صفحات
شماره هفت هزار و سیصد و سی و دو - ۳۱ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و سی و دو - ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۱۴

مهاجمانی که گل نزدند

کویــــر گل

محسن ذاکری
خبرنگار
لیگ بیست‌ودوم با قهرمانی پرسپولیس به پایان رسید و رکورد بیشترین تعداد گل زده در هفته آخر لیگ برتر ثبت شد. میانگین 25/4 درصد گل زده این هفته را به یکی از پرگل‌ترین هفته‌های ادوار لیگ برتر تبدیل کرد.
 در مجموع ۴۸۰ گل از خط دروازه‌ها در لیگ بیست‌ودوم عبور کرد و استقلال با ۵۲ گل عنوان بهترین خط حمله را در این فصل به دست آورد. برخی تیم‌ها در لیگ بیست‌ودوم آمار چندان خوبی در بخش گلزنی به ثبت نرساندند.
 به طور مثال تیم پیکان در مجموع 30 هفته تنها ۱۲ گل به ثمر رساند که آمار ضعیفی بود. بازیکنان مختلفی نیز در این فصل از رقابت‌ها توانستند گلزنی کنند.
در لیگ بیست‌ودوم حامد شیری به عنوان یک مدافع وسط 7 بار دروازه حریفان نساجی را باز کرد اما در مقابل مهاجمان زیادی نیز در لیگ پا به توپ شدند که موفق به گلزنی نشدند.
جذب مهاجمان بی‌کیفیت یا ناآماده با مبالغ بعضاً هنگفت،  نتیجه‌ای جز اشغال یک صندلی و یک شماره پیراهن در لیست‌ تیم‌ها نداشت. تعداد اندکی از تیم‌ها در لیگ باقی ماندند که همه مهاجمان‌شان گلزنی کردند و برای تیم خود مؤثر بودند.
این عملکرد ضعیف برخی از بازیکنان خارجی در شرایطی است که سازمان لیگ فوتبال ایران با افزایش سهمیه بازیکنان خارجی از 4 به 7 موافقت کرده و از فصل بعد شاهد حضور پررنگ‌تر این دست از بازیکنان خواهیم بود.

خارجی‌هایی که گل نزدند
در میان مهاجمان خارجی بدون گل زده در فصل جاری (بدون احتساب علی فریدون که پاسپورت ایرانی دارد)،  خیمه رومرو،  تیتو اوکلو،  دارکو بیدوف و آداما نیان،  بدون گل زده فصل را با تیم‌هایشان به پایان رساندند. همچنین بازیکنان مطرحی مثل سجاد شهباززاده،  حامد پاکدل و محمدمهدی نظری در این فصل موفق به گلزنی نشدند.

مهاجمان بدون گل

در طول فصلی که گذشت،  علاوه بر خارجی‌ها،  تعدادی از مهاجمان داخلی لیگ بودند که حتی یک گل هم نزدند و قفل بسته شده به پای آنها در طول یک فصل ادامه داشت. سیاهه این تعداد از مهاجمان به اندازه‌ایست که از یک تیم فوتبال بیشتر می‌شود!
پرسپولیس: علیرضا خدادادی (مصدوم)،  حامد پاکدل (پرسپولیس – تراکتور)
استقلال: سجاد شهباززاده
تراکتور: امیر ابراهیم‌زاده،  خیمه رومرو
پیکان: تیتو اوکلو
ذوب‌آهن: دارکو بیدوف
ملوان: محسن علافی
نفت آبادان: علی فریدون
نفت مسجدسلیمان: آرش کریمی،  حسین فیض
نساجی: محمدمهدی نظری،  عرفان گل‌محمدی،  آداما نیان و علیرضا منظمی
مس کرمان: عباس زراعتکار،  محمدامین اسدی

آقای گل‌های فقیر!

شهریار مغانلو 13 گل در طول فصل به ثمر رساند و آقای گل شد اما تعداد گل‌های او از تعداد بازی‌های یک نیم‌فصل نیز کمتر است و همین نشان می‌دهد که تا چه اندازه در گلزنی فصل ناامیدکننده‌ای را پشت سر گذاشته‌ایم. مهدی قایدی با 12 گل،  دومین گلزن برتر فصل لقب گرفت اما او تا هفته پایانی رقابت‌ها تنها 9 گل زده بود و در رده چهارم جدول گلزنان قرار داشت و به لطف برد عجیب 7-1 استقلال برابر تراکتور در هفته آخر و هت تریک در این بازی توانست تعداد گل‌های خود را افزایش داده و دو رقمی کند و در رتبه دوم قرار بگیرد.
دو گلزن برتر لیگ از تیم تراکتور هستند. خمس با درخشش رضا اسدی و محمد عباس‌زاده توانست نتایج قابل توجهی را برای تبریزی‌ها کسب کند و تا رده چهارم صعود کنند.
رضا اسدی در جدول گلزنان لیگ برتر با ۱۱ گل در رده سوم و عباس‌زاده دیگر بازیکن تراکتور با ۱۰ گل در رده چهارم قرار دارند.
برای تراکتور که نیم‌فصل ناکام را تجربه کرد و البته رضا اسدی که یک هافبک دفاعی تخصصی است،  این آمار فوق‌العاده محسوب می‌شود.
با این حال آمار گلزنی مهاجمان در لیگ برتر طی 30 هفته در ضعیف‌ترین حالت خود قرار دارد.
 مهاجمانی که مدعی کسب عنوان آقای گلی لیگ بیست‌ودوم بودند نتوانستند از رکورد ۱۳ گل ادموند بزیک در دوره دوم لیگ برتر (با ۱۴ تیم) عبور کنند تا عنوان ضعیف‌ترین آمار آقای گلی در تاریخ ادوار لیگ برتر به نام آنها ثبت شود. البته بزیک در حالی در لیگ دوم ۱۳ گل به ثمر رساند که تعداد تیم‌های لیگ ۱۴ تیم بود.
عملکرد مهاجمان در لیگ بیست و دوم به اندازه‌ای ضعیف و ناامیدکننده بود که تعداد پاس گل‌های ریکاردو آلوز با گل‌های گلزن‌ترین بازیکن لیگ برابر است! آلوز با ۱۳ پاس گل در صدر جدول بیشترین پاس گل قرار گرفت.

 

پریرا و دیاباته ضعیف‌ترین مهاجمان تاریخ

ناصر ابراهیمی
 مربی اسبق پرسپولیس و تیم ملی
پرسپولیس در فصل گذشته در خط دروازه و هافبک عملکرد بسیار خوبی داشت و برای فصل جدید گل‌محمدی باید به دنبال تقویت خط حمله باشد. خط حمله پرسپولیس ناامیدکننده بود و در حد بقیه خطوط این تیم کیفیت نداشت. تنها بازیکنی که در این خط عصای دست پرسپولیس شد،  آل کثیر بود که او هم نیم فصل مصدوم بود و از نیم فصل دوم به باشگاه اضافه شد و تا راه افتاد و آماده شد،  به انتهای فصل رسید. پرسپولیس باید کنار آل‌کثیر یک مهاجم ششدانگ داشته باشد تا در لیگ قهرمانان آسیا با مشکل روبه رو نشود.
متأسفم که باید بگویم بازیکنان خارجی پرسپولیس از ضعیف هم ضعیف‌تر بودند. پریرا یکی از ضعیف‌ترین مهاجمانی است که در فوتبال ایران دیدم و نمی‌توانم باور کنم چرا باشگاه بزرگی چون پرسپولیس باید چنین مهاجم ضعیفی را جذب کند. اگر قرار به جذب بازیکنان اینچنینی است،  سرمربیان به بازیکنان تیم‌های پایه خود اعتماد کنند.
شما به وضعیت دیاباته نگاه کنید. ما رفتیم بازیکنی را با سن و سال بالا جذب کردیم که همیشه هم مصدوم است. آیا در رده‌های پایه پرسپولیس بازیکنانی وجود ندارند که بتوانند در آینده این تیم را تغذیه کنند؟ دلالان فوتبال ایران را بیچاره کرده‌اند و آنها هر بازیکن بی‌کیفیتی را می‌توانند به باشگاه‌های ما بفروشند. متأسفانه مدیران و مربیان هم به خاطر حفظ جایگاه‌شان با دلالان همکاری می‌کنند. طبق دستور دولت عقد قرارداد دلاری با بازیکنان ایرانی تخلف محسوب می‌شود و بی‌احترامی به قوانین داخلی است. قرارداد دلاری نیز باعث نابودی فوتبال ایران می‌شود. بازیکنان ما همین حالا که به ریال پول می‌گیرند،  چندین برابر لیاقت‌شان از باشگاه‌ها دریافت می‌کنند،  وای به حال اینکه بخواهند به دلار پول بگیرند. باید واقعیت بازیکنان خود را بدانیم و به اندازه توانایی آنها پول بدهیم. امیدوارم نهادهای مربوطه هرچه سریعتر با باشگاه‌های متخلف برخورد کنند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی