فسخ یکطرفه شماره یک چگونه اتفاق می‌افتد؟

قانون به نفع پرسپولیس است نه بیرو

چند روز از اخطار علیرضا بیرانوند به باشگاه پرسپولیس گذشت اما خبری از جلسه دوباره درویش با مدیر برنامه‌های این بازیکن نشد تا باشگاه اعلام کرد بخشی از طلب این بازیکن را پرداخت کرده است. بیرو برخلاف دیگر بازیکنان صبر کمتری داشت و برای دریافت مطالباتش که با آپشن‌ها بویژه پاداش‌های قهرمانی بالغ بر 8/ 5 میلیارد تومان می‌شد، این اقدام را انجام داد تا باشگاه را تحت فشار بگذارد. جلسه مدیر برنامه‌های او با درویش هم در همان بدو امر به جایی نرسید تا موضوع بیخ پیدا کند.
بعد از گذشت 10 روز از اخطار او به باشگاه پرسپولیس موضوع فسخ یکطرفه قرارداد این گلر ملی‌پوش جدی شد اما هر بازیکنی می‌تواند قراردادش را یکطرفه فسخ کند اما اینکه آیا این فسخ موجه است یا غیر موجه، موضوعی است که با توجه به مفاد قرارداد و قوانین باید از سوی کمیته وضعیت بررسی شود. البته رسیدگی کمیته وضعیت به این موضوع هم منوط به این است که یکی از طرفین (باشگاه یا بازیکن) طرح شکایت کند.
فرشید طاهری، سرپرست کمیته نقل و انتقالات سازمان لیگ فوتبال در گفت‌وگو با ایسنا در پاسخ به این سؤال که آیا بیرانوند می‌تواند قراردادش را با پرسپولیس فسخ کند؟ گفت: «سازمان لیگ طبق آیین‌نامه نقل و انتقالات به ماهیت فسخ ورود نمی‌کند. یک بازیکن یا مربی وقتی برای فسخ قرارداد اقدام کند، ما فسخ او را ثبت می‌کنیم ولی عواقب آن بر عهده خود فرد است.»
او افزود: «کمیته تعیین وضعیت موضوع فسخ قرارداد را بررسی می‌کند و تشخیص می‌دهد که بازیکن یا مربی‌ای که اقدام به فسخ یکطرفه قرارداد کرده، حق این کار را داشته است یا خیر.»
سرپرست کمیته نقل و انتقالات در پاسخ به این سؤال که در حال حاضر بیرانوند می‌تواند قراردادش را فسخ کند؟ گفت: «خود بازیکن باید اقدام به فسخ یکطرفه قرارداد کند که تاکنون این اتفاق رخ نداده است. دلیل آن هم حضور نداشتن بیرانوند در ایران است. وکیل بازیکن حق فسخ قرارداد را ندارد و خود بازیکن، شخصاً باید برای فسخ قرارداد به سازمان لیگ مراجعه کند.»
درباره این موضوع یک کارشناس حقوقی گفته هر بازیکنی می‌تواند قراردادش را یکطرفه فسخ کند اما اینکه آیا این فسخ موجه است یا غیر موجه، موضوعی است که با توجه به مفاد قرارداد و قوانین باید از سوی کمیته وضعیت بررسی شود. البته رسیدگی کمیته وضعیت به این موضوع هم منوط به این است که یکی از طرفین (باشگاه یا بازیکن) طرح شکایت کند.
با این حساب تا وقتی بیرانوند به ایران برنگردد موضوع فسخ یکطرفه منتفی است. البته از ابتدا هم گفته شد درویش قصد دارد با خود بیرانوند بعد از بازگشتش به تهران جلسه‌ای داشته باشد و شاید موفق شود جلوی فسخ او را بگیرد یا دوباره از او مهلت بگیرد.

ZOOM

تغییر زمان فسخ از 2 ماه به ۴ ماه
قوانین جدید سازمان لیگ می‌گوید بازیکن به واسطه دو ماه حقوق معوق نمی‌تواند فسخ ‌کند و طبق آیین‌نامه جدید ۴ماه حقوق معوق ملاک فسخ خواهد بود. این حرفی بود که دوشنبه شب رضاوند زد و گفت ما نوتیس دادیم اما طبق قوانین جدید امکان فسخ نداریم‌ چون باید ۴ ماه از عدم دریافتی مشخص شده بگذرد.
با استناد به این حرف‌ها از نگاه برخی مسئولان باشگاه فسخ بیرانوند پذیرفته نخواهد شد. البته اینکه قانون فسخ پس از ۴ماه حقوق معوق تغییر یافته و اینگه اگر بیرانوند فسخ کند فسخ او پذیرفته می‌شود یا خیر مسوولان باید نظر دهند. طبق قوانین، سازمان لیگ موظف به ثبت فسخ است و کمیته تعیین وضعیت حکم می‌دهد فسخ قانونی بوده یا خیر. البته گویا در برخی موارد که محرز باشد فسخ موجه نیست سازمان لیگ همان ابتدا می‌تواند فسخ را ثبت نکند.

جستجو
آرشیو تاریخی