رضا دهدار: می‌خواهم بهترین مجموع عمرم را در عربستان ثبت کنم

امسال مدال جهانی را باید از دهان شیر بیرون بکشیم

رضا عباسپور
روزنامه نگار
«رضادهدار» ملی‌پوش دسته وزنی المپیکی 102 کیلوگرم کشورمان را قطعاً می‌توان یکی از وزنه‌برداران افتخارآفرین، سختکوش، خوش‌اخلاق و مؤثر تیم‌های ملی وزنه‌برداری ایران (نوجوانان، جوانان و بزرگسالان) در یک دهه اخیر دانست. کسب عناوین مختلف و ارزشمند آسیایی و جهانی توسط این ستاره خوزستانی موجب شد تا او در حال حاضر یکی از امیدهای المپیکی وزنه‌برداری ایران در مسیر کسب سهمیه ورودی به پاریس 2024 باشد. دهدار اگر چه در شرایط فعلی با وجود بی‌توجهی و کم لطفی که مسئولان ورزش و وزنه‌برداری استان زادگاهش به او روا داشتند دل‌آزرده و ناراحت است اما عزم خود را جزم کرده تا با تمام قدرت و توان، در اردوی آماده‌سازی تیم ملی وزنه‌برداری مهیای حضور در رقابت‌های جهانی ریاض عربستان (گزینشی بازی‌های المپیک) و پس از آن بازی‌های آسیایی 2023 هانگژوی چین شود. 2 آوردگاه بزرگ و معتبری که مطمئناً درخشش قهرمان طلایی رقابت‌های جهانی 2019 تایلند در آنها می‌تواند برای او و کاروان وزنه‌برداری ایران جواز حضور در المپیک فرانسه و مدالی خوشرنگ در این رویداد بزرگ ورزش جهان را سند بزند. البته ستاره 102 کیلویی وزنه‌برداری ایران معتقد است برای کسب این افتخارات ابتدا در تیم ملی و سپس در رقابت‌های برون مرزی مسیر و جدال سختی را با رقبای صاحبنام و مدعی خود پیش رو دارد. جدالی که عبور از آنها برای رسیدن به مدال و سکوی افتخار، مثل بیرون آوردن مدال از دهان شیر است. به همین بهانه با او همکلام شدیم تا شرایط آمادگی‌ و رکوردی‌اش را از زبان خودش بشنویم.

برای مدال‌آوری در جهانی
باید به مجموع 390 برسم
رضا دهدار ملی‌پوش 102 کیلویی تیم ملی وزنه‌برداری کشورمان که یکی از گزینه‌های اصلی کادر فنی برای اعزام به رقابت‌های جهانی 2023 ریاض و احتمالاً بازی‌های آسیایی هانگژوی چین است در خصوص شرایط آمادگی و تمرینی خود در اردوی تهران می‌گوید: «خدا را شکر، شرایط روحی و بدنی خوبی دارم. انگیزه‌ام هم اینقدر بالا است که به چیزی جز حضور در رقابت‌های جهانی عربستان و کسب خوشرنگترین مدال جهانی در این رویداد بزرگ فکر نمی‌کنم. هر چند خودتان خوب می‌دانید که قطعاً برای رسیدن به این هدف رقبای بسیار قدرتمندی هم در تیم ملی و هم در عرصه بین‌المللی پیش رو دارم. در تیم ملی که سهراب مرادی و رسول معتمدی 2 وزنه‌بردار قدرتمند، پرانگیزه و مدال‌دار حضور دارند و برای اینکه بتوانم صاحب دوبنده تیم ملی در میادین آتی شوم، باید رکوردهایی بهتر از رکوردهای آنها ثبت کنم. در عرصه بین‌المللی هم که امسال و سال آینده چه در رقابت‌های جهانی و چه بازی‌های المپیک هر چه وزنه‌بردار خوب و اسم و رسم‌دار در اوزان 96 و 109 کیلوگرم حضور داشتند، به‌خاطر المپیکی شدن دسته وزنی 102 کیلوگرم، به این دسته وزنی آمدند و در جهانی ریاض قرار است با تمام قدرت روی تخته بیایند. زیرا جهانی ریاض رقابت گزینشی المپیک پاریس هم هست، به همین دلیل مطمئنم که یک جنگ جهانی تمام‌عیار برای سکوهای قهرمانی و امتیاز المپیک در این دسته وزنی المپیکی پیش رو داریم. با تمام این تفاسیر من هم هدفم را از مدت‍ها قبل برای کسب سهمیه المپیک و به‌دست آوردن خوشرنگترین مدال بازی‌های پاریس ترسیم کردم. بنابراین اول باید از سد رقبای داخلی عبور کنم و بعد با رسیدن به رکورد مجموعی بیش از 390 کیلوگرم دنبال مدال‌آوری در جهانی ریاض و کسب امتیاز و سهمیه المپیک باشم. حقیقتاً ایستادن روی سکوی افتخار امسال در جهانی ریاض مثل بیرون کشیدن مدال از دهان شیر است ولی من با توکل به خدا و دعای هموطنانم این کارسخت و نشدنی را اگر مشکل یا اتفاق غیرقابل پیش‌بینی رخ ندهد شدنی می‌کنم.»

رکوردگیری جهانی برایم مهم است
قهرمان طلایی وزنه‌برداری جهان در خصوص مسابقه رکوردگیری جهانی که قرار است روز دوشنبه 5 تیرماه در آکادمی ملی المپیک برگزار شود تأکید دارد: «مطمئناً رکوردگیری جهانی برایم بسیار مهم و سرنوشت‌ساز است. زیرا این رکوردگیری تکلیف مسافران جهانی را مشخص می‌کند. من سعی می‌کنم روز دوشنبه در بهترین شرایط وزنه بزنم تا به امید خدا بتوانم رضایت کادرفنی را جلب کرده و مسافر جهانی ریاض شوم. البته که سهراب مرادی و رسول معتمدی هم دو رقیب جدی و قدرتمندم هستند که آنها هم دارند تلاش می‌کنند تا بهترین نتایج را برای خود رقم بزنند. به هر حال امیدوارم که بتوانم در این مسابقه بهترین نتیجه را کسب کنم.»

رویای کودکی‌ام مدال طلای بازی‌های آسیایی بود
ملی‌پوش 109 کیلویی تیم ملی وزنه‌برداری در مورد اینکه آیا با توجه به فاصله زمانی اندک (13 روز) بین رقابت‌های جهانی ریاض و بازی‌های آسیایی هانگژو توانایی حضور همزمان بین این دو رویداد را دارد یا نه تأکید می‌‌کند: «یکی از رویاهای کودکی‌ام حضور در بازی‌های آسیایی و ایستادن روی سکوی قهرمانی این رقابت معتبر و مهم بود. به همین دلیل همیشه آرزو داشتم بتوانم در این رویداد معتبر حضور داشته و با کسب مدال طلای بازی‌های آسیایی یک مدال خوشرنگ و مرغوب را در آلبوم افتخاراتم ثبت کنم. البته به‌خاطر فاصله زمانی کمی که بین جهانی و بازی‌های آسیایی است، حضور در هر دو رویداد به‌صورت همزمان واقعاً کار سختی است چون بعد از رقابت سنگین در جهانی ریاض، زمان اندکی برای ریکاوری و وزنه زدن در بازی‌های آسیایی داریم. اما قطعاً با هماهنگی کادرفنی اگر به امید خدا مشکلی برایم پیش نیاید، تمام سعی و تلاشم این خواهد بود تا در هر دو میدان بزرگ روی تخته رفته برای ورزش و وزنه‌برداری ایران افتخار کسب کنم. من این توانایی را در خودم می‌بینم و خیلی امیدوارم که در هر دو رویداد افتخار پوشیدن دوبنده تیم ملی وزنه‌برداری را داشته باشم.»

اردوی بعدی در مازندران
دهدار با بیان اینکه شرایط اردویی تیم ملی وزنه‌برداری در آکادمی ملی المپیک خیلی بهتر از قبل شده و همه چیز تقریباً برای تمرین بی‌دغدغه ملی‌پوشان در اردوی تهران فراهم است معتقد است: «حقیقتاً جا دارد تشکر ویژه‌ای از مسئولان فدراسیون، کادرفنی و آکادمی ملی المپیک بابت زحماتی که برای برقراری یک اردوی شایسته برای تیم ملی وزنه‌برداری در این مدت متحمل شدند داشته باشم. خدا را شکر در این مدت نه قطعی برق داشتیم و نه مشکلات مشابه اینچنینی. همه چیز روتین دارد انجام می‌شود تا ما مشکل خاصی نداشته باشیم. احتمالاً براساس آنچه که شنیدم، قرار است مرحله بعدی اردوی تیم ملی وزنه‌برداری دراستان مازندران و شهر بابلسر برگزار شود. مطمئناً من سعی می‌کنم در لیست اصلی تیم ملی وزنه‌برداری برای جهانی باشم و به امید خدا در اردوی شمال هم شرایط بهتری برای افزایش رکوردم ایجاد کنم.»

ZOOM

رضا دهدار ملی‌پوش پرامید وزنه‌برداری ایران در دسته وزنی المپیکی 102 کیلوگرم، با بیان اینکه در بهترین شرایط بدنی قرار دارد و برخلاف گذشته هیچ آسیب دیدگی هم ندارد که تمریناتش را با مشکل مواجه کند، معتقد است بی‌توجه به برخی کم‌لطفی‌ و بی‌مهری‌ها که از سوی مسئولان ورزش و وزنه‌برداری استان خوزستان در چند سال گذشته متوجه او شده و همچنان نیز ادامه دارد، با قدرت هدف و مسیرش که همانا کسب بهترین و خوشرنگ‌ترین مدال‌های جهانی و بازی‌های آسیایی و رسیدن به سهمیه المپیک 2024 پاریس است را دنبال می‌کند تا بازهم برای ورزش ایران و وزنه‌برداری افتخارآفرین باشد. او تأکید دارد که فعلاً وقت تمرین است و تلاش برای رسیدن به هدف بزرگی که در ذهن دارد. بنابراین اگر چه همچنان روی انتقادات و گلایه‌هایش ایستاده و حرف و نقدش همانی است که گفته و مطرح کرده است ولی در حال حاضر اولویت اصلی‌اش تیم ملی وزنه‌برداری و کسب افتخار برای ورزش ایران است. مطالبات به حق او قطعاً اولویت مهم بعدی است که به وقتش آنها را نیز تا احقاق حق پیگیری خواهد کرد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی