1399-1400 جواد نکونام از هدایت فولاد استعفا داد و عبدالله ویسی جایگزین او شد. پس از مدتی ویسی به علت ناکامی‌هایی که با این تیم تجربه کرده بود، از هدایت فولاد برکنار و بار دیگر جواد نکونام جایگزین او روی نیمکت فولاد شد. نکو در دوره دوم حضورش در این تیم موفق شد با فولاد در 57 مسابقه آمار 24 پیروزی، 11 شکست، کسب یک سوپرجام و صعود با این تیم به مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان فوتبال آسیا را تجربه کند.

آمار نه چندان نکو
با تمام این آماری که پیش‌تر مرور کردیم، نکونام در مجموع تا الان 177 بار در تورنمنت‌های مختلف تیم‌هایش را هدایت کرده و موفق به به جا گذاشتن آمار 74 پیروزی و 35 شکست شده؛ آنچه با توجه به بضاعت تیم‌های تحت هدایتش در این سال‌ها فوق‌العاده بوده است.
البته باید گفت درصد پیروزی‌های نکونام در مجموع روی عدد 42 متوقف شده؛ آماری که به هیچ عنوان نمی‌تواند مطلوب باشد.
 به عبارت دیگر می‌توان گفت تنها نگرانی هواداران استقلال از حضور جواد نکونام روی نیمکت تیم محبوب‌شان درصد پیروزی‌های پایینی است که این سرمربی جوان ثبت کرده. آماری که البته باید دید جواد را در استقلال به کجا می‌رساند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی