صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و سی و سه - ۰۱ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و سی و سه - ۰۱ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۲

غیبت دوباره در جشن قهرمانی

امیر ترک عادت نکرد

ایمان گودرزی
روزنامه نگار
تیم ملی فوتبال ایران پس از برتری در دو دیدار پرگل مقابل افغانستان و قرقیزستان به فینال تورنمنت کافا رسید و در ورزشگاه ملی تاشکند به مصاف تیم ملی ازبکستان رفت که در یک رقابت نزدیک و فیزیکی توانست با گلزنی سردار آزمون در لحظات ابتدایی نیمه دوم به برتری یک بر صفر مقابل میزبان خود دست پیدا کند و به قهرمانی در این رقابت‌ها برسد.
 با کسب این قهرمانی امیر قلعه‌نویی پس از ۱۰ سال موفق شد که بار دیگر یک قهرمانی به دست آورد.
آخرین جام قلعه‌نویی مربوط به سال ۹۲ و قهرمانی در رقابت‌های لیگ برتر همراه با استقلال بود.
 از آن زمان تا‌کنون پر‌افتخار‌ترین سرمربی تاریخ لیگ برتر موفق به قهرمانی در هیچ رقابتی نشده بود.
نکته جالب در مورد امیر قلعه‌نویی این است که این سرمربی هر بار تیمش را به قهرمانی می‌رساند بیشتر ترجیح می‌دهد که نظاره‌گر شادی بازیکنانش باشد و پس از دریافت مدال‌‌ها کمتر کسی امیر را در جشن و عکس‌های یادگاری قهرمانی می‌بیند.
 قلعه‌نویی این عادت را همیشه داشته و زمانی که با استقلال و سپاهان در لیگ برتر ایران قهرمان می‌شد، پس از دریافت مدال سعی می‌کرد از قاب دوربین‌ها مخفی بماند.
 حال این اتفاق در قهرمانی تیم ملی ایران مقابل ازبکستان نیز رخ داد و عکس‌های یادگاری بدون حضور سرمربی تیم در قاب عکاسان به ثبت رسید.

مصدومیت شدید بیرانوند

در دقیقه ۵ دیدار ازبکستان و ایران در فینال تورنمنت کافا، علیرضا بیرانوند به‌دلیل برخورد با سعید عزت‌اللهی دچار مصدومیت شد تا اتفاق بازی تیم ملی مقابل انگلیس در جام جهانی ۲۰۲۲ در برخورد با مجید حسینی برای او تکرار شود. پس از بیرون آمدن از زمین این دروازه‌بان همراه با یکی از پزشکان تیم ملی با آمبولانس راهی بیمارستان شد تا مصدومیتش پیگیری شود. در پایان بازی و بعد از قهرمانی در رختکن تیم حاضر شد و با جام عکس یادگاری گرفت.

