صفحات
شماره هفت هزار و سیصد و سی و دو - ۳۱ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و سی و دو - ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۱۴

نگاهی به برترین گلزنان لیگ برتر

نوروزی بالاتر از برهانی و عنایتی

مرتضی طهوری
خبرنگار

بسیاری معتقدند سطح کیفی مهاجمان حاضر در لیگ برتر طی چند فصل اخیر دچار سقوط آزاد فوق‌العاده‌ای شده. فرضیه‌ای که البته با توجه به کم گل شدن بازی‌های لیگ برتر درست است. به گونه‌ای که در فصل گذشته لیگ برتر شهریار مغانلو مهاجم سپاهان با به ثمر رساندن 13 گل به عنوان آقای گل لیگ برتر رسید. آنچه نشان می‌دهد سطح کیفی بازیکنان حاضر در لیگ برتر سقوط آزاد عجیبی را سپری کرده. نکته جالب اینکه فوتبال جهان در میانه فصل باشگاهی سال گذشته مهمترین رقابت‌های فوتبال ملی مردان جهان را تجربه کرد. تورنمنت مهمی که هیچ کمکی به افزایش سطح فنی لیگ برتر فوتبال کشورمان و بازیکنان حاضر در آن نکرد. به همین بهانه در ادامه نگاهی به برترین گلزنان ادوار مختلف لیگ برتر فوتبال کشورمان در جام خلیج فارس خواهیم انداخت.
 
یکه تازی عنایتی در دوره‌های آغازین
اولین فصل لیگ برتر فوتبال کشورمان با فرمت جدید مسابقاتی در سال‌های 81-1380برگزار شد. فصلی که سطح فنی بازی‌ها و بازیکنان به هیچ عنوان قابل مقایسه با آنچه امروز شاهد هستیم، نبود. رضا عنایتی مهاجم ابومسلم با عملکرد فوق‌العاده 17 گل زده در طول یک فصل به عنوان آقای گل اولین دوره لیگ برتر فوتبال انتخاب شد. البته باید گفت این آمار در مقایسه با آنچه در ادامه به آن می‌رسیم،  قابل مقایسه نیست. رضا عنایتی برای حضور در فصل سوم لیگ برتر به استقلال پیوست. رقابت‌هایی که برای مهاجم محبوب آبی‌ها پایان خوشی داشت. او در فصول سوم و چهارم لیگ برتر فوتبال ایران موفق شد در مجموع 41 گل برای آبی‌پوشان تهرانی به ثمر برساند تا بیشترین تأثیر را در موفقیت استقلال در لیگ‌های دوم و سوم فوتبال ایران داشته باشد.
 
رکود تا دوره پنجم
لیگ برتر فوتبال ایران از دوره سوم تا پنجم از نظر گلزنی به نسبت عملکردی که عنایتی از خودش با استقلال به نمایش گذاشته بود،  در رکود رفت. در لیگ پنجم اما آرش برهانی مهاجم کرمانی سابق آبی‌ها با این تیم رکورد فوق‌العاده 21 گل زده در طول یک فصل را تکرار کرد تا آمار فوق العاده عنایتی پس از یک دوره بار دیگر تکرار شود و او به واسطه گل‌های متعددی که در این فصل و فصول آینده زد‌، در میان هواداران استقلال به آرش آقای گل معروف شد.
 
نوروزی بالاتر از برهانی و عنایتی
پس از ثبت رکوردهایی که پیش‌تر آنها را مرور کردیم،  هیچ کس تصور نمی‌کرد در فصول آینده مهاجمی در فوتبال ایران بتواند رکورد گلزنی دو بازیکن مطرح استقلال در طول یک فصل را بشکند. اتفاقی که رضا نوروزی بازیکن فولاد خوزستان موفق شد در فصلی که این تیم به عنوان قهرمانی لیگ برتر رسید، ثبت کند و با به ثمر رساندن 24 گل در طول یک فصل رکورد عنایتی و برهانی را بشکند و به تنهایی در قله فوتبال ایران بایستد.
 
گل زدن در اوج رکورد
انتقادات از مهاجمان حاضر در تیم‌های مختلف لیگ برتر فوتبال کشورمان طی چند فصل اخیر به علت دستمزد بالا و کیفیت فنی پایین بسیار زیاد شده اما جالب است بدانید که در همین حالت سجاد شهباززاده که در فصل گذشته عملکرد نامطلوبی از خودش به نمایش گذاشت و انتظارات هواداران استقلال را برآورده نکرده،  موفق شد در فصل 1400-1399 با بیست گل زده به عنوان آقای گلی لیگ برتر برسد و خودش را به تعداد گل زده رضا عنایتی در فصل سوم برساند. آنچه ثابت می‌کند اگر مهاجمان بخواهند،  می‌توانند از رکوردها هم عبور کنند.
 

 

جستجو
آرشیو تاریخی