با این بازیکنان سرمربی ثروتمندی هستم

امیر قلعه‌نویی پس از پایان دیدار تیم‌های ملی ایران و ازبکستان در نشست خبری اظهار کرد: «باید از تماشاگران دو تیم بویژه تماشاگران ایرانی قدردانی کنم. ایرانی‌ها امشب ما را تنها نگذاشتند.» او با اشاره به مصدومیت علیرضا بیرانوند و سعید عزت‌اللهی اظهار کرد: «در همان دقایق ابتدایی با آن مصدومیت به تیم ما شوکی وارد شد و در طول بازی نگران وضعیت علیرضا بیرانوند بودیم. در بین دو نیمه با صحبت‌هایی که با بازیکنان داشتیم سعی کردیم آنها را از فضای ایجاد شده در نیمه نخست خارج کنیم، یک گل به ثمر رساندیم و می‌توانستیم یکی دو گل دیگر بزنیم و البته از آن طرف در بعضی صحنه‌ها هم حریف موقعیت‌های خوبی داشت. این دیدار، بازی بود که حریف هم می‌توانست پیروز شود اما خدا را شکر ما برنده شدیم.»
سرمربی تیم ملی با تبریک به فوتبال ازبکستان اظهار کرد: «روز گذشته هم در نشست خبری گفتم که فوتبال ازبکستان در حال پیشرفت است. این پیشرفت چه در فوتبال پایه است و چه در سطح بزرگسالان.» قلعه‌نویی افزود: «به غیر از نتیجه‌ای که به دست آمد ما امروز یک پیروزی دیگر هم کسب کردیم. وقتی بیرانوند و عزت‌اللهی مصدوم شدند به عزت‌اللهی گفتیم برای سلامتی‌ات تعویضت کنیم اما او گفت که ادامه می‌دهم. وقتی شما چنین بازیکنانی دارید که با قلب‌شان برای تیم کشورشان بازی می‌کنند، شما مربی ثروتمندی هستید و من از بازیکنانم تشکر می‌کنم.» خبرنگاری با اشاره به سوابق قلعه‌نویی از او پرسید که با توجه به این سابقه به نظر شما فوتبال ازبکستان برای پیشرفت باید چه کاری انجام دهد که سرمربی تیم ملی گفت: «من از شما به خاطر رفتار و میهمان‌نوازی‌تان قدردانی می‌کنم اما اجازه بدهید به‌صورت کلی به این سؤال جواب بدهم چون درباره مسائل فنی باید سرمربی‌تان صحبت کند. من از سال ۲۰۰۶ فوتبال ازبکستان را پیگیری می‌کنم و با فوتبال این کشور در ارتباط هستم و حدود ۱۰ بار به اینجا آمده‌ام. ازبکستان چه به لحاظ ورزشی و چه به لحاظ اجتماعی پیشرفت کرده است. یادم می‌آید در آن سال شما استادیومی مثل ورزشگاه بنیادکار نداشتید. در آن سال‌ها از ورزشگاه پاختاکور که در حال تعمیر بود بازدید کردم و در این مدت فوتبال شما پیشرفت زیادی داشته است. یک کشور برای پیشرفت ورزشی به چهار محور نیاز دارد؛ امنیت، اقتصاد، برنامه‌ریزی و زیرساخت‌ها چهار موضوعی است که باید برای پیشرفت در یک کشور وجود داشته باشد. فکر می‌کنم ازبکستان اینها را دارد. به لحاظ نیروی انسانی هم بین ایران و ازبکستان شباهت زیادی وجود دارد و مطمئنم شما راه پیشرفت را پیدا کرده‌اید و سال به سال بهتر می‌شوید.»
سرمربی تیم ملی در پاسخ به این سؤال که آیا پیشرفت فوتبال ازبکستان به لحاظ ساختاری با پیشرفت فنی فوتبال این کشور برابری می‌کند، گفت: «صددرصد از نظر فنی فوتبال ازبکستان پیشرفت کرده است. در فوتبال پایه نتایج خیلی خوبی گرفته‌اید و نسل جدید فوتبال شما خودش را جایگزین نسل طلایی گذشته خواهد کرد اما تغییرات یک هفته یا دو هفته ایجاد نمی‌شود و به چند سال کار نیاز دارد.»
قلعه‌نویی در پایان با قدردانی از میزبانی ازبکستان گفت: «در آخر برای همه عزیزان بویژه کشور عزیزم ایران آرامش و سلامتی آرزو می‌کنم.»

درگیری‌ها طبیعی بود

سردار آزمون که به‌عنوان بهترین بازیکن فینال نیز معرفی شد، در نشست خبری پس از بازی اظهار کرد: «بازی خوبی بود. دو تیم از ابتدای بازی با احترام به یکدیگر بازی می‌کردند. همان‌طور که سرمربی تیم پس از پایان بازی گفت در ابتدای بازی با مصدومیتی که ایجاد شد شوک بدی به تیم وارد شد چون دو بازیکن مهم‌مان مصدوم شدند اما با صحبت‌هایی که بین دو نیمه توسط کادر فنی انجام شد شرایط روحی تیم تغییر کرد و توانستیم از شوک آن اتفاق بیرون بیاییم و بازی خودمان را انجام دادیم.»
وی افزود: «به تیم ازبکستان هم تبریک می‌گویم. آنها نمایش قابل احترامی ارائه کردند. هواداران این تیم هم در طول بازی فقط تیم خودشان را حمایت کردند و این قابل تقدیر است.»
آزمون در پاسخ به سؤال خبرنگاری که از او درباره اتفاقات رخ داده در اواخر بازی پرسید، اظهار کرد: «درگیری ایجاد شده در آخر بازی طبیعی بود. ما با بازیکنان ازبکستان چه در داخل زمین چه بیرون از زمین رفیق هستیم و دیدید که برای آنها تونل تشکیل دادیم که وظیفه‌مان بود. قطعاً این احترام دو طرفه بود. اگر این اتفاق‌ها در فوتبال نباشد فوتبال جذاب نمی‌شود.»
او در پاسخ به سؤال خبرنگاری که از او درباره راه‌های پیشرفت فوتبال ازبکستان پرسید، گفت: «سرمربی تیم ما به‌عنوان بزرگتر به این سؤال جواب دادند اما چیزی که برای من قابل احترام است سؤال‌هایی است که شما خبرنگاران درباره پیشرفت فوتبال ازبکستان می‌پرسید.»

 

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی